Sanders Modular Vice zelf frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, Ik wil binnenkort deze vice zelf gaan maken. Ik zit alleen met 1 ding, dat is de schuine helling van de losse helft van de klemmen. Deze helling zit er in om te voorkomen dat de dit deel van de klem naar achteren schuift bij het aanklemmen van een stuk materiaal. De "ring" onder de bout heeft eenzelfde helling, maar dan weer de andere kant op. De ring is natuurlijk het probleem niet, maar hoe moet ik de helling maken op de klem. Kan dit van bovenaf met een bol frees? Of moet ik het materiaal onder een hoek opspannen zodat ik met een rechte frees dit vlak kan maken?

https://saundersmachineworks.com/products/modular-vise

Groeten, Tom.
blennium
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2018 20:28

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door blennium »

Ik heb dezelfde klem gemaakt voor mijn freesje, ik heb toen een blokje gemaakt met een 2graden hoek, en die onder het werkstuk gelegd voor het inspannen. Blokje gewoon op het oog scheef in de klem gezet en 'vlak' gefreesd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door bartL »

Ik zou hem proberen in 1 opspanning te frezen. De schuine kant met kleine passes frezen en nabewerken met een bolkopfrees. Zo heb ik het ook gedaan met het konische gat in mijn C4 gereedschapshouder.

22787
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb een 6 mm bolkop frees, hier wil ik het mee gaan proberen. Ik heb wat YouTube filmpjes beken en blijkbaar kan je met zo'n frees een best glad schuin vlak krijgen. Ik ga dit proberen, en anders leg ik het werkstuk onder een hoek. Het duurt nog even voordat ik hier aan begin wegens andere bezigheden, maar ik laat weten hoe het is gegaan.
Bedankt voor het mee denken.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 01 apr 2021 12:05 Hallo, Ik wil binnenkort deze vice zelf gaan maken. Ik zit alleen met 1 ding, dat is de schuine helling van de losse helft van de klemmen. Deze helling zit er in om te voorkomen dat de dit deel van de klem naar achteren schuift bij het aanklemmen van een stuk materiaal. De "ring" onder de bout heeft eenzelfde helling, maar dan weer de andere kant op. De ring is natuurlijk het probleem niet, maar hoe moet ik de helling maken op de klem. Kan dit van bovenaf met een bol frees? Of moet ik het materiaal onder een hoek opspannen zodat ik met een rechte frees dit vlak kan maken?

https://saundersmachineworks.com/products/modular-vise

Groeten, Tom.
Over welke bouten hebben we het hier?.. de bouten waarmee je het hele ding op de tafel schroeft?.. gewoon onder een hoek opspannen is het makkelijkst.. gewoon een onderlegmalletje maken(of.. je maakt gewoon een sinustafeltje.. dan kun je alle hoeken instellen..
als je het allemaal in één opspanning wil frezen, klein freesje pakken, en een regelvlak programmeren..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

Het vaste deel van de klem heeft diamond shaped paspennen en verschuift daardoor niet meer. De bedoeling is dan wel dat je een plaat met gaten gebruikt om de klem te bevestigen. Dat wil ik dan ook maken. Het andere deel, het losse deel moet kunnen schuiven tegen het werkstuk en vervolgens worden vastgeboud. Om dit deel niet maar achter te laten schuiven, heeft dit deel een schuine kant en een soort van ring die ook schuin is zodat het boutvlak weer recht is.
Arie, wat is een regel vlak?
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door Papaatje »

een mooi klemmetje Tom. Lijkt mij ook iets voor de toekomst.
Van wat voor materiaal wil je dit gaan maken?

Gr Eric
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door WillyH »

Ik neem aan dat de twee bovenste boutjes excentrisch zijn om te kunnen klemmen tegen het werkstuk? Dan zal het toch wat trial en error zijn om de juiste excentriciteit uit te vogelen lijkt me.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

De bouten bovenop zijn niet excentrisch. De bouten gaan in een slotgat met schuine zijden. De bouten zelf hebben ook schuine zijden. Eerst druk je de klem tegen je werkstuk. Dan zet je de klem vast. Vervolgens ga je echt klemmen door de bouten boven op vast te zetten. Door de schuine zijden schuift het bovenste deel van de klem vast tegen het werkstuk. Op deze manier kan je veel kracht zetten. De Talon klemmen werken op de zelfde manier.
Ik ga de klemmen van aluminium maken. Misschien dat ik tussen de bekken een stuk ijzer gebruik, maar dat zie ik nog wel, dat kan later ook nog.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

Talon grips hebben well een excentrische bout, dat klopte dus niet :roll: maar ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt. Er zijn ook YouTube filmpjes die uitleggen hoe de vice werkt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door WillyH »

Duidelijk zo, bedankt voor de toelichting!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door TomAndKobus »

Een update over de Saunders Modular Vice. (zie dat ik in de titel Saunders niet goed gespeld heb :cry: )

Hij is af en voldoet tot nu toe, heb de klam al een tijdje in gebruik. at ik nog wil maken is een groter en dikker klem bord (fixture plate) en ik ga nog een set maken met een kleine verbetering. De vierkante onderleggers bij het losse deel, kunnen draaien en ik wil dat ze dit niet kunnen door ze tegen de zijkant van de klem te laten lopen.
IMG_20210811_122633585_HDR.jpg
IMG_20210811_122627524.jpg

Het origineel dat ik heb gekopieerd
3_1500x.jpg
Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door Papaatje »

Super Tom! :P
Lijkt mij ook een leuk projectje. ;-) Echt een juweeltje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sanders Modular Vice zelf frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 11 aug 2021 12:39 en ik ga nog een set maken met een kleine verbetering. De vierkante onderleggers bij het losse deel, kunnen draaien en ik wil dat ze dit niet kunnen door ze tegen de zijkant van de klem te laten lopen.
Wat je ook kan doen.. is een "Spietje" aan de onderkant laten staan.. die dingen liggen dan in de groef, gaan ze ook geen kant meer op..
dat heb ik in mijn Vlakspanners ook gedaan... die draaien ook niet..
Plaats reactie