Pasgat frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kars-cnc »

Hier een document met zo'n beetje alle passingen die er zijn.
Passingtabellen (ISO alle categorieen).pdf
Deze met alleen de meest gebruikte H/h passingen slingert bij mij in m'n werkruimte.
Passingen h6-11 (uitw) + H6-11 (inw).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

Bedankt Kars 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 27 mei 2021 22:52 Heeft iemand misschien een pdf'je met info over al die verschillende din normeringen en h6, h7 etc.
Er vallen hier wat losse termen en ik lees/leer graag het verband ;-)

Edit: is dit waar het hier om gaat :
https://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel.html
PDF?.. elke Techneut hoort een Tabellenboekje te hebben..

"Technische Informatie" van Jaap van Gemerden is zo'n beetje het standaard werk.. Loop anders eens bij de Slegte binnen.. da's een boekenzaak waar ik nooit voorbij loop.. Ik hou van technische boeken.. de "Dikke Dubbel" ofwel "Dubbel's Taschenbuch für den Maschinenbau" is eigenlijk een standaard werk dat in geen enkele boekenkast of werkplaats van een techneut mag ontbreken..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik als oud Philips man heb natuurlijk het witte algemene werkplaats gegevens boekje. Hier staat ongeveer alles in wat je nodig hebt als constructeur. Het zwerft altijd ergens op mijn bureau. Alleen is het boekje niet te koop helaas. Maar er zijn inderdaad wel boekjes te koop met algemene gegevens voor in de werkplaats. Bijna alles is wel gestandaardiseerd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 28 mei 2021 07:43 Bijna alles is wel gestandaardiseerd.
Dat mag zo'n beetje als het Understatement van de eeuw beschouwd worden..'k heb een boek op de plank staan van pak em beet 100 jaar oud.. met tabellen die heden ten dage nog altijd ongewijzigd gebruikt worden.

Veel ISO normeringen zijn "overgenomen" van de DIN Normering, en DIN is 104 jaar geleden opgericht.. laat dat even bezinken..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik ben aan het bezinken :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 27 mei 2021 13:28
Arie Kabaalstra schreef: 27 mei 2021 12:30 Bij Horloge kasten doe kijk ik daar meestal niet eens naar.. de buitenkant komt niet op 0.1.. blijkbaar zijn Kress en Suhner spantangen zuiver genoeg.. 't gebeurt me vaak genoeg dat ik binnen 0.05 mm zit.. doe'k niet moeilijk over..
Dat is niet handig dan want het gaat niet alleen om het uiteindelijke resultaat maar ook om de levensduur van je freesjes.
Met titanium lijkt mij dat toch wel belangrijk dat alle snijkanten gelijkmatig belast worden en gelijkmatig slijten. Maar ach als je bv een driesnijder hebt en alleen de eerste snijkant krijgt het voor zijn kiezen dan slijt deze net zo lang tot de tweede snijkant het over neemt etc. :lol:
Alleen de feed dan flink aanpassen zou ik zeggen.
Hier dus YT video met wat fotos uit de praktijk, zie je meteen wat er gebeurt 8)

https://www.youtube.com/watch?v=Add9BLW384Q&t=11m59s
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt, ik heb het stukje YT beken, ik snap wat er gebeurt. Morgen ga ik het hele filmpje bekijken. Lijkt mij best interessant. Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb maar heel erg duur gedaan, als in, daar kan ik de rest van mijn leven mee doen,
IMG_20210531_113828187.jpg
Ik meet nu een runout van ongeveer 0.01 mm en aan het einde van een redelijk lange frees 0.02 mm. Ik denk dat dit gewoon goed is. Echter......

Maar nu is mijn controller van Eding kapot. Een L8 componentje bij de power ingang is overleden. Dit is volgens mij een inductor. Ik denk dat dit als een soort zekering werkt. Ik heb Eding een mailtje gestuurd. Hoop dat ze het kunnen maken. Lijkt mij een klein klusje.

InkedIMG_20210601_054820706_LI.jpg
Hoop dat ik snel weer kan frezen.....

Groeten, Tom en Kobus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 01 jun 2021 12:28 Ik heb maar heel erg duur gedaan, als in, daar kan ik de rest van mijn leven mee doen
Wow ja dat is wel erg mooi. Zat de blauwe houder er bij of heb je die los gekocht ?
Ik gebruik nu de chinese A+++ die zijn ook erg goed maar als je het budget hebt.....

Maar nu is mijn controller van Eding kapot. Een L8 componentje bij de power ingang is overleden. Dit is volgens mij een inductor. Ik denk dat dit als een soort zekering werkt. Ik heb Eding een mailtje gestuurd. Hoop dat ze het kunnen maken. Lijkt mij een klein klusje.
Hmmm ja die L8 vervangen zal het werk niet zijn maar de reden dat deze is gesneuveld zal eerst opgelost moeten worden.
Service van Eding is erg goed overigens vind ik. Vervelend , geen idee wat de oorzaak is , je was niet ergens mee bezig waardoor je wellicht kortsluiting o.i.d. hebt veroorzaakt ?
Hoop dat ik snel weer kan frezen.....
Anders even bellen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik was bezig kabels te verleggen en netjes te makken en een extra taster aan het monteren. Om dat niet alles in een keer werkte heb ik de machine ook regelmatig aan en uit gedaan. Ik denk dat hier iets is mis gegaan. De lampjes gingen niet meer branden. Ik heb inmiddels gebeld en het email adres heb ik nu gekregen. Ik de foto door kunnen sturen en ik wacht even op de reactie. Ik heb het board al klaar voor verzending.

Ik kreeg de houder erbij, Foam-achtig spul. Kan ik ze mooi in bewaren. Ja kost wel veel geld en nee, het geld groeit niet op mijn rug, maar ik wilde nu zeker zijn dat ik iets goeds heb. Vandaar. Ik had ook natuurlijk eerst iets uit China kunnen halen. Als dit ook goed was geweest, dan had ik een hoop geld bewaard. Maar ik ben er heel blij mee. Kan ze alleen nu niet gebruiken. :cry:

Voordeel is wel dat ik nu de hobby kamer heb opgeruimd. En dat ik tijd heb om de MQL te bouwen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

De Eding controller kaart werkt weer. Het L8 component was om het ingangssignaal te filteren en ik mocht het gewoon door verbinden. Nu werkt alles weer.

Tevens heb ik nu h6 cilindrische pennen en een ruimer H7 die mooi een spiraalvorm heeft. Ik heb de ruimer nog niet gebruikt, maar hij zal zeker minder in het materiaal happen.
Als je een gat ruimt, gebruik je dan snijolie? Lijkt mij wel.... maar het ruimen van gaten is voor mij een nieuwe bezigheid

Groeten,

Tom en Kobus.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, bij het ruimen van gaten.. Druppie snijolie gebruiken..'t is net als tappen.. maar dan NIET terugdraaien.. :lol:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ok bedankt Arie!
Plaats reactie