Kracht waarmee je spantang vastzet

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door herbieferbie »

Gister eens een informatief filmpje gekeken over de diverse manieren van inspannen ( en dat zijn er veellll ) maar voor de hobbyist zijn spantangen een veel gebruikt iets, ivm de redelijke kosten.
Of je nou goedkope of dure hebt, te strak aandraaien geeft soms een runout waar je niet blij van word, wil je het goed doen moet je een momentsleutel gebruiken, maar ja je kunt wel aan de gang blijven met kopen er komt geen eind aan en het is niet voor mijn werk.
Schoonmaken is standaard natuurlijk

Maar is er iets zinnigs over te zeggen, ik ben nog wel eens van vast en dan nog een beetje namelijk

Beste wensen en een mooi en gezond 2021 allemaal !!!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door serum »

Die zet je vast op het geschikte aanhaalmoment.

En daarnaast is je vraag zo gesteld dat je je afvraagt hoe hard een auto eigenlijk kan rijden. want je houdt wel van een beetje doorrijden. En dan net iets harder.

viewtopic.php?f=24&t=18573
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door Kjelt »

Ik heb een adaptertje gekocht voor mijn momentsleutel want had geen zin om weer 100+ euro uit te geven voor een speciale momentsleutel.
Maar eigenlijk gebruik ik hem nooit. Ik heb hem een paar keer gebruikt zodat ik het gevoel heb hoe vast ie moet en daarna zet ik de spantang gewoon op het gevoel gelijk vast. Het zal best enkele tiende Nm's schelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door DaBit »

Iets te strak (dus niet 5x het koppel wat ervoor staat) en veel runout geloof ik niet zo heel hard eigenlijk. Als de stukken ijzer van je spantang netjes aanliggen in de kegel van de spindel en de cylinder van je gereedschap gaat het gewoon niet verder meer totdat je de spilneus begint te vervormen.

Te los verlaagt de stijfheid van het geheel en je frees trekt eerder uit de tang naar beneden waardoor je kamer van 10mm diep opeens veel dieper uitvalt.

Daar tussenin is de marge voor ons hobbyisten best groot. Hoe vast het moet? Veel vaster dan je denkt. Die ~80Nm voor de ER25 moer van mijn spindel doet zo ongeveer pijn aan je vingers met zo'n uit plaatstaal gesneden ER-sleuf-sleutel van 25-30cm lang.
Doe je het op een kwart van dat moment dan is dat zeker bij kleine freesjes en/of zacht materiaal ook al prima. Doe je het dubbele dan zul je nog weinig stukmaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door tantan »

ik heb me daar ook eens wat over opgezocht. ik schrok van de hoogte van het aanhaalmoment. ik heb van een gerenomeerde fabrikant ook wat richtlijnen: ER16: 45 Nm, ER20 : 50 Nm. ik zou voor ER25 een 60 Nm aan houden dat is voor onze toepassingen ruim voldoende lijkt me. en idd omdat met onze sleuteltjes te behalen ben je al een flinke jonge :cry:
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Kracht waarmee je spantang vastzet

Bericht door herbieferbie »

Ok dan zal het zo een vaart niet lopen dat het te strak zit, maar eens op zoek naar een mooi 2 de hands momentsleuteltje toch :-)
Plaats reactie