2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door keesfrees »

Hier een soortgelijke vraag van nog niet zo lang geleden :
Zelfbouw Vacuümtafel
viewtopic.php?f=8&t=19567
Ballegooijen schreef: 16 jul 2021 21:42Nu moet ik plaatjes frezen van 52x84 mm en daar zitten geen gaatjes in en kan ik de plaatjes dus niet vastzetten.
Ik zit nu te denken aan een vacuumtafel maar zou dit genoeg kracht hebben om de onderdelen op hun plaats te houden??
Ballegooijen schreef: 17 jul 2021 12:14 De basisplaten zijn 400x600mm en daar moeten de kleine plaatjes uitgefreesd worden. Ik ben bang dat die kleine plaatjes dus niet blijven liggen als ze losgefreesd worden.
Met alleen vacuüm lukt dat inderdaad niet, ik zou het wel aandurven met een combinatie van de hele plaat ergens ( aan de rand ) mechanisch vastzetten tegen verschuiven en dan nog wat vacuüm er bij.
En schuin inlopen natuurlijk, in de hoogte, over de contour.

Wat ook nog kan, losse lijnen frezen, een stuk vd contour frezen, dan een schroef met ring daar door en dan de rest vd contour frezen.
Maar dat is in dit geval niet handig en ook niet nodig.
Ballegooijen schreef: 17 jul 2021 12:14En tabs is ook geen optie want die blijf je zien.
Zekers, ik zal tabs altijd proberen te vermijden.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 jul 2021 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Kjelt »

Vraag janplastiek eens die heeft een zwaardere tweedehands voor een kwart van die prijs, als die hem nog heeft tenminste ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

P1-Engineering schreef: 19 jul 2021 10:20 Weet niet wat het budget is, of wat de aantallen zijn maar wat hiervoor echt goed werkt is het vacuumpapier van Datron icm een vacuumplaat met gatenpatroon.
Frees hiermee regelmatig carbondelen van 10x10mm of kleiner uit een grote plaat, blijft perfect liggen.
Bedoel je dan deze platen:

https://www.datron.de/en_gb/datron-cnc- ... ucard.html
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door P1-Engineering »

Ballegooijen schreef: 19 jul 2021 15:56
P1-Engineering schreef: 19 jul 2021 10:20 Weet niet wat het budget is, of wat de aantallen zijn maar wat hiervoor echt goed werkt is het vacuumpapier van Datron icm een vacuumplaat met gatenpatroon.
Frees hiermee regelmatig carbondelen van 10x10mm of kleiner uit een grote plaat, blijft perfect liggen.
Bedoel je dan deze platen:

https://www.datron.de/en_gb/datron-cnc- ... ucard.html
Ja, exact, werkt echt perfect.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je moet meerdere plaatjes uit één grote plaat halen?
Ik zou zeggen.. Frees ze uit met een kleine overmaat, dan een "Custom vacuumtafeltje" zodat je maximaal vacuum hebt (snoer dicht bij de rand van de plaat leggen), aanslagen erbij (dat kan ook met paspennetjes, moet je alleen niet vergeten er weer uit te tillen als je plaatje vast ligt, en dan gewoon de contour napoetsen..
dan kun je gewoon in één keer op diepte frezen (eerst even een vrijloopje in je vacuumtafeltje knabbelen, dan paspennen erin, plaatje erop, vacuum aan, en poetsen maar.. gewoon per 0.1-0.2 mm naar binnen verplaatsen.. zo spannend lijkt me dat niet..

Wat ik vaak doe: plaatje Polystyreen pakken (ik heb ooit een paar vierkante meter gekocht en in plaatjes van 280 x 140 mm( het formaat van mijn tafel) gesneden, inspuiten met Lijmspray, werkstukmateriaal ook inspuiten, minuutje of 2 laten drogen, op elkaar drukken (aankloppen met een kunststof hamer), en die Sandwich op de Vacuumtafel (dan kun je er rustig 0,2mm doorheen frezen)

Ander "foefje" wat mij geholpen heeft met heel fragiele horloge onderdelen uit 1.5 en 1.2 mm plaat, Superglue, plaatje op een plak Alu lijmen, frezen, scheut Aceton eroverheen.. klaarrrrrr
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door serum »

Gaat om 600 stuks. Knooien met aanslagpinnen of een mal voor losse inzet wil je niet. Tenzij de prijs per stuk dusdanig goed is.

