12mm pocket wordt maar 11mm breed

Moderator: Moderators

Plaats reactie
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door franks »

Ik wil een pocket uitfrezen met een breedte van 12 mm (X-as). Ik heb hiervoor in fusion 360 een programmaatje gemaakt voor een frees van 4mm, dit gesimuleerd en het ziet er goed uit.
Echter, in het proefmodel wat ik als eerste gemaakt heb heeft de pocket een breedte van 10.9mm. ik dacht in eerste instantie dat mijn 4mm frees enigszins versleten was, maar tijdens de tweede poging heb ik mijn DRO aangezet en gekeken wat de uiterste coordinaten in de x-richting waren. it was -3.50 en +3.50, tel er de 4mm freesdikte bij op en dan kom ik aan 11mm totale breedte??
Zie ik iets over het hoofd of zou er ergens een instelling niet goed staan?

Groet, Frank
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door Goudgele »

Heb je in Fusion "stock to leave" ook uitgezet?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door xander janssen »

Staat er ergens een materiaaltoegift van 0.5 mm voor een nafrees-stap aan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door serum »

+1 voor goudgele

99,9 proent dat het de 'stock to leave' is. Is de Z toevallig ook net niet diep genoeg? voor pockets staat de stock to leave standaard op 0,5mm, axiaal en radiaal.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door keesfrees »

Kijk in de gcode om te zien waar de fout zit, in de machine of in de software.
Verder, zoals vaker (altijd) de vraag : wat voor materiaal frees je ?
Ging het eerder wel goed of is het nu spontaan ontstaan na het veranderen van . . . ?

Voor de test kun je hetzelfde gat 2x frezen, met verschillende frees richtingen ( mee / tegen-lopend )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door franks »

Heren, bedankt !!, het was dus inderdaad het vinkje " stock to leave" uitzetten. De waardes die er achter staan (0.5mm) waren in mijn display niet goed zichtbaar, er stond alleen een 0 in mijn pulldown menu, waarschijnlijk door een verkeerde resolutie-instelling van mijn macbook (waarop trouwens de weergave van Fusion niet optimaal is).

Groet, Frank
Laatst gewijzigd door franks op 04 sep 2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door Goudgele »

Mooi dat het nu opgelost is!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 12mm pocket wordt maar 11mm breed

Bericht door serum »

franks schreef: 04 sep 2021 13:57 Heren, bedankt !!, het was dus inderdaad het vinkje " stock to leave" uitzetten. De waardes die er achter staan (0.5mm) waren in mijn display niet goed zichtbaar, er stond alleen een 0 in mijn pulldown menu, waarschijnlijk door een verkeerde resolutie-instelling van mijn macbook (waarop trouwens de weergave van Fusion niet optimaal is).

Groet, Frank
Je kan die schermen verbreden en versmallen door ze rechtsonder te verslepen. In de instellingen kan je hem onder het grafische deel op een hoge resolutie zetten.
Plaats reactie