3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13513
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan Programmeer je sowieso niet in G-Codes.. :)
volgens mij kan dat wel op een TNC150-B, maar dat moet je echt niet willen..

Met CC en CP moet je toch een heel eind kunnen komen.. hoe ik dat weet?.. de Kubus met die Kogel erin, die heb ik geschreven op Heidenhain, op een TNC 410.. en later heb ik een soortgelijk kunstje uitgehaald op een iTNC 630, alleen ging dat hier om een Haak voor spanbanden.. dus de lange zijden van een rechtoek voorzien van een Radius.. (dat heb ik overigens ook gedaan met een rechte frees, omdat we daar geen Bolkoppen hadden.. (kwestie van de CC in het YZ vlak met Q108 (gereedschapsradius) opschuiven...

Modus Operandi in deze: Stel je werkt met een bolkop:
Gereedschapslengte definiëren op het center van de Bol (dus als je em meet en hij is 64 mm lang, met een Radius 3, dan voer je 61 mm in in je tooltabel.
de Radius van je bol zet je dan Q108 Groter dan wat je moet hebben..
Dan zet je een CC op het Center van je bol, Bijvoorbeeld CC X0 Z0, en dan moet je een Subroutine met een Tellertje maken die van 1 naar 90 telt, dat zijn de hoeken van de start van je cirkelbanen op dat eerder ingegeven CC, Je positioneert dan voor op : LP PA (teller) PR50+Q108 (53mm in dit geval)en dan zet je je CC X0 Y0, en programmeert een CP IPA 360 DR- R0 F..., dan loopt ie vanaf het punt waar ie staat 1 omwenteling..
terugtrekken, en weer je routine in.. je hoek is dan veranderd, dus gaat ie in plaats van op 1 graad naar de volgende hoek, zeg 3 als je met een stapgrootte van 2 werkt..
Let wel.. dit is feitelijk een bewerking in één keer, dus duikt ie steeds dieper het materiaal in.. als je begint met een Radius die wat groter is, dan haalt ie de bulk van het materiaal wel weg.

Maar.. dit wilde jij niet.. Ik weet niet waar je machine woont.. als't niet al te ver is?
'k heb de code voor die kogel nog ergens op papier staan..dat moet op een TNC 150-B ook wel aan de pruttel te krijgen zijn..
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 14:02 Dan Programmeer je sowieso niet in G-Codes.. :)
volgens mij kan dat wel op een TNC150-B, maar dat moet je echt niet willen..
Nee klopt en dat wil ik ook niet :-)
De 150B kan nog geen G-code aan maar de dialog nc code is ook prima.

En mijn plan was: tekenen, postprocessing, export nc code en frezen maar.

Als ik bijv enkel de bovenkant van een 10cm donut wil maken met Fusion dan genereert het ongeveer 15000 regels code...
Handmatig ik denk een stuk of 10 met gebruik van labels in DIALOG taal.
Dus mischien moet ik mijn werkwijze wat aanpassen.
Het grote rechte werk eerst via postprocessing laten genereren en de rondingen daarna met de hand in nc code erbij zetten.

.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5410
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door serum »

Geen idee wat er van je oorspronkelijke vraag over is, ik heb alle nevel en mist niet echt gelezen;

Ik zou in Fusion een offset plane maken op je werkstuk op de laagdikte van je materiaal en daar je body op opdelen met split body. In manufacture maak je je bewerkingen die je met ctrl+D dupliceert voor de volgende bodies. Als je je cam netjes opbouwt, hoef je alleen maar opnieuw je cam te genereren voor de verschillende plakjes.

Slicer voor Fusion werkte de laatste keer toen ik het gebruikte nog gewoon. Ander is er deze die het ook kan splitsen;

https://ekinssolutions.com/sliceitup/
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Deze ziet er wel veelbelovend uit !
Die ga ik zeker proberen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5410
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door serum »

En voor een paar plakjes is dat simpele splitten prima te doen.
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door wdbruin »

prensel schreef: 25 mar 2024 22:18 Ik had zoiets ook bedacht maar dan moet ik wel een lange bolneus frees hebben. Die zijn er tot 60mm volgens mij ?
Er zijn echt wel langere te krijgen hoor:

Afbeelding
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

wdbruin schreef: 31 mar 2024 00:06
Er zijn echt wel langere te krijgen hoor:

Afbeelding
Wie verkoopt deze ?
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

serum schreef: 26 mar 2024 16:32 En voor een paar plakjes is dat simpele splitten prima te doen.
Na de afgelopen dagen wat met Fusion 'gespeeld' te hebben ga ik me de komende tijd wat serieuzer verdiepen in Fusion.
Het nieuwste Fusion360 leerboek van R.Boeklagen ligt inmiddels in de aanslag om als 'beginner' stap voor stap het programma te leren kennen/begrijpen.

Gisteren op de CNC dag bij EdingCNC wel mooie dingen gezien van Eding (nog bedankt voor de uitleg Arie) maar om nu alles helemaal om te bouwen zie ik voorlopig nog even niets in. Daarom heb ik besloten om een Heidenhain TNC155A aan te kopen die een drop-in 'upgrade' voor mijn TNC150B zou moeten zijn (met de juiste parameters uiteraard, maar die heb ik al).. Daarmee heb ik de mogelijkheid van G-code ondersteuning maar belangrijker nog voor drip-feed vanaf mijn PC met tncserver tot 65000 blocks (nu is dat maar 1200 per keer).

Ik heb inmiddels ook wat prijzen binnen van toolingboard maar dat spul is niet echt goedkoop. Verder kreeg ik een tip van iemand om ook eens met merantie te frezen ipv MDF, dat stoft minder en geeft scherpe lijnen. Iemand daar ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13513
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

prensel schreef: 31 mar 2024 11:40 (nog bedankt voor de uitleg Arie) maar om nu alles helemaal om te bouwen zie ik voorlopig nog even niets in.
Bedenk wel.. Dat wat ik je liet zien, die contour met een Afronding, ooit ontwikkeld is op een Heidenhain besturing, en later vertaald naar EdingCNC..
Voor een Bol, of een Donut.. gewoon een CC neerzetten in het XZ- of YZ Vlak, Daarop Lineair Polair positioneren, met Radius (Tool+vorm), en dat om de zoveel graden herhalen..
en als je dat met stappen van 10 graden doet.. dan hoef je er niet eens een Tel-routine voor te schrijven.. Dan kan het ook nog "Quick and Dirty"

Code: Selecteer alles

Q1 = 90
LBL CALL 1
Q1 = 80
LBL CALL 1
Q1 = 70
LBL CALL 1
... 
Enzovoort
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door FreesKever »

prensel schreef: 31 mar 2024 11:27
Er zijn echt wel langere te krijgen hoor:
Alleen, met zo een tapse frees kun je geen halve bol frezen, tenzij je er een 4e as bij je machine hebt, en dan heb je maar een kort freesje nodig.

Met zo'n tapse frees heb je ook een dun puntje waar je slechts langzaam mee kunt frezen.

Ik zou zelf waarschijnlijk een EMR gebruiken.
EMR_MZG.jpg
Die dingen zijn er in een heleboel diameters en lengte's:
EMR_MZG_Drawing.png
EMR_MZG_Table.png

Omdat de schacht dunner is dan de snijplaten, kun je dus ook iets meer dan 180 graden van je bol uitfrezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13513
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 31 mar 2024 14:59 Omdat de schacht dunner is dan de snijplaten, kun je dus ook iets meer dan 180 graden van je bol uitfrezen.
Klopt als een zwerende vinger!.. Ik heb een dergelijke frees ook wel gebruikt om Radii aan "knikarmen" te frezen.. dan laat je em inderdaad net tot over de helft van je afronding lopen, en als je em omdraait om de onderkant te doen, dan herhaal je dat trucje.. en dan krijg je inderdaad een keurige afronding..
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door wdbruin »

prensel schreef: 31 mar 2024 11:27
Wie verkoopt deze ?
Vriend ALI https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1802xUgpXT
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13513
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lookey!, what i found!..

