Pasgat frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door tantan »

met betere meetapparatuur kan je niet altijd gelijk beter meten. wat ik wel weet is dat ik meer te weten ben gekomen over de fouten van mij in combinatie met de afwijking van de machine.
binnengaten is en blijft lastig meten zeker als ze ondiep zijn.
maar begin bij de basis die moet echt goed kennen. speling op je assen, asymmetrie van je spillen, backlash, flex in je hardware, runout van je spindel, spantang, moer, frees temperatuur enz. enz en dat in combinatie met je frees (type, coating enz). probeer maar eens een driesnijder frees echt goed op te meten qua diameter....
Denk realistisch, als je kijkt naar herhaal nauwkeurigheid qua positionering van nieuwe machines (specs) dan zie ik in de klasse tot 60k€ nauwkeurigheden van 5mu.... ga dan maar eens op honderdste nauwkeurig cirkels frezen. en dan alles dus binnen een honderste op ieder punt van de cirkel, dus ook op de omkeer punten waar backlash om de hoek komt kijken..

ik ben er eigenlijk nog steeds niet echt uit door al het bovenstaande...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

In de praktijk merk ik daar eigenlijk niets van.. en dus kijk ik er verder niet naar.. Ik pak meestal in titanium iets van 0.1 mm, Trochiodaal of bij het nafrezen.. gaat zonder problemen, en als mijn frees het lang genoeg uithoudt, dan heb ik ook geen reden om aan te nemen dat de runout te groot is.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Als ik 0.1 mm runout heb, dan is dat best veel lijkt mij en als dat voor een groot deel weg te werken is met een set nauwkeurige spantangen, dan lijkt mij dat wel zo makkelijk. Ik snap nu dat als je nauwkeurig iets wil frezen, dat je moet meten en bij moet stellen. Maar niet alles hoeft zo nauwkeurig en dan wil je zonder moeilijk te doen een goede maat krijgen. Misschien is het voor mij al nauwkeurig genoeg, maar Kjelt heeft natuurlijk un punt als je nog 0.1 mm weg wil halen met een frees die 0.1mm scheef staat, dan is dat wel raar. Verder, als ik mijn spindel recht zet (trammen) en ik doe dat met een lange arm en een meetklok op het eind, en een spantang die scheef inklemt, dan krijg ik de spindel net zo scheef.

Niemand heeft een opmerking gemaakt over hoe ik frees. Betekent dat er geen op- of aanmerkingen zijn? Niet dat ik graag kritiek hoor, maar als ik nog iets kan leren is dat toch altijd fijn. :P

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb veel geleerd :!:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

Ik vind dat het netjes gaat hoor Tom ;-)
Misschien wil je ook nog even de runout van de spindel meten, dus spantang er uit en dan taster tegen de binnenkant aan.
Ook zorgen dat het allemaal goed schoon is uiteraard. Je spanmoer is gebalanceerd ? (zit er ergens een of twee gaatjes gefreesd aan de zijkant). Maaruh ik denk niet dat ik het op dit moment veel beter doe hoor ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Kjelt, Ik heb niet de 2 gaatjes in de moer zitten. Ik heb gezien dat sommige moeren dit wel hebben. Ik heb de binnenkant van de spindel gemeten en dan meet ik iets binnen de 0.01 mm, De wijzer beweegt een beetje, maar binnen de 0.01 streepjes. Die is dus goed.
Daarom denk ik ook dat er best veel te winnen is, ook op de uiteindelijke levensduur van spindel en freesjes.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kars-cnc »

Als ik Arie goed begrijp doet hij in de laatste pass iets van 0.2mm. Dan lijkt mij een paar honderdste run-out niet zo van invloed op je frees slijtage.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 27 mei 2021 17:22 Als ik Arie goed begrijp doet hij in de laatste pass iets van 0.2mm. Dan lijkt mij een paar honderdste run-out niet zo van invloed op je frees slijtage.
afhankelijk van de Freesdiameter en het materiaal.. onlangs had ik onderdelen waar ik maar 0.05 op de contour liet staan, maar goed.. de dikste was 1.3 mm, en daar zaten gaten in van 0.569±3µm (dat heb ik met een ruimertje gedaan.. da's op de machine niet te doen.. gewoon 0.4 voorgeboord, en die laatste 169µm met een ruimertje eruit gepeuterd..

In titanium laat ik nooit meer dan 0.1 mm op de contour staan, in Alu mag het een pondje meer zijn..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Vraag, als ik een ruimer wil kopen voor een paspen rond 8 m6. Voor een losse passing, paspen moet er makkelijk in en uit kunnen, dan zou het gat F7 (klein beetje overlap) of E7, geen overlap.

8m6 --> +0.006 +0.015
8F7 --> +0.013 +0.028
8E7 --> +0.025 +0.040

Ik geloof niet dat je hier vaste handruimers voor hebt, dus neem ik aan dat ik verstelbare handruimer moet hebben. Nu heb ik voor 5 euro een handruimer bij HBM gekocht, om eens te proberen, Op zich gaat dit, je hebt dan de tolerantie klasse niet nodig want je stelt net zo lang, tot dat je het goed vindt passen. Is dit inderdaad de manier. Die ruimer van HBM hapt nogal in het aluminium, maar het lijkt wel te gaan. Ik gebruik snijolie, maar het is niet dat je de ruimer makkelijk in het gat rond draait. Wat zijn jullie tips hier?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Pasgat frezen

Bericht door bartL »

Ik zou beginnen met h6 paspennen ipv m6. Deze laatste zijn juist bedoeld om vast in een gat te zetten. Wanneer je een h6 neemt kan je ook met een standaard H7 ruimer werken en heb je een keurige passing.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Pasgat frezen

Bericht door xander janssen »

TomAndKobus schreef: 27 mei 2021 20:15 Ik geloof niet dat je hier vaste handruimers voor hebt

Die ruimer van HBM hapt nogal in het aluminium
Er zijn voor bijna elk ISO passingmaat wel een ruimers te koop, maar zijn niet goedkoop en vrijwel alleen via bepaalde leveranciers te krijgen.

Een verstelbare ruimer heeft (vaak) rechte snijkanten en zal dus zeer snel happen. Zaak is voldoende te smeren en niet teveel maar zeker ook niet te weinig materiaal verwijderen. Hij moet snijden, niet te zwaar maar zeker ook niet gaan glijden. Spiraal ruimer met vaste maat is veel beter tenzij je een exotische diameter wil hebben.

Ook zeer belangrijk, een ruimer NÓÓIT linksom draaien, geheid dat je hem sloopt doordat spanen klem komen te zitten.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Dat laatste van andersom draaien had ik al eens gelezen. Maar wel goede tip. Tja ik heb m6 pennen. Maar misschien wel verstandig om h6 te kopen en dan een H7 ruimer van Dormer. Is ook veel logischer, maar ik had die pennen mooi eenmaal.
Bedankt :P
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Pasgat frezen

Bericht door xander janssen »

https://oldclocks.nl/product/machine-hand-ruimers/

vele ruimers zijn leverbaar in hand-en machine ruimers, ook ruimers

in de kwaliteiten P–H–G–F

Misschien hen even bellen. Heb ik zelf een aantal exoten gekocht
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Xander!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

Heeft iemand misschien een pdf'je met info over al die verschillende din normeringen en h6, h7 etc.
Er vallen hier wat losse termen en ik lees/leer graag het verband ;-)

Edit: is dit waar het hier om gaat :
https://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel.html
Plaats reactie