Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door Cribs »

Hallo,
Mijn eerste keer op dit forum, en eigenlijk ook geen ervaring met cnc machines/ frezen etc, maar ik ben altijd al onder de indruk geweest van deze machines en nauwkeurigheid, dat ik eigenlijk zelf ook is een cnc bankje wil aanschaffen. Vanwege mijn onervarenheid ben ik hier terecht gekomen met mijn vragen

Ik wil het volgende kunnen snijden en graveren:
Accrylaat en aluminium. Naast graveren als in op diepte graveren zou ik ook graag willen laser graveren (dit is weer een andere tak van sport, ik weet het) Het gaat bij mij vooral om relatief kleine plaatjes zoals naamplaatjes of schakelpaneeltjes. Deze wil ik op maat kunnen frezen en er tekst in graveren.

Nu is accryllaat niet zon probleem, dat kan de gemiddelde aliexpress cnc machine ook wel, maar als ik aluminium wil graveren en snijden, naar welke specs moet ik dan kijken bij aanschaf, en wat maakt een cnc machine nou geschikt voor aluminium?
En voor het lasergraveren, is dit gewoon een kwestie van een grote laser (>100W) direct op het alu zien te krijgen, of zijn er ook methodes om met een minder sterke laser op aluminium te graveren?

Tot slot, wat voor machine zouden jullie mij aanraden, waar moet ik specifiek op letten? Het mag ook een aliexpress ding zijn natuurlijk, als eerste machine hoeft het niet al te goed en duur te zijn
Harm-jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2021 13:43

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door Harm-jan »

Goedenavond,

Zelf ben ik sinds kort in het bezit van een Xcarve machine. na de nodige (leuke) bouw uren ben ik begonnen met meters maken. zlef heb ik de machine aangeschaft voor het frezen van foam schuim voor flightcases en het maken van (alluminum) platen voor in de flightcases met aansluitingen en logo's

het is geen goedkope machines ze zijn er goedkoper en ook zeker duurder! maar voor het begin leek en lijkt dit mij een goed en leuk begin 8) 8)


groet,
harm-jan
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door Cribs »

Hoi Harm, bedankr voor je reactie! Mag ik vragen hoe jij tot deze machine gekomen bent? Waarom specifiek deze machine? Ben je aan de hand van je materialen een machine gaan zoeken? Want ik neem aan dat niet iedere machine geschikt is voor aluminium?

Mijn budget ligt rond de 600 euro. Ben bang dat die van jou iets duurder was :)
Welke Xcarve heb je specifiek?
Harm-jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2021 13:43

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door Harm-jan »

Cribs schreef: 26 sep 2021 21:40 Hoi Harm, bedankr voor je reactie! Mag ik vragen hoe jij tot deze machine gekomen bent? Waarom specifiek deze machine? Ben je aan de hand van je materialen een machine gaan zoeken? Want ik neem aan dat niet iedere machine geschikt is voor aluminium?

Mijn budget ligt rond de 600 euro. Ben bang dat die van jou iets duurder was :)
Welke Xcarve heb je specifiek?
zoeken zoeken en zoeken:) ja de prijs ligt vele stukken hoger... ik heb veel heel veel youtube gekeken om te komen tot deze machine, het is een leuke hobby machine en voor mij een opstapje naar het grotere werk(is het idee) ik heb de ''gewone'' xcarve (750x750) hij snijd mooi door metaal heen. ik maak nu 19 inch platen voor de evenementenwereld

suc6 met de zoektocht!
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door benkr »

Ik heb een hele tijd nagedacht over jouw vraag en kom eigenlijk tot de conclusie dat er eigenlijk geen machine te vinden is die aan al jouw wensen voldoet, maar een gebruikte BF16 of BF20, en dan liefst de L uitvoering (langere tafel) is misschien wel te vinden is voor die prijs, maar dan zul je best wel een tijd moeten zoeken en er zelf best nog wel het een en ander aan moeten doen.

Zo denk ik b.v. aan de machine van Tommel, die machine komt denk ik binnen enkele maanden te koop, dit wegens het overlijden van Tommel.
Dat is een Sieg SX1 of SX2 die ook al naar CNC is omgebouwd. Ik heb geen idee wanneer dat precies gaat gebeuren, maar ik verwacht dat zijn vrouw mij gaat bellen om zijn hobbyzolder leeg te gaan maken. Ik heb ook nog geen idee van de prijs, maar ik denk dat 1000 Euro echt wel het maximum zal gaan worden, wellicht zelfs wel flink minder, dat zal blijken als de machine daar weg moet, hoe ver moet alles uit elkaar en hoe makkelijk is het daarna weer op te bouwen. 1000 Euro voor zo'n goed werkende machine is denk ik zo ongeveer de prijs, maar als er het een en ander aan mankeert zakt de prijs erg snel denk ik. Een kale manuele Sieg machine kost minder dan 500 Euro, ik heb er wel voor hem een servomotor opgebouwd, dat verhoogt de waarde van de machine weer wel, het oude 150W motortje was echt te klein. De besturing van die machine is Eding, dat is ook een flink pluspunt denk ik.

Een tijd geleden stond er hier op het forum ook een BF20 geloof ik te koop die al geCNC'd geweest was te koop, maar dat soort dingen verdwijnen na enkele weken vanzelf, zo wekt dit forum nu eenmaal.

Er staan ook op Marktplaats regelmatig machines te koop, maar ook daar geldt dat een mooie en goed werkende machine eigenlijk altijd veel duurder is.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door arjancnc »

Ik ben bang net zo'n teleurstellend verhaal te hebben als degenen boven mij.

De aliexpress machines hebben weinig stijfheid, riemaangedreven en zullen heel veel tijd kosten een leuk resultaat te halen. Je zult zeer veel trilling hebben, waardoor je frees hard slijt en je geen mooi oppervlak krijgt. Als je dat leuk vindt dan is het wellicht interessant. Laseren zul je op soort machines met een diodelaser doen die in de basis niet geschikt zijn voor alu, maar meer voor hout. Je kunt met wat trucjes (mosterd op oppervlak smeren) wel iets voor elkaar krijgen, maar Fiberlasers (+- 2000 euro) zijn hier het meest geschikt voor. Graveren met een bitje moet wel kunnen.

Als vergelijking, met een ijzerzaag kun je prima 40mm zagen, maar je bent eindeloos bezig.

Een wat degelijkere machine als een BF of zoiets. Het fijne is, het houdt zijn waarde wel.

Zoek in ieder geval als je voor een aliexpress/shapeoko achtige machine gaat een bekend type zodat je info kunt uitwisselen met andere gebruikers.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef: 06 okt 2021 22:59
Een wat degelijkere machine als een BF of zoiets.
Lijkt me een mooie machine, begrijp alleen die DRO ernaast niet, als er een besturing aan hangt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door Swake »

Awel hiervoor:
Tot slot wil ik nog vermelden dat de machine, ondanks de CNC-besturing, een 3-assig digitaal display heeft om de opslagpaden te besturen
Diezelfde persoon heeft ook een paneelzaag met
Werkstuksteun van eetbaar multiplex
:mrgreen:
Of de Autocorrect was weer sterk ofwel is nederlands niet zijn beste taal
When it fits stop using the hammer.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Welke CNC machine is geschikt voor mij?

Bericht door arjancnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 okt 2021 08:48
arjancnc schreef: 06 okt 2021 22:59
Een wat degelijkere machine als een BF of zoiets.
Lijkt me een mooie machine, begrijp alleen die DRO ernaast niet, als er een besturing aan hangt?
Als er nu nog handwielen aanzaten...
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie