Pasgat frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,
Ik heb een tijdje andere dingen moeten doen, maar ik ben er weer.....

Ik wil een "fixture plate" maken en ik wil hier schroefgaten en pasgaten afwisselend in maken. De pasgaten moeten 8mm worden en uiteraard dan ook zeer precies, zodat ik er een paspen in kan doen die er wel lekker ingaat, maar niet kan wiebelen. (Zal altijd iets wiebelen lijkt mij, anders is het een te strakke passing en krijg je de pen er lastig uit)

Ik heb in een proefstukje aluminium geprobeerd om een zo'n nauwkeurig mogelijk gat te maken en na verschillende instellingen, is mij dit gelukt. En kan nu keer op keer een gat maken die voldoet aan de eisen. Echter.... Ik moet dan 0.047mm stock laten staan. 0.045mm is net te ruim naar mijn bevinding en 0.05mm is net te krap.

Vraag, waarom moet ik materiaal laten staan en dus iets kleiner gat frezen dus. Ik kan mij bedenken dat dit komt door:

1. De frees heeft een te grootte diameter. Echter, ik meet 6.00 met mijn schuifmaat (Mitutoyo digitaal)
2. De spindel heeft speling, zou kunnen
3. De gehele machine heeft speling. Echter, de speling is dan wel zeer herhaalbaar want ik krijg de gaten behoorlijk precies.

Of is er iets anders???
Ik heb gelezen op het forum dat je G41 radius compensation aan kan zetten, maar of ik snap dit niet of het lijkt mij hier niet nodig.

Moet ik voor elk pasgat en elke frees uitzoeken hoeveel stock ik moet laten staan?


Oja... Mijn instellingen in fusion:

Pitch 0.2 mm (spiraal naar beneden) Frees rond 6 mm
Spindel speed 16000 rpm
Surface speed 300 m/min
Cutting feedrate 1500 mm/min

Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pasgat frezen

Bericht door serum »

Kan verschillende oorzaken hebben; wanneer je hebt verzaakt te investeren in fatsoenlijke spantangen is je runout zomaar 0,05mm. je frees heeft sowieso runout. en bij de spiral down kan je frees ook iets naar buiten willen wijken. Je doet eerst een spiral down, dan een finish pass. (wat ook weer een spiral down can zijn) en als je freest, verbuigt je frees sowieso wat ook naar buiten kan zijn. Daarom is een finish-pass van 0,05 of 0,1mm wel een aanrader.

En alles verbuigt. Aangezien je servo's hebt, kan het ook nog uit een foute tune van je motoren komen.

Als je in 1 haal de toleranties haalt die je zoekt en ze zijn herhalingsnauwkeurig, is je missie in de basis goed geslaagd. Zo kan je zonder finish pass toch een goede passing frezen. Als je frees slijt (bot wordt) kan dit echter weer verlopen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt ook gewoon een paar tienden ondermaatsfrezen/boren, en dan op een kolomboor machine even een ruimertje erdoor fietsen.. of op de frees... als je machine langzaam genoeg kan..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pasgat frezen

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2021 15:08 Je kunt ook gewoon een paar tienden ondermaatsfrezen/boren, en dan op een kolomboor machine even een ruimertje erdoor fietsen.. of op de frees... als je machine langzaam genoeg kan..
Hij freest nu juist ondermaats. En vraagt zich af hoe het kan dat hij groter freest dan verwacht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. speling op de machine, meetgereedschap dat niet goed gekalibreerd is, Runout van de spindel of de spantang.. 't kan van alles zijn.. meten is weten.. als je weet wat je meet..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Pasgat frezen

Bericht door Mcgyver »

Buiten de mechanische toleranties, s
Kan ook je camprogramma het probleem zijn.

In Mastercam bijvoorbeeld is een tolerantie aan te geven hoe de machine cirkelbogen moet benaderen. Hoe nauwkeuriger des te meer rekentijd.

Als je passingen wilt gaan frezen moet je er al zeker van zijn dat je machine de nauwkeurigheid kan halen.. maar als je cam software te grof staat ingesteld kan dit ook gevolgen hebben
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb niet geïnvesteerd in goede spantangen. Ik heb een setje van Aliexpress gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/32924512 ... 4c4dV6E6Bx
Is het nuttig om betere spantangen te kopen? Waar kan ik dit dan doen?

Mijn herhaalnauwkeurigheid is denk ik goed, want ik maak nu goede gaten.

Ik gebruik fusion 360 en bij passes staat tolerance 0.01 mm
Ik doe nu een spiraal naar beneden met een pitch van 0.2mm zonder extra stock over te laten en ik repeat dit, dus de 2de spiraal naar beneden is alleen nog een keer nalopen.

Bedankt alvast voor de hulp.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je met een zelfbouw machine deze toleranties kan halen.. dan zit je sowieso wel op de goede weg..

Zelfs op de Bridgeport-van-de-zaak freesde ik passingen nooit zomaar in één keer.. gewoon eerst voorfrezen. meten, en dan nafrezen.. , en op mijn eigen machine doe ik het niet anders.. laatst wel een leuke gehad.. 8 H7 frezen.. 4 gaten.. in een gehard stalen slijpklem!.. :shock:

Dus.. eerst met een oude frees de gaten voorgefreesd, en ze op maat gemaakt met een verse frees..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pasgat frezen

Bericht door serum »

TomAndKobus schreef: 24 mei 2021 15:58 Ik heb niet geïnvesteerd in goede spantangen. Ik heb een setje van Aliexpress gekocht:

https://nl.aliexpress.com/item/32924512 ... 4c4dV6E6Bx
Is het nuttig om betere spantangen te kopen? Waar kan ik dit dan doen?

Mijn herhaalnauwkeurigheid is denk ik goed, want ik maak nu goede gaten.

Ik gebruik fusion 360 en bij passes staat tolerance 0.01 mm
Ik doe nu een spiraal naar beneden met een pitch van 0.2mm zonder extra stock over te laten en ik repeat dit, dus de 2de spiraal naar beneden is alleen nog een keer nalopen.

Bedankt alvast voor de hulp.

Nalopen werkte niet. finish pass heb je nodig. voor voorspelbaarder gedrag.

Die spantangen geven vermoedelijk een flinke zwabber. In dat geval kan je bij een 0,05mm runuit en een fpp van 0,04 je 2 snijder omdopen tot 1 snijder.

Om dat te meten kan je hem eenvoudig tegen een blokje laten lopen in x/y. draai hem voorzichtig met de hand in 1 richting, en jog langzaam met 0,01mm/ increment naar het blokje toe. Zo krijg je rap inzichtelijk wat voor runout je hebt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik zal een finishing pas gebruiken van 0.1 mm. Welke spantangen zou je aanbevelen? Ik begrijp nog niet precies wat ik moet zien als ik doe wat je beschrijft met het blokje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Welke technologie gebruik je, climbing of conventinal ?
Dus mee of tegenlopend frezen.
Bij conventinal / tegenlopend frezen wil de frees het werktsuk in, dus zal je eerder door de maat frezen dan bij meelopend frezen waarbij de frees eigenlijk van het werk af gedrukt wordt.

Over maatvoering, een netjes passend gat waar jij aan denk zit binnen 0.02 tolerantie, het gebeurt sporadisch dat ik een frees tref die nominaal de juiste maat frees (ik koop ook niet de duurste productie frezen) meestal moet ik 0.02 tot 0.03 corrigeren om de boel aan de maat te krijgen anders zijn m'n gaten te klein. (frezen zijn dus meestal onder de maat)
En 0.005 nafrezen geeft nog behoorlijk spanen kan ik je zeggen. :lol:
spanen-0.005.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2021 17:35 Welke technologie gebruik je, climbing of conventinal ?
Dus mee of tegenlopend frezen.
Bij conventinal / tegenlopend frezen wil de frees het werktsuk in, dus zal je eerder door de maat frezen dan bij meelopend frezen waarbij de frees eigenlijk van het werk af gedrukt wordt.
Aan de andere kant.. als je meelopend freest, dan pakt elke tand volle spaandikte, waardoor ie naar het werk toegetrokken wordt.. waar bij Tegenlopend frezen, de tanden eerst over het materiaal glijden voor ze genoeg materiaal ervoor hebben staan om uiteindelijk te gaan snijden..
Tegenlopend.. wie doet dat nu eigenlijk nog?.. op een CNC machine is het sowieso niet aan de orde wat mij betreft..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

Je zet een goede gemeten paspen in je spindel en spantang en meet de runout met een taster.
Dat doe je neem ik aan bij je frees ook want ook al heb je een perfecte spantang en toolholder dan nog moet je tijdens het aandraaien corrigeren op runout.

Bij ali heb je hele goede spantangen voor weinig geld maar je moet wel weten waar.
Zoek op "AAA" grade spantangen en dan vind je ze wel.
Gemeten runout op mijn atc spindel met AAA spantang was <2um en dan hadden we nog niet eens heel veel moeite genomen tijdens het vastdraaien.

https://www.youtube.com/watch?v=g_tNYUH-Efs
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

ik doe climbing. Maar ik moet kleiner frezen, dit verwacht je dus blijkbaar niet bij climbing als ik je goed begrijp. Maar als de frees ondermaats is, dan kan het weer wel, maar ik kan niet meten dat de frees ondermaats is.

Ik weet in dit geval dus hoe ik een gat rond 8 moet maken met nauwe tolerantie en een frees van rond 6, maar als ik nu een gat rond 10 moet maken, moet ik dan weer met trial en error aan de slag? Ik heb trouwens toen ik alles had uitgevogeld ook een nieuwere en hogere kwaliteit frees een keer gebruikt, met hetzelfde resultaat. Het resultaat is dus op zich wel goed, maar het is wel even uitvogelen... De eerste experimenten was in 8mm dik aluminium. Maar omdat ik de fixing plate 20mm dik maak heb ik dus een langere (en betere) frees gebruikt en 20 mm dik afval stukje en zoals ik al zei, met goed resultaat.

Morgen probeer ik nog een keer wat gaten te maken met zoals Serum zei, met niet alleen na frezen, maar ook wat materiaal weg halen.

Tom.
Plaats reactie