G17 wordt G18
In regel 220 wordt de Y dan Z en de J wordt K
Dat is dan alleen het boogje
Je zult ook de regel voor en na de boog code aan moeten passen want de waardes die nu bij de Y,Z en J staan hoeven niet te kloppen natuurlijk de I blijft wel gelijk
Het is niet zo simpel om alleen maar as benaming te veranderen
Je hebt ook nog met draairichting te maken
Een voorbeeld G17 voor bovenvlak van boven bekeken G2 cw. G3 ccw altijd een X en een Y coördinaat en I voor cirkel center X en J voor cirkel center Y.
G18 voor X Z vlak normaal gezien als je voor je machine staat het vlak waar je tegen aan kijkt G2 is dan ccw en G3 cw.
De draairichting moet je langs de achterkant bekijken.
Altijd een combinatie van X en Z en daarbij I en K voor cirkel center
Dan nog G19 voor linker en rechter zijvlak
Altijd Y en Z coördinaat met J en K voor center voor draairichting vanaf rechter zijkant bekijken G2 cw G3 ccw
Dan is er in veel nc besturingen nog de mogelijkheid om het cirkel center vast te leggen in absolute coördinaten of incrementeel vanaf het startpunt
Als je X inverteerd en van de Y een Z maakt, de J een K en dan de I ook inverteerd, zou het moeten kloppen.
Als je vanuit de freesspil tegen het XZ assenkruis aankijkt is de +X as nl. naar links ipv rechts.
Of het cirkelmiddelpunt incrementeel is of absoluut zou dan niets uit mogen maken .
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kan gewoon met notepad++ of zo, vervang X voor X-, ook de I en daarna alle dubbele -- verwijderen. Nog zo'n geintje voor YJ naar ZK. Dan heb je opeens ook veekeerde Z waarden er bij, die moet je van te voren even Z naar € of zo veranderen en als alles klaar is doe je die naar Y.
Dit opschrijven was meer werk dan ik nodig heb dat geintje in notepad++ te doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.