werkstuk groter dan de x y frees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door kitman »

Ik ben aan het bekijken of het mogelijk is een kader vlak te frezen die groter is dan bereikbaarheid van de machine.
vb kader is 400x400 frees bereik is 400 x 200.
Dus zou ik dat moeten terug opspannen.
ik geraak er niet uit of dit kan.
Heb hier in het verleden al goede tips gekregen, dus.
Iemand een idee
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door Rocnc »

Op zich hoeft het geen probleem te zijn om een te groot werkstuk te bewerken. Zo lang de bouw van je machine het maar toelaat om het werkstuk te verschuiven op het bed. Dan kan je alles in gedeeltes bewerken. Er mag niets in de weg zitten bij dat doorschuiven (zoals een omkasting of het machineframe ofzo).

De uitdagingen zijn:
1) je verliest wat nauwkeurigheid in de maatvoering. Om dat in de hand te houden moet je met paspennen o.i.d. werken
2) het is best lastig (vind ik) om de G-code te verdelen zodat je het werkstuk inderdaad in gedeeltes kan bewerken. Maar er is misschien software dat dat voor je kan doen (ik gebruik FreeCAD en daar is het best wel wat puzzelen). Slim gebruik maken van dammetjes (of Tabs of hoe noem je ze) helpt. Je bereikt daarmee dat je frees netjes omhoog gaat op de scheiding tussen twee "bewerkingszones" van je werkstuk.
3) bij het verdelen van de G-code kost het ook wat puzzelen om steeds het juiste nulpunt van alle "bewerkingszones" te kiezen.

Mijn eigen "workflow" voor dit kunstje is best heel bewerkelijk, maar het is me nu al een aantal maal best goed gelukt.

Ik gebruik FreeCAD 0.19. Daar zit, voor zover ik heb kunnen ontdekken, geen handige functie in die een groot werkstuk kan opknippen in gedeeltes. Maar als iemand daar een tip heeft..... Of andere freeware CAM software weet.....
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door kitman »

Sorry, het is geen cnc maar gewone machine.
Vrees er voor dat het niet gaat.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door Rocnc »

Geen CNC? Dat maakt het op een bepaalde manier makkelijker :lol: Dan blijft alleen nadenken over juist positioneren na het verplaatsen van het werkstuk over. Dat kan met paspennen. Of, wat ik gedaan heb: ik heb een verf-roerhoutje van de gamma op mijn bed geplakt (op het wasteboard), dat even met mijn frees afgefreesd, zodat ik zeker weet dat de aanleg-zijde parallel loopt aan de Y-as. Daarmee heb ik een prima referentie voor mijn werkstuk. Ik hoef er dan alleen nog op te letten dat ik het met de juiste afstand langs het roerhoutje verschuif. Ik bewerk nu alleen hout. Daar is dit voldoende nauwkeurig voor. Maar soortgelijke truuks zullen ook kunnen met metaal en met hogere tolerantie-eisen. kwestie van creatief denken en proberen. (hoe schrijfje kwestie?)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door kitman »

Heb iemand gevonden in de buurt die het voor mij wil frezen.
Andere vraag en die zal ik hier ook stellen.
Het is een gelaste constructie en die zou ik willen laten uitgloeien.
Ik zou graag weten wat de kosten hier van zijn, is dat per gewicht of afmetingen.
Ook zoek ik een bedrijf die dat ook voor particulieren doet, de bedrijven die ik gevonden heb doen dat alleen voor andere bedrijven.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door JanSr »

Welke omgeving?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door kitman »

Weert/Eindhoven
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: werkstuk groter dan de x y frees

Bericht door kitman »

Niemand als particulier ooit laten uitgloeien?
Plaats reactie