deepred_tv schreef: ↑25 dec 2023 12:58
Omdat de verkoper aangaf dat een atc mogelijkheid later toevoegen aan de machine erg ingewikkeld was
Oh?.. want?.. of je nou meteen een ATC monteert, of naderhand, dat valt er wat mij betreft niet tegenan, en als dat zou zijn vanwege de constructie van de machine, dan is de machine verkeerd geconstrueerd.
(blijkbaar weet de Constructeur van die machine overigens sowieso niet veel van hoe je met die AluProfielen werkt, Ik heb allerhande dingen gemaakt van dat soort profielen, zoals CNC Frezen, Kolomboormachientjes, Werkbanken, en Modelspoortafels.. en daar heb ik NOG NOOIT van die Hoekstukjes gebruikt, Google "fischer-technik" )
deze spantanghouder (helaas weet ik niet welk type het precies is)
Dan heb je wat uit te zoeken.. want wij weten het ook niet.. 't lijkt me een SK30, een "middelmaatje", maar meten is weten.. Google SK Toolholder Dimensions, en dan komt er vanzelf een Tabelletje op je scherm waar alle belangrijke maten in staan.
als de U vormige uitsparingen van de spantanghouder in contact komen met de bek van de witte beugels dan komt de spantanghouder flink klem te zitten. Voor zover ik weet kan mijn cnc zijn rotatie oriëntatie niet bepalen? Ik snap daarom niet hoe we de machine een atc actie kunnen laten uitvoeren zonder dat deze vaak klem komt te zitten?
een Gereedschaphouder moet ook niet te los zitten.. er zijn ATC's waarbij een schijf, of een Rail met houders in klemmen beweegt, omdat ze in Rust een eind van de spindel staan, buiten het werkbereik , soms zelfs achter een schuifdeurtje.
Te vast is ook niet goed natuurlijk..
Nou weet ik niet uit mijn hoofd of er nog verschillende "V-Groeven" in die houders zijn, zodat je mogelijk de verkeerde houders hebt, maar voorzover ik weet, is dat allemaal gestandaardiseerd (Tante Google weet raad)
Je weet niet of je Spindel zijn orientatie kan bepalen?. dan ook, heb je wat uit te zoeken.. wij tasten wat dat betreft helemaal volledig in het duister, omdat we niet weten welke spindel, en welke besturing je gebruikt.
Bovendien is dat pas interessant als de Spindel "Drive Dogs" op de Spilneus heeft die in die Gleuven in de Houders vallen.
Kort samengevat.. :in mijn optiek moet je bij de Leverancier te rade gaan.. die heeft je dat spul verkocht, die moet zorgen dat je de juiste spullen krijgt, en ook moet uitleggen hoe je dat allemaal monteert, aansluit, inregelt, en programmeert..
Krijg je een Gereedschapwisselmacro van em? of moet je die ook nog zelf gaan schrijven?