Kostprijs werkstuk

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik wil graag wat freeswerk doen voor anderen om mijn freeshobby een beetje te kunnen bekostigen. Maar financieel ben ik nogal onhandig en ik ben altijd bang dat ik teveel vraag voor een werkstuk. Als voorbeeld neem ik een deel van een klem die ik voor mezelf heb gemaakt, maar stel dat iemand mij zou vragen om dit onderdeel voor hem te frezen. Wat zou ik dan moeten vragen aan geld?

Ik heb de volgende gegevens. Het uitgangsmateriaal is aluminium 6061. Stock formaat is 64x142x20 mm (bxlxh). Het eindformaat is 62x140x16 mm
De maaknauwkeurigheid is +/- 0.05 mm (machine tolerantie)

Kostprijs aluminium is 11 euro. 10% erbovenop voor mijn moeite: 12 euro
Transportkosten leverancier naar mij 10 euro (eigenlijk 15 euro, maar ik vul gelijk mijn voorraad weer aan)

Programmeer tijd voor de CNC machine 1 uur
Freestijd 60 minuten volgens Fusion 360. Maar met omspannen werkstuk en wisselen frezen, ben ik 2 uur bezig
Nabewerkingen zoals schroefdraad en hier en daar nog een braampje weghalen 0.5 uur

Kosten freesjes (heb 5 verschillende (Chinese) frezen gebruikt) 15 euro
Afschrijven machine reken ik niet mee.

Dus vaste kosten zijn 12+10+15 = 37 euro (mag ik dus niets verprutsen)
Arbeid in uren: 1+2+0.5 = 3.5 uur

Nu de grote vraag.... wat zou ik als uurtarief rekenen?

Als ik 30 euro/uur reken, dan denk ik dat ik aan de goedkope kant ben en dan kost de arbeid 105 euro.
Als ik 50 euro/uur reken, dan denk ik dat ik redelijk duur ben en dan kost de arbeid 175 euro.

De totaal prijs zou dan 142 euro of 212 euro worden.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Ben ik wat vergeten in de berekening?
- Wat is een goed uurtarief?
- Wat zouden de kosten zijn als een professioneel bedrijf dit onderdeel zou moeten maken?

Alvast bedankt, Tom.

IMG_20211118_095846102.jpg
IMG_20211118_100232877.jpg
IMG_20211118_100230113.jpg
losse deel klem.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Oja, nog helemaal vergeten, Ik heb een hulpstuk 3d geprint om de helling van 5 graden te maken, zie onderste foto van bovenstaande post. Ontwerpen hulp stuk 30 minuten. De 3d printer is ongeveer 2 uur bezig geweest. De tijd die ik nodig had om de 3d printer te laten printen was 15 minuten.

Dus bijkomende kosten zijn 45 minuten arbeid: 22,50 euro of 37,50 (30 euro/uur of 50 euro/uur)
wat filement. 5 euro

Totale arbeid wordt nu 22,50 + 142 = 164.5 euro of 37.5+212=249.50 euro
Vaste kosten 42 euro.

Totaal dus: 206.5 euro of 291.5 euro

Groeten, Tom.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Goudgele »

Dit is inderdaad een lastige, dat merk ik zelf ook sinds ik mijn bedrijfje erbij ben begonnen.

Stuur voor de grap eens de step file naar een bedrijf en vraag een offerte aan. Kan je eens kijken wat daar uit komt. Zelf reken ik meestal zo'n 30-40 euro per uur voor klusjes en leg ik 20% op de materialen. Afhankelijk hoe leuk het werkje is en hoeveel stuks ik moet maken. Ook speelt de kans op terugkeren van de klant een grote rol vind ik.

Ik doe eigenlijk alleen houtwerk. Ik heb geen idee of mensen bereid zijn meer/minder te betalen als het om metaalbewerking gaat.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Caesar »

Mijn ervaring is eigenlijk dat er alleen geld zit in B2B (aluminium). Particulier heb ik in het verleden een beetje geadverteerd om, zoals jij, e.e.a. te kunnen bekostigen.

Ik kwam er al vrij snel achter dat, voor aluminium althans, er bijna geen geld in zit wat het mijn tijd waard laat zijn (particulieren verkoop).

Alles boven de 100 euro aan arbeid voor 2D frezen is voor de meeste particulieren al te veel. De meesten gaan ervanuit dat je de tekening inlaad en dan op start drukt. We weten allemaal hier dat dat niet zo 123 werkt waarbij opspannen/omspannen vaak nog het meeste werk is.

Ik heb gespecificeerde offertes gestuurd en compleet uitgesplitst in '3d tekenen', 'cammen', 'opspannen en frezen' en materiaal opsplitsing om begrip/uit te leggen waarom bepaalde bedragen uit de offerte rollen.

Omdat ik wat eerste klanten zocht heb ik een realistische tijdsplan gemaakt (en vaak al daadwerkelijk het werk verzet) om vervolgens een offerte op basis van 75% van die tijd te versturen. Maar niemand had daar interesse in. Zoals gezegd, je hoeft maar 2 uurtjes bezig te zijn en je tikt al 80euro ex btw aan (ik wil een bedrijfje met BTW, ipv de btw vrijstelling). Volgens mij ligt de mentale barrière op 50 euro arbeid voor simpele dingen en 150 euro voor ingewikkelde dingen.

Ik heb de sommen onder elkaar gezet voor mezelf en alles onder de 40 euro / uur is het gewoon niet waard. Door mijn normale inkomen val ik meteen in de 52% categorie (tuurlijk er zijn aftrekposten etc, maar toch) en ik heb geen zin om voor 30 euro in de broekzak 2 uur bezig te zijn en nog het risico te lopen dat ik een frees afbreek etc etc.

Daarnaast heb je nog de pre- en aftersales. Je bent makkelijk een half uur per klant kwijt voor je offerte, en als het particulieren zijn kun je er grotendeels vanuit gaan dat er fouten, onduidelijkheden of onmaakbare details in het ontwerp zitten waardoor je daar weer heen en weer moet gaan emailen.

B2B praat je wel over realistische waardes en ik denk dat 50 euro ex btw een realistische prijs is. Misschien 40 euro om een klantenkring op te bouwen, de tijd te gebruiken om wat hulpmiddelen (zowel fysiek als in fusion360) te ontwikkelen om je volgende project sneller te laten gaan en je reputatie voor kwaliteit en kunde op te bouwen.

Overigens is het het moeilijk concurreren met ontwerpen die 3D zijn. Jij en ik moeten het werkstuk telkens omspannen en uitklokken; dat komt met bepaalde toleranties die per stap groter worden. 4- en 5-assige machines kunnen 3D frezen met kleinere toleranties en zonder tijd kwijt te zijn om over te spannen of geintroduceerde afwijkingen door het omspannen. M.a.w. B2B zal je markt vooral 2.5D zijn (denk ik).

Ik kan het overigens particulieren niet kwalijk nemen, het is uiteindelijk best veel geld om 150 euro voor een simpel uitgefreesd beugeltje te vragen, maar dan is het mijn tijd ook niet waard. Dat is dan ook dé reden geweest om zelf in de CNC wereld te stappen zodat ik zelf geen dure offertes hoef te voldoen :roll:

Ik vind het daarom ook geen probleem om forumleden voor hobbyprijzen/matsprijzen te helpen omdat ik net zoveel hulp en kennis bij andere hier op doe als andersom, maar commercieel uitbaten voor particulieren? B2B is weer een hele andere tak van sport en daar heb ik mijn eigen plannen voor op een ander vlak om daar wat in te kunnen betekenen.

Ik denk overigens wel dat er in hout meer marge zit omdat het makkelijker op te spannen is (minder krachten, vacuumtafels?) en bijna altijd 2D werk die heel makkelijk in te laden is. Ik heb daar een aantal dingen mee gedaan en je kunt behoorlijk wat resultaat boeken in korte tijd. M.a.w. de consument ziet dan ook veel resultaat voor relatief weinig arbeidstijd.

I.i.g succes, ik hoop dat je er iets moois van kunt maken!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor je duidelijke uitleg Caesar. Vandaar mijn voorbeeld. Ik denk dat het voor particulieren inderdaad snel te duur is. Ik richt een eenmanszaak op en misschien zijn er opstartende bedrijven die een proto of iets dergelijks nodig hebben. Over het algemeen begrijpen bedrijven wel dat ze geld kwijt zijn en dan zijn ze bij mij waarschijnlijk goedkoper uit dan bij een regulier bedrijf.
Trouwens als ik geen opdrachten krijg, dan is dat niet erg. Mijn huidige inkomen blijft, maar het is leuk om iets voor een ander te doen en er ook wat geld aan over te houden. Tevens bied ik ook ontwerpen en ontwerp advies aan. Dit heb ik beroepsmatig gedaan.

Wat ik begrijp uit jouw reactie is: verwacht niet te veel van particulieren, zij vinden het snel te duur. En een arbeidsloon van 50 euro is redelijk.

Groeten, Tom.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Goudgele »

Caesar schreef: 25 nov 2021 16:16 Ik denk overigens wel dat er in hout meer marge zit omdat het makkelijker op te spannen is (minder krachten, vacuumtafels?) en bijna altijd 2D werk die heel makkelijk in te laden is. Ik heb daar een aantal dingen mee gedaan en je kunt behoorlijk wat resultaat boeken in korte tijd. M.a.w. de consument ziet dan ook veel resultaat voor relatief weinig arbeidstijd.
Mijn (beperkte) ervaring is juist met 3D werk en graveringen in (hard)hout. Ik merk dat mensen daar best een redelijk bedrag voor over hebben, zodat ik er wat aan over hou. Wat enorm scheelt is het maken van een product dat je meerdere malen kan verkopen aan één of meerdere klanten. Zoals iedereen hier weet is het tekenen, cammen en zoeken naar optimale settings vaak het meest arbeidsintensief.

Ik begin vaak met een goedkoop proefstuk, als ik merk dat de klant veel af wil gaan nemen. Ja, dit is een risico omdat dus dat tekenen en cammen dan al gedaan moet worden, maar zo bouw je wel een band op en krijgt de klant er meteen vertrouwen in.

Opspannen is bij mij inderdaad eenvoudig. Mooi timmerpaneeltje halen, op 4 hoeken vastschroeven, X en Y nulpunt snel op het oog instellen, Z nulpunt nauwkeurig afstellen en ik ben klaar. X en Y komt niet zo nauw als je toch in alle richtingen minimaal 5cm stock overhoudt :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb in het verleden aardig wat houtdraaiwerk gemaakt. Hele mooie dingen gemaakt. De mensen vonden het ook allemaal prachtig en vroegen steeds of ik ook iets voor hun wilde maken. Als ik dan zij dat b.v. zo'n vaas op € 60,= komt dan hoefde het opeens niet meer. Maar zo'n vaas was was ik dan wel een uurtje of 4 mee bezig. Hebben we het nog niet over gereedschap, draaibank e.d. :roll:
Ik ben er maar mee gestopt na dat het halve huis volstond met draaiwerk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door xander janssen »

Ik vraag geregeld iets op bij een klein bedrijf (gereedschapsmakerij) hier in de buurt. Ze vragen wel 3D STP file en tekening volledig voorzien van maten en vorm+plaatstoleranties. Schetsje doen ze niet meer omdat daar alleen maar "gezeik" van komt.

In tegenstelling tot andere bedrijven zijn ze wel geïnteresseerd in eenmalig werk en ook nog eens voor particulieren. Ze kunnen 5 assig frezen, draaien met overname spil, draad en zinkvonken.

