Pasgat frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Pasgat frezen

Bericht door motormuis »

Kjelt schreef: 04 jun 2021 23:10 Ik heb inmiddels wat gevonden maar nog geen adres waar ik ze kan kopen of een prijs :oops:
Böllhoff Kobert 1030

M5 binnen M8 buiten of
M6 binnen M10 buiten.

A8CFB173-7522-412A-A967-C138EF652137.jpeg
307 000 060 ensat kerb konus
https://www.kerbkonus.de/proddb/pdf/en.ds.20.pdf
die hebben inserts van M 6x1 binnen en M10 /1,25 buiten
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 jun 2021 12:54 Vet?.. voor het zagen van Zilverplaat gebruik ik een stompje kaars om mijn zaagje te smeren..
Bijenwas heb ik bij de lintzaag liggen. Maar daar is het verbruik wat zuiniger.
Maar die koker vet bij de cirkelzaag werkt wat prettiger. (opta Akawax, met dank aan Janplastiek voor de hint)
Als het maar vet wordt.
TomAndKobus schreef: 04 jun 2021 11:43 Ik ga de fixture plate gebruiken voor de Saunders Modular Vice.
Gaat die plaat een vast deel zijn van de machine, of een losse plaat die je er op monteert?
En dat je die klem wilt kunnen verzetten bij grotere span wens begrijp ik, maar dat is toch maar in 1 richting, dan hoeft dat patroon toch niet in de breedte?

Als jij zegt, ja maar ik wil ook nog met andere spanmiddelen werken, vind ik op die plek die rastermaat wel erg klein. Daar lijkt mij 30 ipv 15 meer dan genoeg. (scheelt toch alweer de helft van het aantal gaten ;-) )

Mijn ervaring met paspennen rasters is dat ik er zelden wat aan heb, en wanneer ik paspennen nodig heb ik ze even in een opspanmalletje maak, een enkele keer gewoon in m'n machine bed. Wanneer ik ze in het machine bed doe, zitten ze wel op een universeel handige plek. Dat zijn er nu een stuk of (even naar de machine lopen) 5 ter linkerzijde op de tafel en 4 aan de rechter zijde. (op een oppervlak van 400x400 mm) Daar staat natuurlijk tegenover dat ik wel gebruik kan maken van nauwkeurige (14H7) T-gleuven op een hart op hart afstand van 63mm. Dus heb ik rechte referentie lijnen, en een aanslag links of recht en kom dus meestal wel uit.

Voor later (of Kjelt) als die gaten uitlubberen, je kunt altijd nog die paspengaten groter frezen en er boorbussen in lijmen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Pasgat frezen

Bericht door Kjelt »

motormuis schreef: 05 jun 2021 07:29 307 000 060 ensat kerb konus
die hebben inserts van M 6x1 binnen en M10 /1,25 buiten
Ja dat ziet er goed uit Hans. 8)
Enig idee van de prijs of waar te verkrijgen ?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pasgat frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hoi Hugo, Ik vond het ook wel erg veel gaten worden. Ik ga dit denk ik nog wat optimaliseren. Wel wil ik toch ook de flexibiliteit houden. Ik ben nog bezig met het ontwerp. Nee, het wordt geen vast onderdeel van de machine, hoewel ik wel denk dat het veel op de machine ligt. Ik denk aan afmetingen 500x500 mm. Helicoils gebruik ik nog niet, precies wat je zegt, kan ik altijd later doen. Naast de Saunders look-a-like klem wil ik ook andere klemmetjes gebruiken. Bedankt voor de tips :P

Groeten, Tom.
Plaats reactie