Eerste printplaat verslag

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Afbeelding

Een maagdelijke printplaat opgespannen. Omdat de printplaat alleen aan de randen geklemd kan worden is 'ie niet helemaal vlak op te spannen. Je blijft een paar tienden bolling houden. Dirk W. gaat binnenkort ons de mogelijke oplossing tonen voor dit probleem :D . Tevens voor Jan een overzichtsfoto van mijn machine.

Afbeelding


Afbeelding

Actiefoto's. Een 1mm spiebaanfrees gekozen voor dit klusje. Helaas na een tiental centimeter knak, freesje gebroken :( Ik dacht slim :idea: te zijn en kocht meteen 2 freesjes. Nieuw freesje ingespannen, voedingssnelheid omlaag, freesdiepte minimaal ingesteld en weer frezen. Na een uurtje frezen, alles ging perfect, weer knap freesje gebroken :evil: Dit word een duur printplaatje op deze manier.

Afbeelding

Hier het resultaat. Bovenaan is er een schuurpapiertje overheen gehaald, het resultaat is perfect. Onderaan is nog niet ontbraamt. Helaas heb ik geen freesjes meer in huis, het resultaat laat dus nog even op zich wachten. Morgen kan ik wel alvast de gaatjes boren, daarvan zal ik ook een paar foto's laten zien.

Ik hoop dat Dirk W dit bericht leest en me kan vertellen waar hij z'n freesjes (V-vorm) vandaan heeft gehaald.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door create »

Heej Erik,

idd een mooie overzichtsfoto :D .
Jammer van je twee freesjes. Trouwens als je frees gebroken is, laat je dan de machine weer homen? En begin je dan weer overnieuw? Ik neem aan dat je het in mach doet?

hou ons op de hoogte en succes met het frezen

gr jan
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Inderdaad, programma stoppen en terug naar home. Nadeel is dan dat je de hele cyclus opnieuw moet starten omdat je niet precies weet bij welke regel g-code het freesje is gebroken. Het stuk wat dan al gefreest is zal 'ie dus tweemaal frezen. Ik werk nog steeds met Kellycam vanwege de overzichtelijke interface. Mach3 is een veel mooier en beter programma maar alle toeters en bellen staan me niet aan.

De machine is nu bezig gaatjes te boren en is nu ongeveer bij boorgaatje 200 van 302. Het lijkt er nu op dat er foutjes in het ontwerp zitten m.b.t. de maat van de ic's. Een lekkere baaldag dus, ik zal opnieuw moeten beginnen.

Als er eindelijk een goed printje is dan post ik hier nog een fotootje, een verder verslag is zinloos.

***Edit 20.23h.*** Toch nog een lichtpuntje. Mijn nieuwe digitale schuifmaat getest; Een willekeurige maat opgemeten op de tekening gaf 23,86mm. Nameten op de printplaat met de schuifmaat leverde 23,86 mm op :D

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Joost »

Hej Erik, ziet er goed uit!

Waarom teken je je printlayout in Rhino?

Ik heb ook nog van die freesjes nodig. Duitse verzendkosten delen?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Joost,

Is goed, je hebt PB.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door dirk w »

Erik schreef: Ik hoop dat Dirk W dit bericht leest en me kan vertellen waar hij z'n freesjes (V-vorm) vandaan heeft gehaald.

Gr.

Erik
ik vermoed dat je via joost al weet waar de freesjes vandaankomen.

http://stores.benl.ebay.be/VHM-Werkzeug ... esstQQtZkm

gewoon aanklikken en dan tophoek 40° en snijbreedte 0.1 mm. vragen.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Je vermoeden is juist, binnenkort gaat Joost bestellen. Dan kunnen we de Duitse verzendkosten delen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door aanrip »

Ik gebruik Turbocnc, dat onder Dos draait en geen grafisch beeld geeft. Als het programma stopt of er iets fout gaat, dan zoek ik op een computer ernaast, waar NCplot dat programma ook draait, waar op de printplaat welke regel een fout geeft. Iets daarvoor ga ik dan verder. Voorwaarde is wel, dat het werkstuk een nulpunt heeft (met een taster nullen)
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Dankzij Dirk en vooral Joost zijn de nieuwe Ebay freesjes binnen. Dit freest perfect. Een gedeelte van het project is net gefreest. Een vreemd Mondriaan-achtig oppervlak is het resultaat.

Het resultaat;

Afbeelding

En de hoge resolutie foto

Morgen of overmorgen de rest frezen en boren.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door dirk w »

Hey, Erik

Leuk te horen dat het nu wel werkt.
Ik heb voorlopig geen print meer gemaakt maar er is nu wel een vacuümpomp en vacuümschakelaar onderweg voor de vacuümtafel. (Een stofzuiger is toch niet zo ideaal, vooral het lawaai)
Voor dat geld had ik al aardig wat printjes kunnen laten maken :oops: , maar ja, het oog wil ook wat hé en het ziet er alemaal heel profi uit. :D
Als deze aangekomen en geïnstalleerd is komt er ongetwijfeld een verslag en misschien de oplossing om een print 100% vlak te krijgen. :?:
Die taster uit het andere draadje ga ik ook nog maken om mijn gereedschappen te meten, hetzij wel wat aangepast.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

Let op hoe de plaat op de foto is opgespannen. Het gefreesde oppervlak is nu ongeveer 10x14 cm maar er is geen zichtbaar verschil in freesdiepte.


We wachten een fotoverslag af.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door create »

Ziet er goed uit Erik, Kunnen we de bestellingen al plaatsen bij je voor een paar leuke kaartjes?? :lol: :P

gr create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Erik »

create schreef:Ziet er goed uit Erik, Kunnen we de bestellingen al plaatsen bij je voor een paar leuke kaartjes?? :lol: :P
Ik was je al voor in het andere topic;
Erik schreef:Als alles fatsoenlijk werkt zal ik de schema's e.d. online zetten zodat iedereen er wat aan heeft.
:lol: :P :lol: :P

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Eerste printplaat verslag

Bericht door Joost »

Ziet er goed uit Erik!

Zijn ze nog steeds even scherp?
Plaats reactie