Kostprijs werkstuk

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door benkr »

TomAndKobus schreef: 25 nov 2021 18:54 Bedankt alvast voor alle reacties. Particulier valt er dus niet veel te verdienen, alhoewel je nooit weet... Toch hoop ik dat bedrijven misschien wel interesse hebben. Nogmaals het gaat mij niet om er een boterham mee te verdienen, maar als ik de hobby een beetje kan bekostigen, dan zou het leuk zijn.

Toch lees ik wel dat sommige op dit forum geld verdienen met hun OSPF. Hoe doe deze mensen dat dan?

Groeten, Tom.
Als je om wat voor reden een paar bedrijven als klant kunt krijgen zit je gebakken, hoe je aan die klanten komt is heel vaak puur geluk en het resultaat van b.v. een zakelijk contact wat als neveneffect hier toe lijdt.

Een voorbeeld:
In Nederland hebben we een aantal verkeerstunnel die met particuliere middelen zijn gefinancierd, daar is/was voor overeen gekomen dat de financier een vergoeding kreeg voor elk passerend voertuig (auto's en motoren).
Omdat de financier, lees bank, met een redelijke zekerheid wil weten hoeveel voertuigen er per tijdseenheid passeren moet dat telsysteem geijkt worden. De door banken gehanteerde maximale onzekerheid is iets van 0,2%.
Ik mijn functie als hoofd van een calibratie centrum hebben wij een jaar of 20 a 25 geleden die tunnels, en dan met name het telsysteem geijkt.
Dat deden wij door gedurende 24 uur handmatig alle passerende voertuigen te tellen. In elke tunnelbuis werden camera's gehangen die met videorecorders waren verbonden, de videobanden werden nabewerkt, de videodata werd in blokken van precies 1 uur opgedeeld, ook werd elk blok van een uur nog opgedeeld in blokken van ca. 15 minuten.
De videobanden die zo ontstonden werden door mensen, kinderen van medewerkers, geteld. elk blok van 15 minuten werd minimaal 3 keer geteld en vooral de drukke momenten werden meestal 5 keer geteld. Die kinderen kregen daar 25 Gulden per geteld uur voor, als bleek dat de onderlingen verschillen te groot waren moet het overgeteld worden zonder extra vergoeding.
Door middel van statistische berekeningen kwam daardoor de gewenste nauwkeurigheid vanzelf goed, als de onnauwkeurigheid nog te laag bleek werd er nog enkele keren extra geteld. Het tellen zelf gebeurde met van die tellertjes die je voor elk passerend voertuig een keer moest indrukken.
Mijn kinderen hebben op die manier best veel extra zakgeld verdient, mijn oudste zoon verdiende zo 4 keer per jaar gemiddeld 1500 gulden met dit werk. Wij rekenden ca. 75.000 gelden per tunnel voor, dat was een van de weinige klussen die echt aantoonbaar geld opleverden. Helaas moesten we op een bepaald moment door politieke beslissingen met dit werk stoppen, men dacht dat dit soort nevenklussen extra personeel kostte en daar wilde men juist op bezuinigen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Kars-cnc »

TomAndKobus schreef: 25 nov 2021 19:31 Ik had begrepen dat Xander bedoelde dat het gehele werkstuk zonder draadgaten 130 euro kost. Dus niet het uur tarief.
Je hebt gelijk,ik had het niet goed gelezen ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 25 nov 2021 19:25 Zoals Goudgele opmerkt is het vaak lonend goedkoop te beginnen. Als de klant vertrouwen in je krijgt wil hij ook wel wat meer gaan betalen. Tegelijkertijd bouw je zelf ervaring op waardoor het steeds sneller gaat, ook dat is een niet te onderschatten onderdeel van "er geld aan overhouden".
Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Als je laag inzet valt het niet mee de prijs later significant te verhogen tot een marktconform tarief. Daarnaast straal je ook meer professionaliteit uit met een hoger tarief. Met een laag tarief trek je vast klanten aan maar zijn dat ook de klanten die je wil?
Mocht je veel moeten leren oid dan zou ik eerder adviseren maar een deel van de uren te berekenen ipv een lager tarief. Dan heb je een tevreden klant en staat je tarief al op een goed niveau.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 25 nov 2021 20:30 Mocht je veel moeten leren oid dan zou ik eerder adviseren maar een deel van de uren te berekenen ipv een lager tarief. Dan heb je een tevreden klant en staat je tarief al op een goed niveau.
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoel. Eigenlijk praat ik nooit over een uurtarief maar altijd een projectprijs of stukprijs. Maar goed ik doe dan ook maar af en toe een betaald klusje en dan vooral "voor de leuk" dus zo nu en dan een tegenvallende klus maak ik mij niet zo veel zorgen over...
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 26 nov 2021 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wij hebben het meeste werk nooit op uur basis gedaan, en de klant hoeft ook niet te weten wat ons uurtarief is. Het gaat om de prijs van het product. Als wij dat door een slimmigheid in de helft van de tijd kunnen maken, komt ons uurtarief dus op het dubbele. En als het een leertraject is, is het ook niet eerlijk om de klant dat te laten betalen. Op die manier kun je per product zelf bepalen hoeveel je wilt verdienen, soms maak je ook wel eens wat waaraan je niets verdient.

Voor de calculatie gebruiken we natuurlijk wel een uurtarief, dat kan ook verschillen per klant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door spinningwheels »

TomAndKobus schreef: 25 nov 2021 18:54 Bedankt alvast voor alle reacties. Particulier valt er dus niet veel te verdienen, alhoewel je nooit weet... Toch hoop ik dat bedrijven misschien wel interesse hebben. Nogmaals het gaat mij niet om er een boterham mee te verdienen, maar als ik de hobby een beetje kan bekostigen, dan zou het leuk zijn.

Toch lees ik wel dat sommige op dit forum geld verdienen met hun OSPF. Hoe doe deze mensen dat dan?

Groeten, Tom.
Particulier is er op zich best wel wat te verdienen, zeker als zij eerst bij een machinefabriek langs zijn geweest voor een prijsopgave. ( als zij daar al welkom zijn )
Vind wel een uurtarief van € 50 voor werk van een hobbyist voor een hobbyist wel heel erg stevig.
Als ik naar jou voorbeeld kijk, begin je met een uur tekenen, een uur frezen, een uur opspannen en freesjes wisselen en dan nog een huppelstukje maken.
Als ik een stukje alu op de freesbank knoop ben ik tegen de tijd dat jij de tekening gemaakt hebt al bijna klaar schat ik zo in.
En 5 freesjes er op versleten? dan gaat er toch ergens niet helemaal goed denk ik zo.

Werken voor bedrijven, dan moet je ze wel als klant binnen zien te hengelen.
Ik heb een paar keer mazzel gehad, een jongen begon een Tig lasbedrijf bij huis, heengegaan en mijzelf aangeboden voor draai en freeswerk. Is al de nodige jaren een vaste klant. Een student hier uit de buurt die als afstudeerproject een machine moest ontwerpen en bouwen. Voor heel weinig geld het draaiwerk gedaan, en ook veel meegedacht hoe onderdelen het eenvoudigste gemaakt en aangepast konden worden. Inmiddels een eigen bedrijf en een vaste klant die toch goed is voor een 800 a 1000 uur op jaarbasis. En ook iemand hier van het forum, eerst een paar kleine dingen , en inmiddels ook best wel leuk werk van.
Maar toch blijf ik net zo graag een klusje doen voor een particulier die bij een machine fabriek zo ongeveer weggekeken wordt.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor alle berichten!
Het is niet zo dat ik 5 frezen heb versleten hoor, ze zijn nog allemaal heel. Maar ze slijten wel 8)
Ik gebruik het uurtarief om een idee te hebben wat ik zou kunnen vragen voor een werkstuk.
Mijn vraag kan ik ook vereenvoudigen, wat zou ik kunnen vragen voor dit werkstuk?

Groeten, Tom
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door hfjbuis »

Ik tel € 30,-- per uur en altijd € 15,-- voor gebruik van de machines. Voor de uren schat ik hoe lang een volledig automatisch systeem er over zou doen. In de praktijk ben ik een veelvoud van de uren kwijt maar dat maakt mij niet uit als ik het maar leuk vind om te doen. Voor het verzenden laat ik bij voorkeur de klant zelf een zegel maken. Dan klopt het adres en kiest hij zelf voor de verzekerde waarde.

Als het zakelijk moet, dan moet je ruim uit de kosten komen anders kun je beter sluiten. Je hoeft ook niet aan elke opdracht wat te verdienen. Als je gemiddeld genomen maar aan elke klant wat overhoud is ook genoeg. Daarmee heb je ruimte voor service en garantie! Bedenk dat een tevreden klant kan zorgen voor wat meer klanten maar een ontevreden klant kan je heel veel klanten kosten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Na alles gelezen te hebben, kom ik tot het volgende.

Een werkstuk, zoals in het genoemde voorbeeld, daar ga ik voor een particulier 60 euro voor vragen exclusief materiaal. Dit zou ik op een kostprijs komen van 85 euro.
Alle werkstukken die lijken op het voorbeeld krijgen dus een standaard prijs van 60 euro excl. materiaal. Is het een veel makkelijker werkstuk, dan 30 euro, is het veel moeilijker, dan 90 euro.
Voor een bedrijf reken ik standaard 120 euro exclusief BTW. Dan kom ik voor het voorbeeld op een kostprijs van 145 euro exclusief BTW. Ook nu geldt dat een makkelijker werkstuk kost 60 euro excl. BTW en materiaal kosten en een moeilijker werkstuk 180 euro excl. BTW en materiaalkosten.

Ik laat dan het aantal uren dat ik nodig heb om het werkstuk te maken en te programmeren buiten beschouwing. Verpruts ik het werkstuk, dan is dat leergeld voor mij en ervaring speelt dan ook geen rol, als het maar voldoet aan de specificaties. Dus ik ga eenheidsprijzen rekenen. Bij meer stuks van het zelfde onderdeel breng ik 20 euro in mindering bij de 60 euro prijs en 10 euro korting op 30 euro prijs en 30 euro korting op 180 euro prijs.

Verder begrijp ik van Ben en ook anderen dat je een beetje geluk moet hebben met het krijgen van klanten. En dat het belangrijk is om een klantenkring op te bouwen.

Wel vraag ik mezelf af, waarom zou ik bij bedrijven hogere kosten in rekening brengen? Ik denk omdat het dan op een of andere manier professioneler wordt. Tevens, als een bedrijf vervolg opdrachten gaat geven, dat wordt het echt werk en dan wil je ook hier ook een reëel vergoeding voor krijgen. Nog een reden is, dat mijn doorlooptijd waarschijnlijk veel korter is dan die van een machinefabriek. Ik zou voor bovenstaand voorbeeld een week doorlooptijd rekenen. Waarschijnlijk heb ik minder tijd nodig, maar dit is dan positief. Beter te snel leveren dan te langzaam. Ik denk dat een machinefabriek snel 6 weken doorlooptijd rekent, althans, dat is waar wij vroeger rekening mee hielden toen ik nog hoofdconstructeur was.

Mochten jullie nog opmerkingen hebben over bovenstaande, dan hoor ik dat graag.

Groeten, Tom.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door skillalot »

En voor bedrijven ga je dan netjes met factuur werken, en voor particulieren gewoon zwart ofzo?
Ik snap niet waarom er verschil in je prijzen zit namelijk?
Je hebt een tarief waar je je diensten voor levert, en een materiaalprijs die je rekent. En wie er dan ook iets bij je koopt, die prijs moet gewoon hetzelfde zijn dan lijkt me.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Dat is dus wat ik mezelf ook afvraag. :lol: maar ik heb er ook een paar regels bijgezet om dit voor mezelf te verklaren. :roll:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door spinningwheels »

skillalot schreef: 26 nov 2021 23:17 En voor bedrijven ga je dan netjes met factuur werken, en voor particulieren gewoon zwart ofzo?
Ik snap niet waarom er verschil in je prijzen zit namelijk?
Je hebt een tarief waar je je diensten voor levert, en een materiaalprijs die je rekent. En wie er dan ook iets bij je koopt, die prijs moet gewoon hetzelfde zijn dan lijkt me.
Ik snap het verschil in prijs heel goed .
Meeste particulieren zitten niet op een bonnetje te wachten en het is vaak voor hun hobby project . Die mag je best wel een beetje matsen en die centen zijn gewoon zakgeld
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie