aluminium frezen probleem

Moderator: Moderators

siegfried
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2020 13:00

aluminium frezen probleem

Bericht door siegfried »

Hoihoi iedereen,

Ik ben tamelijk nieuw hier en mijn kennis zakt ook tot rond het vriespunt, dus als ik overkom als een dummy, dat ben ik ook! :)

Ik heb een CNC machine gekocht, na veel zoeken en proberen snap ik de basic's. Nu ben ik ook aan het proberen waarvoor ik de machine kocht, namelijk dingen frezen in 2,5mm aluminium. Wel stoot ik hier op verschillende problemen. Zelf weet ik niet goed wat de oplossing is, maar hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik heb twee afbeeldingen geplaatst (zie link onderaan), hierin zijn 2 uitgefreesde gaten te zien, waarschijnlijk kan je al raden welke van mij is en welke van iemand anders is... Het goeie resultaat is van een andere machine, dit heb ik al visueel zien gebeuren en dit lukt met slechts 1 "pas" met een 3mm frees. Nu wil ik hetzelfde bekomen, maar geen idee hoe ik aan dit resultaat kom.

- gebruikt ik de juiste frees?
- correcte snelheid?
- kan het zijn dat de spindle in de foute richting draait?? ik vond dit filmpje op youtube en dat ziet er verdacht hetzelfde uit??
https://www.youtube.com/watch?v=UTp187D ... =Carbide3D

Elke vorm van hulp wordt enorm gewaardeerd!

Mijn "werkje" is gedaan met een 3 flute frees speciaal voor aluminium gekocht op freesjes.nl aan een snelheid van 16.000RPM en 0,3m/min.

Ik heb ook een mal gemaakt uit hout om deze plaatjes in te leggen, hiervoor heb ik dezelfde frees gebruikt en ook op het hout gaf dit niet bepaald een supermooi resultaat.

Alvast bedankt!!!
Sieg

ander zijn werk: https://ibb.co/LYsD9xP
mijn "werk": https://ibb.co/fdhRgyq
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door serum »

om te beginnen zou ik voor dergelijk zacht aluminium een 1 snijder gebruiken.

Kijk eens op sorotec.de, die levert kwaliteitsfrezen voor alumimium

Een 3 snijder werkt niet om 'sleuven' te trekken. deze kan zijn spanen niet kwijt.
Dat hij nog niet geknapt is is een redelijk wonder.

Daarnaast is het bij aluminium essentieel om de spanen weg te blazen met een flinke straal lucht. Het liefst met wat toevoeging van wat smeermiddel.

Gezien je zelf verworven dummy-status; je bent wel in staat om te beoordelen of, met de geometry van de frees in het achterhoofd, de spindel de goede kant op draait?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door Tolp2 »

Ik wist niet dat aluminium splinter kon trekken... Of is de foto van een blok hout?

Persoonlijk heb ik genoeg alu gefreesd (serie motorsteunen) met een 3 mm 2 - flute frees van de HBM. Geen topkwaliteit volgens de kenner hier, maar het gaat wel. Als smering gebruik ik een beetje Wd40. Wel goed ventileren in dat geval.

Instellingen bij mij zijn 12000 rpm en 1200 mm/min. Dit is dus een stuk sneller dan bij jouw! Al schrijvende denk ik dat jouw frees geen gat heeft gesneden maar een gat gesmolten / geploegd heeft omdat hij alleen maar aan het wrijven is geweest.... Hij moet wel wat voor zijn tanden krijgen.

Tip: de instellingen van Fusion geven een mooie eerste indicatie qua snijsnelheden voor freesjes.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

22311

Hm, lijkt wel erg op wat ik vanmorgen heb staan doen. (88 gaten Ø24) :lol:
Frees 1-snijder 4 mm
12000 toeren 240mm/min (kan waarschijnlijk wel sneller (x3) maar ik ga voor 100% foutloos)
Diepte in 1x door 2mm (materiaal dikte)
Smering Fenella (als het maar vettig is) maar heel belangrijk, net als blazen.

Zodra je frees volloopt ga je wrijven en de boel dus soort van smeltend vervormen.
Als je te weinig spaanvolume hebt, loopt de frees vol.
Een 1-snijder heeft het meeste spaanvolume.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

siegfried schreef: 08 jan 2021 10:22 - kan het zijn dat de spindle in de foute richting draait?? ik vond dit filmpje op youtube en dat ziet er verdacht hetzelfde uit??
https://www.youtube.com/watch?v=UTp187D ... =Carbide3D
Dat heb ik een keer met een kopfrees Ø80 op chroom-molybdeenstaal gedaan, dat ging echt niet zo soepel.

Even te verduidelijking, spindel draaide keurig rechtsom, maar ze hadden me niet verteld dat het een linksdraaiende freeskop was.
(hadden ze zelf ook niet direct door, O- we hebben de verkeerde meegenomen :oops: )
Best spectaculair, en je hebt gelijk de volle aandacht van het beurspubliek. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door Tolp2 »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2021 11:05 22311

Hm, lijkt wel erg op wat ik vanmorgen heb staan doen. (88 gaten Ø24) :lol:
Frees 1-snijder 4 mm
12000 toeren 240mm/min (kan waarschijnlijk wel sneller (x3) maar ik ga voor 100% foutloos)
Diepte in 1x door 2mm (materiaal dikte)
Smering Fenella (als het maar vettig is) maar heel belangrijk, net als blazen.

Zodra je frees volloopt ga je wrijven en de boel dus soort van smeltend vervormen.
Als je te weinig spaanvolume hebt, loopt de frees vol.
Een 1-snijder heeft het meeste spaanvolume.
Kan iets sneller, maar zit aardig in de buurt wat ik gebruik. Voor een twee snijder van 3 mm is dat 480 mm/min (even nagekeken).

De eerder genoemde 1200 mm/min was met een 6 mm driesnijder en niet op volle diepte...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door serum »

Dat klinkt als spectaculair Hugo. Dat is meestal wel een deuk in je zelfvertrouwen. Was dat voor of nadat je jezelf had aangeleerd om de vermogensmonitoring van de tooling actief te gaan gebruiken? Ondanks dat het net te laat ingrijpt is het beter dan niets. Toenmalig collega probeerde met een 40 mm mantelkop frees op 30m/min horizontaal in aluminium te gaan. (G54 z0 lag ergens onder het werkstuk).. Is zo'n frees ook niet perse het meest ideale gereedschap voor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 08 jan 2021 11:34 Dat klinkt als spectaculair Hugo. Dat is meestal wel een deuk in je zelfvertrouwen. Was dat voor of nadat je jezelf had aangeleerd om de vermogensmonitoring van de tooling actief te gaan gebruiken? Ondanks dat het net te laat ingrijpt is het beter dan niets. Toenmalig collega probeerde met een 40 mm mantelkop frees op 30m/min horizontaal in aluminium te gaan. (G54 z0 lag ergens onder het werkstuk).. Is zo'n frees ook niet perse het meest ideale gereedschap voor.
Nee joh, daar heb ik niet zoveel last van. Heb ooit tegen m'n werkgever gezegd: "ik kan ook stoppen met fouten maken", nooit meer commentaar gehad. :mrgreen:
Dit specifieke geval kon ik mezelf echt niets kwalijk nemen. De meeste mensen weten niet eens dat er linksom-draaiende kopfrezen bestaan. Die klant had beter moeten weten. En de schade was maar 8x een HM beitelpuntje. Dus dat was zo verholpen.
(ik heb wat dat betreft nog wel een lijstje kostbaardere oops momentjes, maar ja als er altijd verwacht wordt dat je het uiterste ergens uit haalt)
En vermogensmonitoring stond toen nog ernstig in de kinderschoenen, en moet je eigenlijk toch weer eerst een proefsnede maken om de boel in te regelen. Had ik ook niet nodig hoor, die vuurstraal was voor mij monitor genoeg. :lol:
Trouwens het vermogen van die spindel had er niet zoveel moeite mee. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
siegfried
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2020 13:00

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door siegfried »

Hoihoi,

Dankje je voor alle hulp!

Ik heb nieuwe 1 flute frezen besteld + vloeistof. Ik hoop hiermee verder te kunnnen!

Alvast bedankt!
Sieg
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2021 11:05 12000 toeren 240mm/min (kan waarschijnlijk wel sneller (x3) maar ik ga voor 100% foutloos)
Zero defect dus.... goed hoor 👌
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door keesfrees »

Over een freesmotor die andersom kan draaien, daar kwam ik achter dat mijn machine het kan omdat er per ongelijk een - teken voor het toerental was gekomen in de gcode.
Omdat het alleen maar fout kan gaan heb ik dat draadje losgehaald.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 10 jan 2021 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

[/quote]
keesfrees schreef: 09 jan 2021 23:40 Over een freesmotor die andersom kan draaien, daar kwam ik achter dat mijn machine het kan omdat er per ongelijk een - teken voor het toerental was gekomen in de gcode.
Omdat alleen maar fout kan gaan heb ik dat draadje losgehaald.
Bij machines waar ook op getapt word is het soms wel handig dat ie linksom draait. :lol:
andrefc101 schreef: 09 jan 2021 22:14
hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2021 11:05 12000 toeren 240mm/min (kan waarschijnlijk wel sneller (x3) maar ik ga voor 100% foutloos)
Zero defect dus.... goed hoor 👌
Ik heb wederom geen reserve ..... (en dan is het in 5 minuten klaar ipv 15 minuten, voor mij niet echt winst)
Ongeveer net zoiets als: waarom duurt dat wegtakelen van dat metro stel van die walvisstaart zo lang. Hele dag voorbereiden, eigenlijke werk was volgens mij in een uurtje gefikst.

De tijd dat ik tune for maximum smoke ging heb ik wel gehad, wel leuk trouwens om de boel echt op te schroeven tot dat boren meer op ponsen lijkt (en dan wel in een knap stukje staal). :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
siegfried
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2020 13:00

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door siegfried »

allen bedankt!! op naar het volgende probleem...

https://ibb.co/z6d6ZXH
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium frezen probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

siegfried schreef: 19 jan 2021 09:21 allen bedankt!! op naar het volgende probleem...
Je moet het ook niet als probleem behandelen maar als uitdaging. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie