3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Gents (m/v) :-)
Ik wil een ronde bol maken uit MDF plaat op de cnc freesbank.
Daarvoor heb ik in Fusion een bol getekend met een doorsnede van 10cm maar nu wil ik die omzetten naar G-code waardoor mijn freesbank uit vlakke 18mm MDF plaat de afzonderlijke delen freest.Dat zouden dan 6 plakjes moeten worden (3 voor de ene helft en 3 voor de andere helft)
Die 6 delen wil ik dan dan op elkaar lijmen, schuurpapiertje erover en klaar is de bol...
Lijkt mij redelijk simpel maar ik kan gewoon nergens vinden hoe dat te doen ??

Wie weet hier een mooie oplossing voor zonder handmatig allerlei aanpassinen te moeten doen aan de G-code.
?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Floppy »

MDF is nooit precies 18 mm dik dus ik denk dat je beter 3 lagen op elkaar kan lijmen en dan vlak maken op 50mm.
Daarna twee keer een halve bol uitfrezen en die dan weer aan elkaar lijmen.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door JoepS »

Zorg ook voor wat gaten (of 1 centraal gat als 'ie niet hol wordt) in de 6 boldelen, zodat je 'm makkelijk met een lange deuvel in elkaar zet.
Met wat Engelse zoektermen en wat tutorials van Youtube moet je dit vast lukken.

En wat @Floppy zegt
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

De bol is meer als voorbeeld bedoeld.
Waar het om gaat is dat ik mallen wil maken die varieren van een kubus tot een bol, en alles daar tussen in.
'Vroeger' had je slicer voor fusion maar dat bestaat niet meer.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Floppy schreef: 25 mar 2024 21:37 MDF is nooit precies 18 mm dik dus ik denk dat je beter 3 lagen op elkaar kan lijmen en dan vlak maken op 50mm.
Daarna twee keer een halve bol uitfrezen en die dan weer aan elkaar lijmen.
Ik had zoiets ook bedacht maar dan moet ik wel een lange bolneus frees hebben. Die zijn er tot 60mm volgens mij ?
Als alternatief voor MDF is er blijkbaar ook zoiets als 'toolingboard' dat is wel maatvast.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door sbos »

hallo,

hier een voorbeeld hoe het zou kunnen met open source en freeware software
het voorbeeld is in karton maar kan natuurlijk ook met een ander materiaal gedaan worden


een andere optie zou kunnen zijn:
Als er geen slicer optie zit in een 3d teken pakket dan kan je het object ook in layers splitten.
hier is een voorbeeld in freecad.

[media]https://forum.freecad.org/viewtopic.php?t=11497[/media]

mocht je in het bezit zijn van vectric ook hier zit een slicer in.
betaalde Sketchup heeft hiervoor ook extensions maar ik weet niet of dit werkt met de makers versie.
Er zou ook een slicer module zijn voor fusion360.

Zoals eerder is aangegeven zijn mdf/multiplex platen niet allemaal even dik er zit een marge in
De ene plaat kan bijv. 17,8mm zijn en een andere 18.1
Dus als je de platen even dik wilt hebben dan zul je ze eerst op dikte moeten vlakken.
Maar als je toch nog moet schuren dan zal deze afwijkingen mogelijk niet van invloed zijn.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de nauwkeurigheid die je wilt bereiken.


hopelijk geef dit een richting om een een 3D object de spitsen in lagen in een 3d cad programma.

Succes met je project

Sjaak
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door assink »

In solidworks heet dit commando split. Dan teken je een aantal lijnen op je gewenste dikte, waarna solidworks er verschillende body's en/of parts van maakt.
Ik verwacht dat Fusion een vergelijkbare functie heeft.
Is dit niet wat je zoekt?
https://www.youtube.com/watch?v=d4iPXS8g9ms
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Sven »

prensel schreef: 25 mar 2024 22:18 Ik had zoiets ook bedacht maar dan moet ik wel een lange bolneus frees hebben.
Een bol kan je ook met een rechte frees maken.
Pas als je holle vormen wil maken wordt een rechte frees misschien lastig. Een bolvormige holte krijgt dan een afplatting van 1x de freesdiameter, of een kort uitstekend asje van 2x de freesdiameter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

prensel schreef: 25 mar 2024 22:11 De bol is meer als voorbeeld bedoeld.
Waar het om gaat is dat ik mallen wil maken die varieren van een kubus tot een bol, en alles daar tussen in.
...
Afbeelding
Tussen Kubus en bol zit hier niets.. de kubus is 40x40x04, de bol is Ø40.. die kan dus niet door de gaten naar buiten..

Wat wil ik hiermee zeggen? als je op elk vlak van de Kubus tot een bepaalde diameter gaat, dan oversnijdt je het deel op de andere vlakken van de Kubus, en blijft de Bol in de Kubus hangen op de hoeken..
Ik weet alleen niet of jouw machine zoiets aankan, Immers je hebt wel iets van 150 mm Z-slag minimaal nodig.

Waarom niet 2 "Blokken" van 50 in één keer doen?.. dan hoef je ook geen afzonderlijke Code te maken, en zal het schuren tot een minimum beperkt kunnen blijven.. (Zorg er wel voor dat je Frees tot zijn radius onder je halve bol kan komen.. dan kun je een halve bol in één klap frezen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

prensel schreef: 25 mar 2024 22:11 De bol is meer als voorbeeld bedoeld.
Waar het om gaat is dat ik mallen wil maken die varieren van een kubus tot een bol, en alles daar tussen in.
'Vroeger' had je slicer voor fusion maar dat bestaat niet meer.
Tsja, nu is er weer iemand die denkt dat je een bol in een kubus wil maken. :lol:

Je weet, er wordt erg slecht gelezen hier op het forum, de meeste willen alleen hun eigen ei kwijt.
Pas het woord bol aan in iets algemener, misschien lukt het dan. ;-)

Gelukkig zitten er een paar nuttige hints tussen volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6320
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2024 12:26 Je weet, er wordt erg slecht gelezen hier op het forum, de meeste willen alleen hun eigen ei kwijt.
Het is een Pétanque bal geen ei :mrgreen:
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Niets staat mij straks natuurlijk in de weg om een bol, een ei of zelfs een ronde bal te maken.
Ik zeg juist een ronde bal en geen voetbal omdat die niet rond is maar allemaal vlakjes heeft.

Maar om die allemaal tesamen in en kubus te maken wordt misschien wel een uitdaging.
Maar dat terzijde....

Inderdaad ideeen zijn er genoeg, maar blijkbaar is er dus niet iets standaard hiervoor.
Die split body demo in Fusion is wel iets wat zou moeten lukken. Dan moet ik wel de onderste delen van de 'bolplakjes' op hun kop plaatsen vooraf het frezen want anders kan de frees er niet bij/onder komen.
Ben wel benieuwd hoeveel regels code dit gaat geven per plak want mijn Heidenhain150 is maar beperkt tot 1200 regels per programma.
Anders moet ik het postproces nog aanpassen dat hij per 1199 regels een nieuwe file aanmaakt met de juiste header/footer.

Kent iemand trouwens dat plaatmateriaal: toolingboard ?
Dat MDF geeft veel stof/rommel heb ik gemerkt en ook al heb ik een soort afzuiging langs de frees meelopen is dat niet afdoende.
Mijn max toerental op de bank is 4000RPM en bij 500mm/min loopt de 6mm frees (zon standaard houtfrees voor een handmatige bovenfrees) redelijk door de plaat heen per 6mm diepte.
Laatst gewijzigd door prensel op 26 mar 2024 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13512
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2024 12:26 Tsja, nu is er weer iemand die denkt dat je een bol in een kubus wil maken.
En er is weer iemand die denkt voor een ander.. :lol:
'k geef alleen een andere optie aan, niet zeggende dat ie dat ook daadwerkelijk moet doen..
Met Fusion zou het niet zo moeilijk moeten zijn. 'k kan dat alleen niet testen, want ik heb geen Fusion..alleen CamBam..

voor de optie met een rechte frees, zou je het't beste Radiaal kunnen frezen, dus vanaf de top in een gebogen baan naar de "evenaar"
'k weet niet met welke besturing je werkt, je had al aangegeven niet zelf met G-Codes te willen rommelen.. maar mogelijk dat iemand anders dat dan voor je kan doen?
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 13:25
'k weet niet met welke besturing je werkt, je had al aangegeven niet zelf met G-Codes te willen rommelen.. maar mogelijk dat iemand anders dat dan voor je kan doen?
Heidenhain DIALOG op een 150B Arie :-)
En als iemand nog een TNC155A in de aanbieding heeft dan houd ik me aanbevolen want die ondersteund dripfeed.
Plaats reactie