vastgelopen assen

Moderator: Moderators

Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Hoera, z as handmatig gedraaid met als resultaat dat ook deze weer gewoon werkt.
Nu blijkt dat ik de instellingen parameters heb gewijzigd zodat eea niet naar behoren werkt.
Bij refereren gaat de beweging zo langzaam dat je het amper ziet.
Als hij op het referentie punt is aangekomen volgt gebrom waarna ik hem stop en manueel in een veilige positie zet.
???
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: vastgelopen assen

Bericht door Goudgele »

Klinkt alsof er een of andere reset heeft plaatsgevonden, waardoor je instellingen van snelheid, steps/mm en je pinout kwijt zijn.
Als je dit alles opnieuw configureert zou het weer goed moeten komen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: vastgelopen assen

Bericht door ruudpg »

Moet je de machine ook niet eerst homen voor dat hij op normale snelheid werkt?
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Opnieuw parameters ingevoerd.
Refereert nu op normale snelheid dus alles lijkt nu te kloppen, behalve dat hij bij het zoeken naar het referentiepunt op het laats begint te kraken.
Iets heb ik dus verkeert gedaan maar wat is mijn vraag???
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vastgelopen assen

Bericht door hfjbuis »

Mogelijk staat de X-as met z'n 2 steppers niet helemaal haaks t.o.v. de brug. Op het einde van de rit, daar waar de constructie het minste buigt, gaat het dan wringen.
Ik heb even kort door de handleiding gelopen, zie hoofdstuk 9.3.2 voor het haaks zetten van de brug.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vastgelopen assen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 29 okt 2021 19:06 Mogelijk staat de X-as met z'n 2 steppers niet helemaal haaks t.o.v. de brug. Op het einde van de rit, daar waar de constructie het minste buigt, gaat het dan wringen.
Ik heb even kort door de handleiding gelopen, zie hoofdstuk 9.3.2 voor het haaks zetten van de brug.
Controleer dan ook meteen of het wel evenwijdig loopt, daar is de kans net zo groot op en lijkt mij eerder het geval.
Let wel op dat zo'n machine uitlijnen geen klusje is voor even op een zaterdagmiddag tussen de koffie en het avondeten, trek er gerust een gehele dag of zelfs meerdere dagen voor uit en zorg dat je een goede winkelhaak of minimaal een paar platen die gegarandeerd overal haaks en recht zijn, een stabiele tafel die goed waterpas te stellen is, een machine waterpas, een meetklokje wat in je spindel past, een zo groot mogelijke waterpas en echt heel veel geduld hebt, dat is het belangrijkste.
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Voordat ik aan haakszetten begin toch nog een paar opmerkingen.

Als ik de taal selecteer bv Engels en het type machine de 400s, dan verandert het weer met de instelling naar Duits en vraagt opnieuw naar het type machine.

Als ik een freesprogrammaatje invoer, bv een kerstbal in het centrum van het werkoppervlak en druk op start gaat de machine helemaal naar het uiterste rechts boven in en dan pas begint het gebrom.( ik denk omdat hij buiten het werkoppervlak wilt frezen)
Als ik handmatig de frees verplaats naar de uiterste hoeken hoor ik het zelfde gebrom.
Ik denk dat ik handmatig het werk oppervlak of zoiets heb verschoven waardoor dit gebeurt.
Helaas weet ik dit niet op te lossen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: vastgelopen assen

Bericht door Portje »

Moet je dan niet eerst het nulpunt van je werkstuk instellen
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vastgelopen assen

Bericht door benkr »

Zoals ik al eerder heb geroepen, kom as. zaterdag naar Wijk en Aalburg en er is altijd wel iemand die je een snelcursus machine en CAM instellen wil geven, het beste aan de hand van je eigen machine en CAM software, maar heel veel is generiek dus het kan ook op elke ander machine of zelfs droog aan tafel.
Ja, is echt een teringeind weg, maar ik ben er van overtuigd dat je achteraf heel blij zult zijn van dit uitstapje.
En wellicht kun je een flink stuk met iemand anders meeliften, er komen ook andere CNCers bij jou uit de buurt, dat geeft dan ook meteen gespreksstof voor onderweg.
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

helaas is het voor mij niet mogelijk om die zaterdag te komen, jammer maar is niet anders
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Allen die zaterdag naar de Forumdag gaan, wens ik een gezellige en informatieve dag!
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Al weer een tijdje bezig geweest met aanwijzingen en updates van de fabrikant, zonder merkbaar effect.

Tot nu toe heb ik alle mogelijke richtlijnen gevolgd, maar zonder de beoogde
resultaat.
De assen lopen allemaal soepel en zijn dus gesmeerd. Het is echt de Y
richting die door de nullijn van (X) het referentiepunt (0) wil gaan. Is het
mogelijk dat de referentiemagneet of de stappenmotor kapot is? Als ik de stappenmotor van de X met die van de Y omwissel
zou dat iets zijn om het uit te proberen en om uit te sluiten of die van de Y het probleem is.
Maar misschien heeft een van jullie een betere suggestie.
Hoor graag van jullie!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vastgelopen assen

Bericht door hfjbuis »

Je kunt de stappenmotor uitbouwen en dan proberen om de as van de motor met de hand te verdraaien, dat moet soepel gaan. Ook kun je dan de as ven de freesmachine met de hand draaien en voelen of het op de plek waar het fout gaat, meer moeite kost.

Uitwisselen met een goede stappenmotor is absoluut een goede test en daarmee kun je alweer iets uitsluiten.

Stappenmotoren zijn best robuust. Ik rommel nogal wat met testen en settings. Tot nu toe heb ik pas 1 stappenmotor kapot gemaakt. De oorzaak was een bewust te hoog ingestelde stroom.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Frans frees
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 okt 2021 14:58

Re: vastgelopen assen

Bericht door Frans frees »

Buis, bedankt voor je reactie ga het proberen!
Plaats reactie