Voor dit product:
24039

Vragen ze excl BTW:

130 euro/excl. draadgaten
165 euro/incl. draadgaten
Materiaal : 1.7225 – 42CrMo4 – GEEN nabehandeling
indien genitreerd of NIBLOX ( nitreren + anti oxidatielaag zwart ) = + 75 euro
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door bartL »

Ik denk dat Caesar de spijker aardig op zijn kop slaat. Als ik voor de hobby bezig ben dan is ieder tientje er 1 teveel, dat is ook wel weer de charme van hobbyen.
Zakelijk daarentegen besteed ik best veel draai en freeswerk uit en betaal ik vaak zat schrikbarend hoge prijzen. Het verschil is simpel, als mijn klant er bereid is voor te betalen dan ben ik dat ook. Momenteel wat in bestelling staan voor een klant, ruim 1500 euro voor nog geen 10kg staal. En ook nog eens redelijk doorsnee werk, geen 5-assige freeswerk oid.
Mijn klant zal het een worst zijn, als dit gereedschap gaat werken (bij elkaar misschien €5.000) ben ik ruim 7x keer zo goedkoop als wat ze nu hebben. Dan wordt het rekensommetje toch anders.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Ballegooijen »

Vorige week een rolletje plakband besteld. Kostte € 1000,= Ik schrok nogal van die prijs maar de klant wil pertinent geen andere tape. Dat is het prima toch?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt alvast voor alle reacties. Particulier valt er dus niet veel te verdienen, alhoewel je nooit weet... Toch hoop ik dat bedrijven misschien wel interesse hebben. Nogmaals het gaat mij niet om er een boterham mee te verdienen, maar als ik de hobby een beetje kan bekostigen, dan zou het leuk zijn.

Toch lees ik wel dat sommige op dit forum geld verdienen met hun OSPF. Hoe doe deze mensen dat dan?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door Kars-cnc »

TomAndKobus schreef: 25 nov 2021 18:54 Toch lees ik wel dat sommige op dit forum geld verdienen met hun OSPF. Hoe doe deze mensen dat dan?
Geld verdienen is natuurlijk een relatief begrip, ook als je maar een paar euro per uur overhoud verdien je geld. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, als het je hobby is en je het leuk vindt om te doen, waarom niet... Maar als zoiets serieus tijd gaat kosten die je niet meer aan andere dingen kunt besteden ga je er meestal anders over denken :mrgreen:

Toch zou ik om te beginnen niet te hoog in de boom gaan zitten. Een uurtarief van 130,- zoals Xander Janssen noemt klinkt erg aantrekkelijk. Maar bedenk dat deze firma's door hun apparatuur en routine het vaak in een fractie van de tijd kunnen waardoor een amateur tarief van 50,- per uur zomaar hoger uit kan pakken.

Zoals Goudgele opmerkt is het vaak lonend goedkoop te beginnen. Als de klant vertrouwen in je krijgt wil hij ook wel wat meer gaan betalen. Tegelijkertijd bouw je zelf ervaring op waardoor het steeds sneller gaat, ook dat is een niet te onderschatten onderdeel van "er geld aan overhouden".
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Ik had begrepen dat Xander bedoelde dat het gehele werkstuk zonder draadgaten 130 euro kost. Dus niet het uur tarief. Maar ik begrijp de strekking van je opmerking :P
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kostprijs werkstuk

Bericht door xander janssen »

TomAndKobus schreef: 25 nov 2021 19:31 Ik had begrepen dat Xander bedoelde dat het gehele werkstuk zonder draadgaten 130 euro kost. Dus niet het uur tarief. Maar ik begrijp de strekking van je opmerking :P
Inderdaad, zuiver draaiwerk kost 130 euro excl BTW. Met omspannen naar freesbank voor het maken van de draadgaten totaal 165 Euro excl BTW.

Beide prijzen zijn inclusief materiaal.
Plaats reactie