Sorotec 3D- Finder calibratie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoePatat
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:41

Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door JoePatat »

Heeft er iemand ervaring met het mechanisch calibreren van de Sorotec 3D-Finder?

Deze dus: https://www.sorotec.de/shop/3D-Finder-- ... -9688.html

Mijn probleem is dat de ring, met de schroefdraad, niet gealigneerd is met de probetip, maar volledig uit center staat. Nu kan ik deze wel wat beter centreren, maar volgens mij zou dit gecalibreerd moeten zijn tijdens de productie. Want ik blijf met grote afwijkingen zitten (na de ring wat beter te centreren), en met de “F” en “A” schroeven krijg ik deze afwijking niet weg gewerkt.

Plaatje van hoe ik de Finder gekregen heb:
23615

Mijn vraag is dus of het bij de normale calibratie procedure behoort om die ring ook nog uitgelijnd te krijgen, of dat ik het maar terug moet sturen naar Sorotec? Die overigens geen grote hulp zijn bij dit probleem.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het lijkt me, dat je die bovenste ring eerst eens globaal moet centreren, en dan de houder met de schroeven die daarin zitten gebruiken om em zuiver af te stellen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door serum »

Deze al doorgenomen? Als je hem niet binnen spec kan krijgen, even contact opnemen met ze. Ze zijn erg vriendelijk en schappelijk, zo leert ervaring.

https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... 07_ENG.pdf
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heb je maar de helft op de foto staan, en die omcirkelde schroeven zijn niet de beschreven A en F schroeven, daar zou ik dus maar af blijven.

Als je op de site van sorotec kijkt zie je dat het er echt anders uitziet.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JoePatat
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:41

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door JoePatat »

als ik het "hoedje" erop zet, is duidelijk te zien dat het volledig uit center staat:
23616

En inderdaad, in de manual zeggen ze daar niks over, enkel calibreren met de F en A schroeven. Maar dan maakt ie een cirkeltje van meer dan 1,4mm (bereik van mijn poupitaster).

Wat ik dus gedaan heb:
- de spindel neus gemeten, minder dan 5um uitslag
- de ring een beetje losser
- hoedje erop
- probe in de spindel
- de probe manueel centreren
- probe uit de spindel
- hoedje eraf
- ring vast draaien -> uiteraard verschuift de ring dan weer
- hoedje er terug op, F schroeven vast draaien en probe in de spindel
- terug meten: meer dan 1mm uitslag, en zover gaan de stelschroeven natuurlijk niet
- calibratie proberen te doen volgens de manual

Vandaar dat ik me afvroeg of er hier mensen zijn met dezelfde probe die dit ook aan de hand hadden. Sorotec heeft me een youtube link gestuurd van een review, en die brave mens zit op +/-5um, voor de calibratie.
https://www.youtube.com/watch?v=D6i_Wf9_DEc
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door serum »

Kan je, door de basis te draaien tav de probe, niet juist gebruik maken van de excentriek om hem te stellen? Lijkt erop dat er een behoorlijke zwabber inzit, maar misschien is dat bewust.

Als je hem niet af kan stellen met de stelschroeven binnen spec, dan heb je reden om hem te reclameren.

Het excentrische kan ook onderdeel van het ontwerp zijn. Het is, bij draaiwerk, eerder lastiger om hem excentrisch te krijgen dan gecentreerd.

Die middelste puck, zit die toevallig bevestigd met het middelste schroefje? Kan je hem dan verschuiven?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JoePatat
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:41

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door JoePatat »

Er zit inderdaad een zwabber in van meer dan die 1,4mm, door die stelschroef losser te draaien kan ik hem inderdaad centreren. Dan kan ik hem zo plaatsen dat ik ongeveer in 20um meet. Maar dan moet ik hem uit de spindel halen, hoedje eraf halen en die stelschroef vastdraaien. Maar dan beweegt die puck weer tijdens het vastdraaien en kan ik weer opnieuw beginnen...
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door benkr »

In mijn beleving is dat een klus die je niet even in een kwartiertje doet, daar moet je vele uren voor uittrekken.
De schroeven niet muurvast draaien maar "net aan" en dan door tikken met een kunststof hamertje de zaak op zijn plek brengen, schroeven beetje strakker en de procedure herhalen, net zo lang tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Of je het nu hebt over zo'n ding instellen, of over een vlaktafel schrapen, of over iets heel nauwkeurig maken of meten, die laatste beetjes kosten enorm veel tijd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door serum »

Is dat nu excentrische deel niet juist niet bedoeld om zich te kunnen bewegen?

