Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door HansO1982 »

Beste mensen,

Om wat uitbreiding te maken op mijn CNC tafel en bovenfrees tafel moet ik wat aluminium zagen.

Project 1 boven frees op z'n kop in werktafel gangen
Project 2 afzuiging maken voor mijn CNC tafel.
beide aluminium kwaliteit EN AW-5754 H111 8mm dik.

Nu gaat het frezen van hout me steeds beter af.
Maar aluminium is een hele andere level denk ik.

Mijn CNC een RONAN 1500.
Frees motor Kress 1050 FME
Helaas nog geen koeling.

Nu de vragen.
1) is dit wel mogelijk met mijn machine.
2) Welke frees moet ik kopen zowel 6 als 3mm koop mijn hout frezen bij www.freesjes.nl
3) Welke snelheid en diepte per gang moet ik aanhouden. zowel voor de 6 als de 3 mm
4) welke toerental moet ik de frees instellen.

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen.

mvg,

Hans
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door Kars-cnc »

HansO1982 schreef: 03 dec 2020 16:49 Om wat uitbreiding te maken op mijn CNC tafel en bovenfrees tafel moet ik wat aluminium zagen.
Als het gaat om het opdelen van aluminium plaat zou ik dat bij 8mm dikte met de decoupeerzaag doen. Met een goed metaalzaagje, eventueel een beetje snijolie en wat geduld gaat dat prima. De afwerking van de zaagranden kun je dan als het nodig is nog op de frees doen.

Om het aluminium mooi te houden kun je schilderstape o.i.d. langs de zaagsnedes plakken. Anders ga je wel wat krassen van de voet van de decoupeerzaag krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door DaBit »

Een 6mm frees in een Kress is net-aan voor aluminium. Het kan, als je 'm zo kort mogelijk inspant.
3mm is een leuker maatje in zo'n ding. Ik zou een VHM eensnijdertje kopen voor dat doel. Liefst eentje die wel een 6mm schacht heeft, maar de varianten met 3,175 (1/8") schacht zijn vaak een stuk goedkoper.

Toerental niet te hoog, de laagste stand is goed genoeg. Snelheid zo'n 150mm/min, diepte per gang 1mm ofzo. Beetje spelen; ik ken je machine niet. Smeren met een beetje lampolie, WD40 of vergelijkbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door HansO1982 »

Bedankt voor jullie reactie’s

Helaas is decoupeerzaag iets te eenvoudig voor de doeleinden.

Ik zal gewoon een plaatje aluminium bestellen en dan wat uitproberen. Heb volgens mij nog wel wat VHM enkelsnijders liggen. Van 3,175mm

Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag.
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door bbg »

Ik moest ook stukken uit een grotere plaat halen (20mm toolingplate). Ik heb eerst de delen zo goed mogelijk op maat gezaagd (paar mm marge). Daarna frees ik de randen rondom netjes op maat.

Ik gebruik daar een (Elu) cirkelzaag voor. De cirkelzaag is een met een lineaal en daardoor blijven de zaagsnedes redelijk netjes. Als zaagblad gebruik ik een alu/kunststof daktand van ecotools (koste een paar tientjes als ik me goed herinner).

Mijn ervaring met direct uit plaat frezen is dat de frees snel volloopt. De spanen kunnen niet goed weg in het slot. En dat is met een 10mm frees (zowel een ongecoate 3 snijder als een gecoate 4 snijder). Ik hoor het aan het geluid en maak optijd de frees leeg. Maar het blijft opletten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door serum »

Over het op maat maken van platen: ik maak 30mm dikke platte op maat met een invalzaag met vlakdaktand zaagblad. (En ik pak een waxinekaarsje om de boel wat te smeren, dit deed ik bij de lintzaag ook altijd). Dat werkt goed tegen verkleven van de spanen op het blad.. Tot 15mm doe ik in 1 haal, daarboven in twee of drie passes.

Recent een ongelukje gehad met de afkortzaag en een stukje aluminium waarbij mijn vinger bekneld is gekomen achter de gebroken fence en de machine. Ik ben van plezier even op de grond gaan liggen, niet wetende waar ik was en ik welke tijd ik leefde. Brrrr. (Kennelijk leid ik aan het Fainting goat syndroom).

Ben huiverig geworden voor invalzagen, origineel bedoeld voor hout. (Twijfelachtige kwaliteit zaagblad, wel vlakdaktand). Ze willen bij vastslaan erg graag naar beneden. Niet handig in aluminium, want een blad van 25cm dat op een paarduizend toeren draait heeft aardig wat energie in zich.

Het frezen: zorg dat je iets van spanen wegblaast. (Weet niet of je een compressor hebt). Beetje lampenolie werkt op zich ook als smering. Als je geen ervaring hebt, begin rustig. 800mm/min 1 diep oid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door DaBit »

bbg schreef: 04 dec 2020 05:49 Mijn ervaring met direct uit plaat frezen is dat de frees snel volloopt. De spanen kunnen niet goed weg in het slot. En dat is met een 10mm frees (zowel een ongecoate 3 snijder als een gecoate 4 snijder).
En daar ontstaan je problemen. Diepe sleuven trekken in aluminium werkt geweldig met een scherpe 1-snijder, 2-snijder is doenbaar. Samen met iets vettigheid om te voorkomen dat het vastkoekt aan de frees is alleen dieptrekkwaliteit kauwgum, eh, aluminium dan nog licht problematisch. 3-snijders gebruik ik eigenlijk niet meer, 4-snijders alleen voor nafrezen.
serum schreef: 04 dec 2020 09:17 Recent een ongelukje gehad met de afkortzaag en een stukje aluminium waarbij mijn vinger bekneld is gekomen achter de gebroken fence en de machine.
Pas je wel op?

Afbeelding
serum schreef: 04 dec 2020 09:17 800mm/min 1 diep oid.
Da's met een Kress een optimistische waarde. 2 groefkogellagertjes op enkele millimeters afstand in de 43mm flens moeten de spindel recht houden. Axiale krachten wil je dus wat vermijden, en 'hoge' radiale krachten eigenlijk ook. Als die VHM frees gaat stuiteren in de snede dan heb je in no-time je frees in 2 deeltjes waarvan 1 deel nog in de spantang en het andere deel fier boven de plaat uitstekend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door serum »

DaBit schreef: 04 dec 2020 10:50
Pas je wel op?
Zow. Liever wel. Mijn dagen van zagenvan aluminium op de afkortzaag zijn wel over. Mijn schoonvader (vakkundig en zeer rustig man) heeft van zijn linkerhand alleen de duim en pink nog. in een profielfrees gekomen met het profileren van kozijnen op apparatuur die nu door geen keuring heen zou komen.

Voor je het weet zit je in een gevaarlijke situatie. Meestal door haast of dat kleine onoplettende momentje. Brrrr moet er echt niet aan denken. :roll:
HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Aluminium 8mm frezen, zonder koeling, met Kress

Bericht door HansO1982 »

Met een afkortzaag is geen optie,
Met de slogan, alles in de werkplaats eet je vingers op.
Ga ik geen stukje aluminium van 50x100mm zagen.

in het nieuwe jaar zal ik een stuk aluminium bestellen en eens kijken wat ik met een 1 snijder kan.
Voorlopig begint mijn Kress frees veel geluid te maken dus die moet ik deze dagen even opknappen.
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Plaats reactie