Hout frezen, opspannen met schilderstape?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000

Hout frezen, opspannen met schilderstape?

Bericht door Smeigel_12000 »

Beste, ik heb hier wellicht een enorme rooky vraag maar ik loop toch wel vaak een beetje te hannessen met opspannen van mijn werkstukken. Wordt er door jullie wel eens "opgespannen" doormiddel van schilderstape in combinatie met superlijm, of dubbelzijdig tape?
spikee

Re: Hout frezen, opspannen met schilderstape?

Bericht door spikee »

Dat doen veel mensen. Kan ook met hout.
Smeigel_12000

Bericht door Smeigel_12000 »

Ik ben zo bang dat het los komt door de krachten die op je werkstuk komen. Maar blijkbaar valt dat dus mee.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kwestie van testen, 'k heb weinig ervaring met hout, maar kunststofplaat met Dubbelzijdig tape ging prima, Messingplaat met Superlijm ging ook prima ('t ging in dat geval om Prototype onderdelen voor een horlogemerk van de Richemont groep, dus't moest wel in één keer goed..)
Hout en Kunststof doe ik tegenwoordig meestal op de Vacuumplaat, als ik er niet helemaal doorheen hoef.. , moet je er wel doorheen.. dan moet je het op een "Spoilplate"plakken.. en een dik vel papier kan dan voldoende zijn..
dat valt er ook niet tegenan
zeeschuim
Contacteer:

Bericht door zeeschuim »

met een smeltlijm pistooltje werkt ook
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Je moet ervoor zorgen dat de ondergrond en de aangebrachte tape vlak is. Ga je te hard (te veel kracht op het werkstuk), dan kan het werkstuk loskomen. In dat geval, minder diep frezen, minder snel frezen, dunnere frees gebruiken, scherpe frees gebruiken, minder snijkanten, etc.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v

Bericht door remon_v »

Ik gebruik vrijwel altijd de schilderstape met superlijm+activator methode… werkt altijd perfect mits beide vlakken vlak zijn inderdaad. Daarvoor gebruikte ik dubbelzijdig tape en dat werkte ook heel goed, alleen is wat duurder.

Zorg ervoor dat de tape goed aangedrukt is en als je de delen op elkaar lijmt ook goed aandrukken en dan zit het zo vast als een huis. Zorg voor wat ‘overmaat’ met de tape zodat je het er iets gemakkelijker weer van elkaar af kan trekken, maar dat is soms nog niet makkelijk.

Hier een filmpje van iemand die nog wat andere methoden bespreekt, echter is hij niet een grote fan van schilderstape:

FreesKever

Bericht door FreesKever »

Probeer het gewoon een keer uit zou ik zeggen. Internet / youtube staat vol met lof over deze methode.

Je kan ook zelf een testje doen.
Begin met je router in te stellen op een hoogte die overeen komt met je normale werk.
Pak dan een stuk hout (ander materiaal) en duw dat door de frees heen (net als op zo'n "router tafel" maar dan "andersom", omdat de router bovenop zit. Dit geeft je een redelijk idee van de kracht die nodig is om een frees door je materiaal te duwen.

Plak dan een werkstuk(je) vast op je tafel met deze methode, en probeer het er "horizontaal" van af te duwen. Als je deze lijmverbinding op afschuiving belast is het vermoedelijk veel sterker dan wat je nodig hebt (ook afhankelijk van oppervlak, schoonheid, vlakheid, hoeveelheid lijm, enz).

Vertikale krachten zijn er ook, maar die zijn een stuk kleiner, als het echt nodig is (wat ik niet verwacht) kun je een "downcutter" gebruiken.

En ook, doe gewoon wat experimentjes. Plak een stuk afval materiaal vast, pak een botte / oude frees (of goedkope chinese) en probeer uit hoeveel je kunt verspanen voordat er iets fout gaat.
Plaats reactie