Trespa frezen, waar op letten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Trespa frezen, waar op letten

Bericht door Jasper »

Beste cnc kenners,

Ik kwam op thingiverse een zingende kerstboom tegen en dacht die te gaan printen en voorzien van lampjes.
https://www.thingiverse.com/thing:4794733

Maar omdat ik weinig PETG en ABS heb liggen en van PLA geen groen dacht ik, Kan ik het niet van trespa maken (Dacht tenminste dat het trespa is wat ik heb liggen, Zijn oude zwembad kleedkamer deurtjes)

Die heb ik namelijk in groen, blauw, wit en rood. 10mm dik.

Kan je dit ook gewoon frezen en zo ja waar moet ik op lette, langzaam met dunne frees of een dikke frees gebruiken enz.

Ook moeten er natuurlijk heul veul 12mm gaten in komen, Beter markeren met de frees en boren of of gewoon met een freesje doen? Kan max 6mm gebruiken.

BVD,
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Trespa frezen, waar op letten

Bericht door FreesKever »

Trespa is goed te frezen.

Het verbrandt wel gemakkelijk (en daar trekt je neus van krom)
HSS gereedschap zal niet lang mee gaan.
Gebruik scherp hardmetaal gereedschap.

Gebruik een relatief grote aanzet om "poetsen" te voorkomen.
Trespa splijt ook heel gemakkelijk over de "dikte" van de plaat.

Partijen 2e hands trespa zijn soms zeer goedkoop, en het is spul dat lang mee kan gaan, en daarom aantrekkelijk voor de hobby-ist.

Trespa is wel nogal eigenwijs materiaal om mee te werken. Als de snij parameters niet kloppen wordt het snel een zooitje.
Begin met het op orde krijgen van snij parameters die werken voor jouw machine en gereedschap.
Door test gleufjes te frezen langs de kant van een stuk materiaal kun je veel testjes doen zonder dat het veel materiaal kost.
De eerste paar keer dat je trespa freest is de kans dat het fout gaat vrij groot, en met zo'n kerstboom ben je dan veel materiaal kwijt.

Je kan koelvloeistof gebruiken tijdens het frezen, maar de krullen absorberen veel vocht.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Trespa frezen, waar op letten

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Trespa frezen, waar op letten

Bericht door Jasper »

keesfrees schreef: 15 nov 2021 14:46 viewtopic.php?p=126753#p126753
Bedankt, met zoekfunctie overheen gekeken.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Trespa frezen, waar op letten

Bericht door keesfrees »

Mooi,( dus je had wel gezocht :-> ) ik ben benieuwd naar je voortgang.
Ik zocht in mijn berichten naar "trespa" en kwam dit tegen, er staat nog veeel meer, dit valt wel onder de veelgestelde vragen.

19-11-2021
Aanvullinkje :
Trespa frezen? hardheid? welke frees?
viewtopic.php?p=246385#p246385
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 nov 2021 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Trespa frezen, waar op letten

Bericht door Jasper »

keesfrees schreef: 15 nov 2021 16:50 Mooi,( dus je had wel gezocht :-> ) ik ben benieuwd naar je voortgang.
Ik zocht in mijn berichten naar "trespa" en kwam dit tegen, er staat nog veeel meer, dit valt wel onder de veelgestelde vragen.
Ja onder de veelgestelde vragen had ik niet gekeken. Enkel zoeken op trespa en daar zag ik niet wat ik zocht.
Plaats reactie