Zoveel gebruikers, zoveel meningen, zo blijkt. Hieronder de mijne.

Vilmill is hier nog niet genoemd zie ik. of datron karton in ++ of +++ als 10x10 raster niet toereikend blijkt.

Die 25m3/h is vermoedelijk te weinig voor het oppervlakte. Je schiet gauw te kort op debiet. Met vacuüm moet je blijven nadenken over je freesstrategie. Eerst de gaatjes, dan de contouren bv. Zorg dat het los te frezen deel zo lang mogelijk vastzit aan het grootste deel dat vastligt.

Dun HDF is wat ik tegenwoordig gebruik. (laat op de doorgefreesde delen minder lucht door dan het karton, waardoor je al gauw in een geschikter bereik uitkomt qua onderdruk)

Met dun mdf (3mm) (wat redelijk richting hdf kruipt qua dichtheid) en een spuitbus contactspray dat enigszins sputtert (geen webspray) kan je ook goed uit de voeten. Ik heb nog eens een rol karton/stucloper gekocht als test, gaat ook prima icm de spuitlijm.

Je spuit 1 kant in, laat het uitdampen. Als je daarop je werkstuk vacuüm trekt gaat het werkstuk toch goed vast liggen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Dat Vilmill ziet er idd wel goed uit. Die kon ik nog niet. Hoe dik is dat spul ongeveer?

Stucloper vindt ik ook wel een goed idee. Laat dat voldoende lucht door om de platen vast te houden?
Dat Datron karton is al eerder genoemd maar is best wel prijzig vindt ik eigenlijk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door serum »

Paar tiende dik. Verkrijgbaar bij sorotec.

Stucloper; ik had de open variant. (Ademend is niet toereikend) volgens mij gebruikt voor het uitdampen van een geoliede vloer.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Portje »

Ik zag laatst een filmpje op YT waar ze daar heel fijn schuurpapier voor gebruikte
Ik kan het filmpje alleen niet meer terug vinden
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Portje schreef: 21 jul 2021 15:13 Ik zag laatst een filmpje op YT waar ze daar heel fijn schuurpapier voor gebruikte
Ik kan het filmpje alleen niet meer terug vinden
Ja, dat filmpje heb ik ook gezien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Even een update van hoe het er nu voor staat;
Inmiddels een nieuwe vacuumpomp en vacuumtafel gekocht en weer aan de slag. Grotere platen werkt perfect op de vacuumtafel met een rubber mat er onder. Kreeg ook weer een nieuwe order voor die kleine plaatjes (80 x 45 mm) maar die blijven dus niet op z'n plaats.
Daarna VillMill geprobeerd maar dat werkt ook niet. Plaatjes blijven verschuiven.

Toen Vacucard+++ van Datron besteld en vandaag er mee aan de slag. Blijft perfect liggen en ligt als een huis zo vast op de vacuumtafel. Na dat de eerste batch klaar was was ik heel gelukkig en dacht zoiets als: Ik heb het lek boven :lol:
Maar toen moesten de plaatjes van de vacucard af en dat valt niet mee :roll: :oops:

Wie gebruikt dit nog meer en heeft tips om de gefreesde plaatjes van de Vacucard af te halen? Ik heb er nu een paar gedaan met een plamuurmes en vervolgens met wasbenzine de lijmresten verwijderd. Maar ja, dat is weer een hele klus er bij :oops:

(Wellicht is VacuCard++ ook ruim voldoende en is het makkelijker om te verwijderen.)
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 29 sep 2021 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door keesfrees »

Het is dus nodig om het met een frees te doen ? Zagen is geen optie ? Afgeronde hoeken, of ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

keesfrees schreef: 29 sep 2021 22:31 Het is dus nodig om het met een frees te doen ? Zagen is geen optie ? Afgeronde hoeken, of ?
Ja, frezen is wel nodig. Moeten gaatjes in, ronde hoeken en een heel scherpe zijkant.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door assink »

Kun je de truc van schilderstape met secondelijm niet toepassen?
Maar dat is natuurlijk ook een heel karwei op deze aantallen.
Op je basisplaat een laag schilderstape, op je werkstuk, en dit op elkaar lijmen.
Na het frezen kun je de schilderstape er zo weer af halen.

En kun je dat vacucard niet los weken?
Plaats reactie