Afbeelding

Jawel.. de broncode van dat programma dat ik gebruikte om radii op contouren te frezen...

Nou is dat wel een beetje verouderd.. om maar niet te zegggen.. eigenlijk zit er een hoop onnodig rekenwerk in.. omdat ik er toen nog niet bij stil stond dat Poolcoordinaten ook in een verticaal vlak werken.. Daardoor kunnen er vanaf Regel 18 totregel 30 een flink aantal vervallen..

't belangrijkste was wel de "Loop" om steeds het deel waarin de Contour werd aangelopen aan te roepen.. tot aan een bepaalde voorwaarde voldaan was.. Omdat Heidenhain GEEN WHile heeft, gaat dat op een andere manier dan bijvoorbeeld in EdingCNC.

Het komt neer op : Bij EdingCNC doe je de Controle vóór de aanroep van de subroutine, bij Heidenhain erna.
Er zitten nog wat andere "trucjes" in, zoals de snedeopdeling, die met Delta(grenswaarde) / Snedediepte wordt berekend.. maar daar zijn ook elegantere opties voor te verzinnen..

Kort en goed..
Het komt er op neer dat, wil je met een Heidenhain besturing een bepaald Label (subroutine) doorlopen tot een bepaalde waarde bereikt wordt, dan kun je dat als volgt doen:
Stel: je wilt van 90° (Q1) naar 0°(Q2) bewegen over een bol dus..
Na het eind van het te herhalen Label:
FN11: IF +Q1 GT +Q2 GOTO LBL 1
FN9: IF +Q1 EQU +Q2 GOTO LBL 1
FN12; IF Q1 LT Q2 GOTO LBL 2
LBL 2
L Z50 R0 FMAX M5 M9
END PGM

Waarbij je de variabele Q1 dus actualiseerd NA het aflopen van de Contour in LBL 1.. , Voldoet ie nog aan de voorwaarden FN11 en FN9.. dan ga je terug naar LBL 1, anders (FN12) ga je naar LBL2..
Voor't mooie.. kun je ook kiezen voor het weglaten van FN9.. Dus.. zolang ie groter is.. gaat ie terug.. is ie dan niet meer groter.. Dus.. voldoet ie aan FN12.. dan maak je ze gelijk ,en stuur je em terug.. en als ie dan weer uit het label bij de Controles komt.. Hij voldoet dan niet meer aan FN11, en Niet aan FN 12... en dan loopt ie dus gewoon door in LBL2... einde programma, Z omhoog.. spindel uit, koeling uit.. Koffie neerzetten.. onderdeel eruit halen..

'k weet even niet waar je machine woont... maar mijn Vingers beginnen alweer te jeuken... :)

Bedenk je ook dat als je DIt Algoritme gebruikt... dan kun je veel dingen automagiseren, heb je een lastige contour waarvan het hele programma vanuit CAM niet in je geheugen past?, en loopt ie feitelijk hetzelfde rondje op verschillende hoogtes?.. dan maak je een programma met diepte 0, zet het in je besturing, Flikker dit Algootje in je programma.. ááááánd Yatzhee!.. Hoe diep moet ie?.. ZO diep als je wilt...
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: 3D / bol maken van MDF plaat maar hoe ?

Bericht door prensel »

Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2024 14:10 Lookey!, what i found!..

'k weet even niet waar je machine woont... maar mijn Vingers beginnen alweer te jeuken... :)

Ik verwacht deze week de 'nieuwe' TNC155 binnen te krijgen en dan ga ik verder met deze uitdaging zodra hij ingebouwd is.
Het masjien woont vlakbij Druten/Nijmegen :-)
Plaats reactie