Advies bitje voor CNC in messing

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

CNC-Wombat schreef: 01 nov 2021 11:51 Zie in de bijlage het resultaat van gister, een testje met een letter van 3cm hoog. Het graveerbitje had helaas geen punt meer, dus de scherpste hoekjes rechtsboven zijn rond geworden en de hele letter iets dunner.

In 3 fases met een 3mm flat end mill, een 1mm flat and mill en een 20 graden graveerfrees
Die 1mm had ook een 20 graden moeten zijn, en dan is de stap naar 0.1 graveerpuntje? nog fors vind ik. En dan breekt ie bij het 'uitsteken' van de scherpe binnenhoek.

Als de stempeltjes niet vaak gebruikt worden zou ik ze gewoon van hard aluminium frezen, goedkoper in materiaal en freestijd misschien ook wel.

Voor een 1e pannenkoek is het toch een heel net resultaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
CNC-Wombat
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2021 21:09

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door CNC-Wombat »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 nov 2021 12:19
CNC-Wombat schreef: 01 nov 2021 11:51 Zie in de bijlage het resultaat van gister, een testje met een letter van 3cm hoog. Het graveerbitje had helaas geen punt meer, dus de scherpste hoekjes rechtsboven zijn rond geworden en de hele letter iets dunner.

In 3 fases met een 3mm flat end mill, een 1mm flat and mill en een 20 graden graveerfrees
Die 1mm had ook een 20 graden moeten zijn, en dan is de stap naar 0.1 graveerpuntje? nog fors vind ik. En dan breekt ie bij het 'uitsteken' van de scherpe binnenhoek.

Als de stempeltjes niet vaak gebruikt worden zou ik ze gewoon van hard aluminium frezen, goedkoper in materiaal en freestijd misschien ook wel.

Voor een 1e pannenkoek is het toch een heel net resultaat.
Dank je wel. Ik ben ook zeer blij met het resultaat zo voor de eerste keer. Bedankt voor de tip over het aluminium. Ik zal het voorleggen bij het bedrijf. Ik heb geen idee wat de reden is dat ze voor messing gekozen hebben.

Nog even voor de duidelijkheid, hieronder het toolpath. Let niet op de overtollige paths rondom tijdens het graveren, ik moet nog kijken hoe dit efficiënter kan. Het lijkt me wat zwaar voor het graveerbite om de middelste stap ook hiermee te doen toch? Fusion 360 laat dat overigens niet toe en zegt dat het bitje niet voor milling bedoeld is. Dus waarschijnlijk bedoel je iets anders.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij mij heeft een graveer bit, of 1-snijder zoals ik ze noem ook een punt diameter. En die is niet oneindig dun.
Dus met een punt van 0.5mm en 20 graden de 1e keer finishen, dan een punt van 0.3 en 20 graden nog een keer of zo iets.
Even in m'n geheugen gravend, elke volgende diameter nooit minder dan de helft van de vorige.

Ze zijn messing gewend, is wel iets harder dus als het een stempel is wat veel en lang gebruikt gaat worden is dat verantwoord, voor eenmalig of speciaal werk zou ikzelf rustig aluminium nemen.

Misschien heb je iets aan de handleiding over het slijpen van 1-snijders:
knowledgebase/article?k=3
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door elvis3 »

Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door Ballegooijen »

Voor Hugo hier alvast een voorproefje voor Zaterdag.
Diep graveren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies bitje voor CNC in messing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat ziet er inderdaad ook helemaal niet verkeerd uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie