Verzonken gaten maken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Verzonken gaten maken

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Hoe maak je verzonken gaten? Zie foto. Ik heb dit verzonken gat gemaakt en er is niets mis mee. Ik gebruik hiervoor een 90 graden houtfrees, 2 snijder. En ga met een boor beweging naar beneden. Ik ga heel langzaam naar beneden, maar het frezen van het verzonken gat maakt geen fijn geluid. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de juiste methode is. Hoe doen jullie dit?

Groeten, Tom.
IMG_20210821_165910202 (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door skillalot »

Ik doe dat met deze freesjes:
https://nl.aliexpress.com/item/33039892 ... 6656%22%7D

Afbeelding

En dan zakt hij in het gat naar beneden, beweegt dan naar de rand en maakt een rondje.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door Grafjan »

Ik boor dat meestal met een grote 90 graden centerboor, zo diep dat de afschuining groot genoeg is, en daarna boor ik pas het gat.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door Kjelt »

Heb je voldoende (vet) gesmeerd ?
Wat was het toerental?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door keesfrees »

Wat is het materiaal ? (!)
Wat is een "hout frees" ?
Hoe dan ook, je kunt zien/horen of het beter gaat met een helicoïde pad.

Je kan het evt ook doen met een recht freesje, met bijbehorend freespad natuurlijk.
Dan krijg je zo'n "dag mijn kuil profiel".
Hoe noem je zoiets ? ( @Hugo )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door TomAndKobus »

Oke, maar dan iets lastiger. Met een rond 8 mm 90 graden frees kan je niet in een keer een verzonken gat van 10.2 mm rond maken, zie plaatje. Ik gebruikte hier een 12 mm 90 graden hout frees voor. Je zal dan dus ook in Z moeten bewegen.

Ik gebruik fusion en daarin lukt het mij niet fijn om zo'n gat anders te maken dan een grote diameter frees te gebruiken en te boren. Kan iemand mij dan vertellen hoe ik in fusion dit moet doen. En als je dit zelf moet programmeren zonder fusion (wat ik niet kan) dan moet je wel nauwkeurig de aansluiting weten te vinden als je in Z twee of meer stappen moet doen.

En dan het blokje. Ik heb de schuine kant met behulp van contour gedaan. Maar ook dan moet je een grootte frees hebben want het moet in een keer. En als je nu een nog een grotere conus wilt maken, moet je dan een bolkopfrees gebruiken? Maar dan heb je niet een heel glad vlak, afhankelijk van je step over. Kortom hoe maak je nu schuine vlakken.

Het materiaal is trouwens aluminium.
verzonkengat1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door TomAndKobus »

Hier een animatie.

Ik smeer met Koolmist.

https://photos.app.goo.gl/wFkbgRi29cf8vRaz6
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laag toerental en de juiste verzinkboor gebruiken.
Laag toerental dus dat is een paar honderd.
Die alie frees lijkt me veel te grote vrijloop hebben, ik zou zoiets adviseren.
Nog idealer is het als je die in de uitvoering met ongelijke steek neemt, dan zitten de snijvlakken niet regelmatig om de 120 graden, zodat er minder snel resonantie optreed.
2021-09-07 10_16_31-Window.jpg
Ik vind dat verzonken gat er eigenlijk nog niet zo slecht uitzien, kan veel slechter. :lol:
gaatjes.jpg
gaatjes-2.jpg
Hier doe ik alles wat ik dus niet adviseer, maar het resultaat is best acceptabel. (werkt dat zo met die link?)
https://photos.app.goo.gl/cMzi7jywWjuWqeow5
En voor >10.000 gaatjes op een dag mag het wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 07 sep 2021 10:21 Dan krijg je zo'n "dag mijn kuil profiel".
Hoe noem je zoiets ? ( @Hugo )
Hier stopt mijn ingebouwde translate functie, kan me er niets bij voorstellen.

En het voorgaande verhaal schreef ik toen ik nog alleen de orginele post gelezen had.
Maar na eindeloos tobben met (gegroeide historie buiten mij om) verkeerde boren, en alle andere ellende vind ik dat we deze uitdaging best leuk afgewerkt hebben.

Freespad met schuine frees: Elke 0.5 mm dieper wordt je frees-radius ook theoretisch 0.5 groter (bij 45 graden) Wanneer je met freesradiuscompensatie werkt kun je dat zo verwerken, En ook veel grotere schuine kanten frezen dan de frees in 1x aan kan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door serum »

Chamfer functie in Fusion al gevonden? Voor afwijkende vormen kan je weer 'trace' gebruiken met een evt. offset van de tooltip. Eigenaardige chamfer trouwens voor een slotgat. Op deze manier is maar een klein gedeelte van het slotgat bruikbaar. Voor aluminium gebruik je het liefst ongecoat gereedschap, mits de coating bedoeld is voor aluminium.

Zo, dat was de docentmodus weer voor vandaag.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door TomAndKobus »

De link werkt. Poeh.. dat gaat wel snel. Wat bedoel je met een veel te grootte vrijloop? En ja, de resultaten zijn wel goed, maar het klinkt niet heel lekker. Nu is een houtfrees ook niet bedoeld voor aluminium, maar het is wel een gehard snijvlak.

Toerental lager dan 10000 rpm lukt niet echt op mijn freesmachine...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 07 sep 2021 10:53 De link werkt. Poeh.. dat gaat wel snel. Wat bedoel je met een veel te grootte vrijloop? En ja, de resultaten zijn wel goed, maar het klinkt niet heel lekker. Nu is een houtfrees ook niet bedoeld voor aluminium, maar het is wel een gehard snijvlak.

Toerental lager dan 10000 rpm lukt niet echt op mijn freesmachine...
De vrijloop van de boor / frees is de hoek achter de snijkant, wanneer die 0 graden zou zijn, wrijft het gereedschap alleen maar, en komt het je materiaal niet in.
Denk aan je beitel in hout. Hoe stijler die staat hoe agressiever die hapt, en dieper komt met gelijke verplaatsing.
Zo'n verzinkboor is zo geslepen dat ie bijna 0 is, en daardoor niet te snel het materiaal in kan.

https://www.tosec.nl/wiki/verspaningsparameters/

Die houtfrees is met hardmetaal snijkanten, kan dit prima ook al is het niet 1e keus.
Dat toerental is inderdaad de uitdaging, in m'n filmpje draai ik ook iets van 8000 toeren geloof ik.
Als het resultaat goed is zou ik er niet veel aan doen, je kunt proberen de F te verhogen, zodat de spaandikte toeneemt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 sep 2021 10:48
keesfrees schreef: 07 sep 2021 10:21 Dan krijg je zo'n "dag mijn kuil profiel".
Hoe noem je zoiets ? ( @Hugo )
Hier stopt mijn ingebouwde translate functie, kan me er niets bij voorstellen.
Ik meen dat we het er al eens eerder over hadden hier, dus vandaar.
( kan ik dat nog terugvinden ?? )

Zoek op (plaatje) "Open-pit mining".
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Verzonken gaten maken

Bericht door TomAndKobus »

Bij chamfer haal je in een keer weg wat je opgeeft. Wil je een chamfer van 0.5 mm hebben, dan doet fusion dat in een keer. Wil je een grotere chamfer hebben in meerdere stappen, dan moet je meerdere chamfers opgeven. (althans, dit is wat ik weet...) Kan natuurlijk ook, maar werkt in dit geval minder fijn dan contour daarin kan je wel meerdere stappen doen. Trace moet ik even uitzoeken, daar ben ik niet bekend mee.

Dat blokje is trouwens een klem blokje. een soort Talon grip. Bij het aandraaien van de verzonken bout schuift het blokje iets naar voren en klemt het werkstuk. Dit wekt zeer goed.
Plaats reactie