Hier een video van Mr Peete https://www.youtube.com/watch?v=b6kckZO9ME4 over dit onderwerp.
Moderator: Moderators
Ik heb van middag zo'n Vertical Sheer Tool gemaakt uit een stukje HSS en (handmatig) op een witte steen geslepen. Ik heb getest op 10 mm staal, 12 mm aluminium en 15 mm rood koper. De tool doet het niet verkeerd en laat lage snijsnelheden (1/3 van HSS) toe met kleine afnames (0.02..0.05 mm). Het resultaat is een goede finish. Helaas is de finish niet zo goed als van mijn standaard (Ali) beitelplaatjes voor staal (DCMT) en aluminium (DCGT). Misschien komt er in de toekomst nog een keer een herkansing.FreesKever schreef: ↑22 jul 2024 12:36 Die "Vertical Shear Lathe Tool" is ook interessant. Die had ik nog niet eerder gezien. Het is het idee van een meskant langs je materiaal heen bewegen, in plaats van een mes recht door je materiaal proberen te duwen. Dat doe ik ook dagenlijks in de keuken en daar werkt dat ook goed...
Ongeveer een jaar geleden heb ik 4 (of 6?) WMGN plaatjes van CBN gekocht in china. Intentie is om daarmee (ook chinese) kogelomloop spindels op maat te maken, of om minstens de hardste buitenste 3mm er af te draaien. Het is wel een klus waar ik verder nog niet aan begonnen ben...Arie Kabaalstra schreef: ↑30 jul 2024 23:19 de materiaalsoort maakt ook veel verschil.. en over het algemeen geldt.. hoe harder het staal, hoe gladder het wordt.. daarom hou ik zo van harddraaien van staal met een hardheid van minimaal 50HrC..![]()