Zo te zien zit in die puck ook schroefdraad, zitten daar toevallig stelschroeven in om die puck weer te centeren? Of moeten daar de schroeven doorheen om het geheel te centeren? Er is vast goed over nagedacht door iemand die begrijpt hoe het werkt.

met 4 schroeven kan je iets binnen de 0,002mm nauwkeurig afstellen.

Die 4 setscrews haaks op je meetprobe zijn bedoeld om de fijnafstelling te doen. zitten er 2 in om hem vast te zetten.
Laatst gewijzigd door serum op 27 jun 2021 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 27 jun 2021 11:30 In mijn beleving is dat een klus die je niet even in een kwartiertje doet, daar moet je vele uren voor uittrekken.
De schroeven niet muurvast draaien maar "net aan" en dan door tikken met een kunststof hamertje de zaak op zijn plek brengen, schroeven beetje strakker en de procedure herhalen, net zo lang tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Of je het nu hebt over zo'n ding instellen, of over een vlaktafel schrapen, of over iets heel nauwkeurig maken of meten, die laatste beetjes kosten enorm veel tijd.
Het kalibreren van de Renishaw taster op de "Bridgeport-van-de-zaak" kostte me nooit meer dan een minuutje of 5.. het kalibreren van mijn eigenbouw taster, ook zoiets.. 't lijkt me sterk dat je met deze echt meer dan een kwartier bezig bent om em binnen 0.01 mm te krijgen.. als dat het geval is.. dan deugt de constructie niet.. en dat lijkt me sterk..
JoePatat
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:41

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door JoePatat »

In mijn beleving is dat een klus die je niet even in een kwartiertje doet, daar moet je vele uren voor uittrekken.
Klopt, heb ik ook geen probleem mee. Maar ondertussen ben ik al vele uren verder, en sta ik eigenlijk nog nergens.
Zo te zien zit in die puck ook schroefdraad, zitten daar toevallig stelschroeven in om die puck weer te centeren? Of moeten daar de schroeven doorheen om het geheel te centeren? Er is vast goed over nagedacht door iemand die begrijpt hoe het werkt.
Die puck is enkel los/vast te draaien met de schroef bovenop de puck, de schroefdraad is voor de F en A stelschroeven.

Volgens mij ben ik nu een "dubbele" calibratie aan het uitvoeren, van de puck en van de probe zelf. Ik ben het ermee eens dat, moest de probe geleverd zijn met de puck mooi gealigneerd, het een kwestie is van tijd en schroeven. Maar nu heb ik het gevoel dat ik niet weet of ik de alignment fout van de spindel, puck of probe ben aan het oplossen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 436
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D- Finder calibratie

Bericht door P1-Engineering »

Het uitlijnen doe je met de A en F schroeven. Als je de stappen uit de handleiding volgt moet je de tip binnen 0,005mm moeten krijgen. Eerste keer ben je er wel even mee bezig, maar een paar probetipjes later lukt het nu in een kwartiertje ofzoiets. :lol:
De schroeven op de probe zelf zou je niet aan moeten zitten, is niet nodig.

Om het makkelijker te maken heb ik zelf een tweetal indicatie streepjes op de probe gezet, en een aanwijzer op de spindel zodat je bij het afstellen steeds op hetzelfde punt meet, afleest.
Ook een indicatie gemaakt op de toolhouder en de spindel, zodat deze altijd hetzelfde de spindel ingaat.

De eerste uitlijning van de probe met de montageadapter heb ik zelf met de schuifmaat gedaan. Vervolgens geheel in toolhouder gemonteerd en de stappen uit de handleiding doorlopen.
Na de software kalibratie mbv een 30mm ringkaliber werkt het geheel zeer nauwkeurig.
Plaats reactie