poliangolar rotary broach

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

poliangolar rotary broach

Bericht door janplastiek »

omdat ik regelmatig kunststof koppen moet laten maken voor het vastdraaien van stoppen en stopjes op flesjes met medicamenten,



heb ik een broach kop aangeschaft. iemand ervaring hiermee of tips?
model dat ik heb gekocht is een Poliangolar 3100SHPMC3
een filmpje van cnc zone lid Hessel Swart, maar ik denk dat hij het te druk heeft, is al meer dan 1 jaar niet meer op het forum geweest

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door rien1959 »

Ik heb geen ervaring met zo'n rotary broach. Wel maak ik diverse vormen van sluitdoppen voor onze vulmachines (medicijnen fabriek). Voor kleine reeksen print ik ze op Ultimaker printers en voor onverslijtbare versies frees ik ze uit RVS 316L. Niet bepaald het makkelijkste materiaal. Ik vraag me af of er wel broachen voor zijn. Goedkoop zal het niet zijn.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door assink »

Daarvoor zal je dan zelf stempels moeten (laten) maken.
Belangrijk is dat ze de goede lengte hebben, anders werkt het niet.

Hier een fabrikant van stempels:
https://www.wittmann-werkzeuge.com/prod ... -werkzeuge

Doen ook maatwerk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wij maken altijd een gietafdruk van de dop zelf, voordeel dat zo'n dop een spuitgietproduct is en dus lossend.
Die afdruk maakte ik soms met botcement, is een acrylaat, poeder en vloeistof, even mengen en kneden, in de houder drukken, dop er in drukken op een houdertje in de losse kop zit het mooi recht, 15 minuten wachten, klaar. Maar dan moet je klant dat toevallig wel zelf produceren, anders zal het wel lastig en kostbaar worden. Vroegen had je in de modelbouw iets gelijks, vanwege de lucht alleen buiten verwerken, rood doosje, de naam is me even ontgaan.
Maar afgieten met de metaal-epoxy is waarschijnlijk minstens zo duurzaam, maar dan moet je even een opstelling maken dat het 24 uur kan uitharden.
Als het van staal moet zou ik denk ik een ring met het juiste profiel laten draadvonken, en die in een houder zetten.
Ik heb helaas nog nooit een tekening van een dop gekregen, dus best een uitdaging om een mooie pasvorm te krijgen.

Welke oplossing het best werkt is natuurlijk van de aantallen en de vorm van de ribbels op de dop afhankelijk.
Misschien een ideaal product voor een 3D-metaal printer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door tantan »

ik heb er zelf 1 gemaakt incl de bitjes, zo moeilijk is dat niet... https://youtu.be/5d9_PITp06E
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door rien1959 »

tantan schreef: 05 mei 2021 09:05 ik heb er zelf 1 gemaakt incl de bitjes, zo moeilijk is dat niet...
We hebben het nu niet over een zeskant maar over een ribbel van bijvoorbeeld 100 stuks. Dat is andere koek.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door janplastiek »

ik maak dit in bvb pom, probleem is dus dat deze dopen idd bijna rond zijn.
hier een vb
23427
deze sluitkoppen zijn voor kleine series medicamenten, in de grote productielijnen zijn deze idd uit RVS.
hier gaat het soms maar om 50 tot 500 potjes, flesjes etc, maar deze moeten alle op een bepaalde kracht vast gedraaid worden, zodat de kinderveiligheidssluiting zijn werk kan doen
nu laat ik een aluminium model frezen
23426
en druk dit in de voor gedraaide kamer, met achteraan een uitloopgroef zoals bij inwendig draad snijden.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus kun je gewoon rond frezen, 2 diameters - 8 segmentjes, die kleine ribbeltjes gaan de wedstrijd niet winnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door hugo stoutjesdijk »

23429
Als je alleen de binnendiameter laat passen, is het al goed.

Zulke tooltjes maak ik ook wel eens met lasersnijden uit een plaatje PMMA. Maar dan is het een hand gereedschapje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door janplastiek »

nee, de ribbeltjes maken in deze een wereld van verschil, de dop is rond met uitpuilende ribbeltjes, je hebt voor de rest geen houvast
en bijkomend, materiaal moet een FDA certificaat hebben, mag de dop niet beschadigen etc.
plexi kan splinters in de omgeving brengen, pc mag dan weer wel als het een certificaat heeft
23430
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat je profijt hebt van de uitsparing tussen de ribbeltjes in durf ik te betwijfelen, alleen de overgang van het gladde cilindrische deel en het 1e ribbeltje doet het werk. En dat 8x moet echt voldoende zijn om die dop op juiste spanning dicht te draaien, je krijgt eerder klachten dat de dop te strak dicht zit. En als de cilinder mooi past, dan werkt het.
Ik begrijp dat er ook nog allerlei kwaliteitscontroleurs tussen zitten die het verhaal vreselijk moeilijk maken omdat ze niet voldoende kennis in huis hebben. ( met nu precies één jaar verder met het krijgen van een opdracht om 10 POM mallen te maken die echt niet heel bijzonder zijn weet ik er alles van :lol: )

Frees maar eens zo'n ringetje uit een goed stukje materiaal, dat doe jij net zo snel als dat je die brootskop in een daarvoor voorbereid onderdeel stopt.
Er zit natuurlijk wel een vreselijke tolerantie op die dop, dan is het voordeel van afgieten, dat je dezelfde lossing hebt, en meestal wel op een bepaalde hoogte een mooie passing hebt.
Wij drukken zo'n dop wel eerst op een ronde kern, zodat die in ieder geval niet ovaal is. En dan uit een tig aantal doppen even de kleinste pakken om af te gieten, die gaat dan minder ver over de grootste.

(botcement, toch niet verkeerd misschien, dat heeft vast wel een FDA certificaat :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door janplastiek »

Wat ook een probleem is, is dat er tussen de stop en het binnenwerk van de stop te veel ruimte is, daardoor heeft de buitenkant plaats om te vervormen en slipt de aandraaikop over de stop, dan is de stop gekwetst.
Ik heb nu een aandraaikop uit PTFE gemaakt (dit is zachter dan de PE) om te zorgen dat de stop niet beschadigd wordt, maar deze kop is sneller versleten, door de extra ribbeltjes te gebruiken voor extra grip is de kop nu voor een volledige reeks van 500 stuks bruikbaar, en hier na nog bruikbaar.
de toekomst zal raad brengen zeker :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door rien1959 »

Ik maak mijn sluitdoppen altijd conisch (enkele tienden van millimeters). Zo past hij altijd en vult hij vanzelf de ruimte op. Enige bezwaar kan zijn dat er teveel druk naar beneden op staat waardoor het potje na het sluiten naar boven wordt getrokken. Kwestie van afstellen door de persoon die de machine opbouwt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: poliangolar rotary broach

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de dop niet past, is het logisch dat de boel beschadigd.
En passen is lastig met 0.6mm tolerantie op de diameter, wanneer je ook geen gebruik maakt van de coniciteit van de dop (die helaas niet op de tekening staat)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie