Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Ik ben aan het oriënteren om flink wat chamfers te frezen aan rvs.
Het zijn chamfers van ongeveer 3,5mm * 12 graden. (Dus nog geen millimeter diep)
Gezien het beperkte Z bereik van mijn zit ik te denken om een 12graden frees te laten slijpen of kopen > heeft iemand hier een tip of adresje?

Een mal van 12 graden maken kan ook, maar gezien wisselende breedtes en daardoor kan het werkstuk ver vrij uitsteken zie ik dat niet zitten ivm trillingen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Laten slijpen"?.. Waarom doe je dat niet zelf?..

Wat ook een optie is, maak er een Regelvlak van, neem een zo groot mogelijke frees, en schrijf een Macrootje..
'k heb op die manier allerhande "gekke" hoeken aan Horlogekasten gefreesd.. zo spannend is dat niet eens.
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Regeloppervlak gaat te lang duren verwacht ik.
Ik heb een slijperij gevonden, hopelijk hebben die zin om met een particulier in zee te gaan.

Zelf slijpen heb ik geen tools voor.
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Of iemand hierzo wil/kan dat voor me doen? :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zijn er leden met een Tool & Cuttergrinder hier?.. 'k slijp ook zelf wel gereedschapjes maar dat zijn draaibeitels of "Freehand tooltjes"
Om iets op 12° te slijpen moet ik eerst een speciale houder maken..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door MeMoRy »

Is 15 graden ook goed? Stuk gemakkelijker te krijgen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

-rick schreef: 05 feb 2024 22:02 Regeloppervlak gaat te lang duren verwacht ik.
Ik heb een slijperij gevonden, hopelijk hebben die zin om met een particulier in zee te gaan.

Zelf slijpen heb ik geen tools voor.

De vraag is ook eigenlijk.. hoe vaak ga je dit doen?.. is het een meerjarenplan om op afroep deze delen te kunnen maken?. en dan nog.. als je machine eenmaal draait.. ga je er dan bij staan kijken tot ie klaar is?.. 'k heb ook wel onderdelen gehad die lang duurden.. 32 uur per plaat, opgedeeld in 2 helften van elk 16 uur.. meerdere platen, hetgeen wil zeggen dat mijn Freesbank daar een volle week op heeft staan draaien.. Nou... en?.. die machine gaat wel.. dag 1 smorgens een onderdeel op de machine, 'savonds laat terug naar de werkplaats, plaat omdraaien, andere kant.. morgenmiddag zien we verder..
de volgende dag smiddags plaat 2 erop.. die gaat dan door tot de volgende ochtend vroeg.., dan omdraaien, en tot laat in de avond door..
Wat ik in de tussentijd deed?.. Van alles.. behalve met mijn neus tegen het glas staan.. 'k heb wel wat beters te doen... machine draait wel door.. de laaste plaat.. dat weet ik nog wel.. die had ik er zondagmiddag op liggen terwijl ik de auto aan het laden was, om de Maandag een Horlogemakers werkbank af te leveren bij een klant in Helmond.. op maandagmorgen even terug naar de werkplaats.. plaat omdraaien.. die zou door draaien tot savonds laat.. Mooi.. machine aan, licht uit, jas aan, in de auto naar de klant.. Naderhand nog even wat vrienden bezocht in Deurne.. terug naar huis.. hapje eten.. 'savonds nog wat andere dingen gedaan.. en om een uur of 11 naar de werkplaats om de laatste plaat uit de machine te peuteren.. de volgende ochtend zat ik om 7 uur weer in de auto om die platen in Muiden af te leveren..
er zijn te veel mensen met platte neuzen..
CNC machines zijn "Fire and Forget" Grote groene knop drukken, Koffie!.. zelfs bij processen die maar een minuutje of 3 duren sta ik nog niet eens in de machine te gluren .. dan neem ik het vorige product, en die gaat op een andere machine voor de volgende bewerking.. en het vorige product uit die machine gaat weer naar een volgende machine.. en tegen die tijd dat die machine weer draait.. stiefel ik terug naar de eerste.. die is tegen die tijd wel klaar.. en dan loop je weliswaar kontinu rondjes te ijsberen, maar dat is om machines aan de gang te houden..

Ergo!.. Wat zal het boeien als het een "One 0ff" klus is?.. of zelfs als er meerdere klussen aan komen voor deze frees.. dan nog kun je de eerste in elk geval direct maken.. en als die 12° Frees er is.. dan neem je die..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3085
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hfjbuis »

Voor RVS heb je toch wel een goed stuk HSS nodig. Op YouTube zie ik vaker dat HSS gefreesd wordt met een VHM freesje. Dan kun je dat beiteltje op je eigen CNC machine frezen.
Een Chamfer is toch meestal "ArtWork". Frees een 12° mal en slijp aan een oud freesje of korte boor een 12° snijkant. Maak er een één snijder van, dan kun je ook nog uit de hand doen met de mal als sjabloon.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Het moet 12 graden zijn.
Het zijn repeteer onderdelen die veel op elkaar lijken maar telkens qua afmetingen anders is.
Ik heb al uitgedokterd hoe ik het wil doen qua nullen (mal).
Ga deze week een gereedschapsmaker bellen om een frees te maken.

Een uitdaging nog: mijn fusion heeft de geest gegeven dus dat moet ik nog even fixen… :|
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als er alleen maar rechte schuine kantjes aan die onderdelen moeten komen.. hoe moeilijk kan het zijn?...
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door elvis3 »

Waar woon je ergens?, misschien woont er wel iemand in de buurt die een eensnijder voor je kan slijpen.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door elvis3 »

Ook altijd dezelfde die nog wakker zijn, zie ik wel
. :lol:
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door andrefc101 »

Jij dus ;-)
En ik natuurlijk….
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2024 01:04 Als er alleen maar rechte schuine kantjes aan die onderdelen moeten komen.. hoe moeilijk kan het zijn?...
Strijders.. om 02:00 lig ik al laaang plat!

Tja hoe moeilijk is het: ik heb er Cam voor nodig. maar ik ben ook niet zo'n goede programmeur als jij ;-)
Het zijn plaatwerk onderdelen die aan beide zijden gecontourd moeten worden. Het contour is een ''speer'' vorm van ongeveer 10 zijdes die telkens tussen de 5-20 graden verspringen.

Er zit in de onderlinge producten wel een systeem in; dus ik verwacht dat een handige programmeur/wiskundige hier wel een mooi programmatje voor kan schrijven. Dat je bijvoorbeeld alleen de breedte van het product in hoeft te vullen als parameter en de code er zo uit rolt.
Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden. @Arie, ik zal je eens een screenshot sturen wat ik ongeveer bedoel, ik wil eigenlijk de tekeningen niet online knallen omdat die van een bedrijf zijn.
Plaats reactie