Draaivraag: beitel ‘hapt’ ??

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Re: Draaivraag: beitel ‘hapt’ ??

Bericht door hfjbuis »

Ik heb eigenlijk zelden nog een probleem met de finish. Toch ga ik zo'n HSS tooltje maken want dat is niet veel werk. Altijd handig voor als al het andere niet werkt. Nu moet de snijkant wel scherp zijn. Misschien werkt een CCGT plaatje op z'n kant ook. :?:
Hier een video van Mr Peete https://www.youtube.com/watch?v=b6kckZO9ME4 over dit onderwerp.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Zag net een filmpje langskomen, dat ze het ook doen me een lager iets onder een hoek en zat olie er bij op .
In theorie kan ik praktisch alles
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. een lager. of een Kogel op een lager afgesteund.. allemaal leuk, maar op een Dun asje gaat dat nou net niet werken.. wat je doet, is gewoon het materiaal dichtwalsen.. en.. walsen kost kracht.. en dat kun je nou net niet nauwkeurig doen op een dun asje..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De grote misvatting is dat er gedacht wordt dat vhm beitels scherp zijn, dat zijn ze niet. :mrgreen:
En beitelplaatjes al helemaal niet. En anders zijn ze zo duur dat de gemiddelde hobbyist ze niet koopt.
Een zelfgeslepen stuk toolbit, hss dus, en op de juiste manier gewed is veel scherper.
Wet er ook even een flinke neusradius aan, en het resultaat is gelijk veel beter.
Nadeel, lagere snijsnelheid en minder standtijd.
De grap met dat scheer gereedschap, als je die rechte lijn van die snijkant vanaf de bovenkant bekijkt, doet het eigenlijk bijna hetzelfde als een zeer grote neusradius.

Zo’n kogel, of kogellager lijkt eigenlijk meer op een bruneer vijl. Dat wrijft het oppervlak dicht, en maakt het tevens harder en gladder, veel toegepast voor as uiteinden bij uurwerken die in een glijlager lopen.

Dat messing asje in het filmpje, die staat gewoon vreselijk te tobben, messing spiegelend glad draaien is geen uitdaging. Stukje koolstofstaal, slijpen, wetten en je moet echt moeite doen om er geen regenboog kleurtjes in te zien spiegelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

In plaats van een CCMT, gebruik je dan een CCGT plaat.
Past in dezelfde houder.
CCGT plaatje is eigenlijk alleen voor aluminium en kunststof, maar gaat op staal ook goed.
Zijn wel behoorlijk gevoelig alleen.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Wat er (waarchijnlijk) gebeurt hier, is dat een propje materiaal op bouwt op de punt van de bijtel, daardoor verandert de positie van de bijtelpunt en dus de snede diepte. Op een gegeven moment breekt dat propje weer van de bijtel af (dan krijg je zo'n scherp puntje op je materiaal) en herhaalt het proces zig weer. Dit kun je goed zien op "Iscar Chip Formation" hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=mRuSYQ5Npek

De beitel in dit filmpje is best wel scherp (microscoop opname), Vrijloophoek en spaanhoeken zijn ook groot. Wat dan nog overblijft is het materiaal zelf, en smering.

Die "Vertical Shear Lathe Tool" is ook interessant. Die had ik nog niet eerder gezien. Het is het idee van een meskant langs je materiaal heen bewegen, in plaats van een mes recht door je materiaal proberen te duwen. Dat doe ik ook dagenlijks in de keuken en daar werkt dat ook goed...
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 22 jul 2024 12:36 Die "Vertical Shear Lathe Tool" is ook interessant. Die had ik nog niet eerder gezien. Het is het idee van een meskant langs je materiaal heen bewegen, in plaats van een mes recht door je materiaal proberen te duwen. Dat doe ik ook dagenlijks in de keuken en daar werkt dat ook goed...
Ik heb van middag zo'n Vertical Sheer Tool gemaakt uit een stukje HSS en (handmatig) op een witte steen geslepen. Ik heb getest op 10 mm staal, 12 mm aluminium en 15 mm rood koper. De tool doet het niet verkeerd en laat lage snijsnelheden (1/3 van HSS) toe met kleine afnames (0.02..0.05 mm). Het resultaat is een goede finish. Helaas is de finish niet zo goed als van mijn standaard (Ali) beitelplaatjes voor staal (DCMT) en aluminium (DCGT). Misschien komt er in de toekomst nog een keer een herkansing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Puur uit nieuwsgierigheid, heb ik dat ook een keer getest.. ik heb beitelhouders gemaakt voor steekbeiteltjes die ik zelf slijp uit VHM, maar als ik daar gewoon een staafje VHM in zet dat ik tot de helft heb weggeslepen, dan kan ie ook als sheartool dienst doen.. en dat ging niet verkeerd.. veel beter dan met een standaard wisselplaatje of een door mij geslepen VHM inzetje.

de materiaalsoort maakt ook veel verschil.. en over het algemeen geldt.. hoe harder het staal, hoe gladder het wordt.. daarom hou ik zo van harddraaien van staal met een hardheid van minimaal 50HrC.. :mrgreen:
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jul 2024 23:19 de materiaalsoort maakt ook veel verschil.. en over het algemeen geldt.. hoe harder het staal, hoe gladder het wordt.. daarom hou ik zo van harddraaien van staal met een hardheid van minimaal 50HrC.. :mrgreen:
Ongeveer een jaar geleden heb ik 4 (of 6?) WMGN plaatjes van CBN gekocht in china. Intentie is om daarmee (ook chinese) kogelomloop spindels op maat te maken, of om minstens de hardste buitenste 3mm er af te draaien. Het is wel een klus waar ik verder nog niet aan begonnen ben...
Plaats reactie