Sturspanning heeft steeds meer bar nodig
Moderator: Moderators
Sturspanning heeft steeds meer bar nodig
Dag, ik heb een masterwood cnc machine en ik heb een probleem om de stuur spanning aan te zetten, als ik de compressor op 8 bar zet gaat ie er wel in wat voorheen bij 6 bar was. Het lijkt mij niet goed! heeft iemand hier ervaring mee? gr. Sjoerd
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Re: Sturspanning heeft steeds meer bar nodig
Ken heel het ding niet, maar misschien een keer alles nalopen, filters schoonmaken enz.
Maar als het een soort beveiligings druk meter is om de boel vrij te geven, die kan ook wel een keer oud worden.
Als het ook nog met luchtventielen te maken heeft, dempers er af halen en als dat scheelt, natuurlijk nieuwe dempers er op.
Maar als het een soort beveiligings druk meter is om de boel vrij te geven, die kan ook wel een keer oud worden.
Als het ook nog met luchtventielen te maken heeft, dempers er af halen en als dat scheelt, natuurlijk nieuwe dempers er op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bedankt voor de tip, ik ga het proberen
-
Effe wat plaatjes gezocht:
https://duckduckgo.com/?t=h_&q=masterwo ... iax=images
"Masterwood" ziet er uit als professioneel spul voor hout bewerking.
Hoe oud is die machine, en hoeveel onderhoud heeft hij tussendoor gekregen?
Ik kon eerst de combinatie van "stuur spanning" en "compressor druk" niet goed plaatsen, Maar reactie van Hugo klinkt wel aannemenlijk.hugo stoutjesdijk schreef: ↑12 apr 2025 18:32 Maar als het een soort beveiligings druk meter is om de boel vrij te geven, ...
-
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb inderdaad wel eens gezien dat er op dit soort machines een druksensor voor de pneumatiek zit die de besturing moet vrijgeven. Je zou deze sensor kunnen opzoeken en los testen. Misschien zit er iets als een stelschroef op om de schakeldruk af te stellen. Of de andere kant op meten, dus kijken welke druk er binnenkomt en welke druk de druksensor bereikt. Je komt van vanzelf iets tegen wat de oorzaak zal zijn.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Net als een 3 fasen bewaking is druk bewaking echt wel nuttig.
Je kunt hele vreemde storingen krijgen wanneer de luchtdruk ondermaats is en cilinders opeens niet meer volledig bewegen en dergelijke. Dan kun je vaak nog beter helemaal geen druk hebben, dat valt op.
Als de compressor uitvalt en de druk in de ketel naamt langzaam af, is het net of de machines in de fabriek opeens allemaal een ander plan hebben, heb ik al eens mee gemaakt. Stonden veel machines met hoofdzakelijk lucht sturing.
Je kunt hele vreemde storingen krijgen wanneer de luchtdruk ondermaats is en cilinders opeens niet meer volledig bewegen en dergelijke. Dan kun je vaak nog beter helemaal geen druk hebben, dat valt op.
Als de compressor uitvalt en de druk in de ketel naamt langzaam af, is het net of de machines in de fabriek opeens allemaal een ander plan hebben, heb ik al eens mee gemaakt. Stonden veel machines met hoofdzakelijk lucht sturing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Het is een masterwood teknomat 2000 en is ongeveer 18 jaar oud zelf heb ik hem 10 jaar en verder nooit problemen mee gehad.
Het zeker wel gebruikelijk om bij zulke machines luchtdruk bewaking te hebben
Zoek eens daar waar je perslucht aansluiting aan de machine binnenkomt
Vaak zie je daar als eerst een afsluiter, dan evt een vochtafscheider en daarna een drukregelaar.
Daarachter dan een druksensor (herkenbaar aan een electrisch kabeltje wat er aan zit)
Die dingen werken met veerdruk en zijn instelbaar door de veerdruk te verhogen/verlagen
Na verloop van tijd en door gebruik van vochtige lucht kan er corrosie/vervuiling in die kamer waar de veer inzit onstaan waardoor de veer steeds minder ruimte krijgt en de overwin druk steeds hoger moet zijn
Uit elkaar halen en schoonmaken is vaak afdoende
Succes
Vaak zie je daar als eerst een afsluiter, dan evt een vochtafscheider en daarna een drukregelaar.
Daarachter dan een druksensor (herkenbaar aan een electrisch kabeltje wat er aan zit)
Die dingen werken met veerdruk en zijn instelbaar door de veerdruk te verhogen/verlagen
Na verloop van tijd en door gebruik van vochtige lucht kan er corrosie/vervuiling in die kamer waar de veer inzit onstaan waardoor de veer steeds minder ruimte krijgt en de overwin druk steeds hoger moet zijn
Succes
klopt precies, ga ik doen, bedankt voor uw reaktie
Of vervangen door een digitale sensor versie alwaar je exact de onder en bovendruk kunt instellen.
Is toch heel andere machine dan op plaatsje.FreesKever schreef: ↑13 apr 2025 00:10 Effe wat plaatjes gezocht:
Ik kon eerst de combinatie van "stuur spanning" en "compressor druk" niet goed plaatsen, Maar reactie van Hugo klinkt wel aannemenlijk.hugo stoutjesdijk schreef: ↑12 apr 2025 18:32 Maar als het een soort beveiligings druk meter is om de boel vrij te geven, ...
Maar hij heeft niet meer bar nodig er gaat waarschijnlijk minder in of doorheen.
Op machine zit drukregelaar maar ook olie en afscheiders en ventielen waarschijnlijk alles goed nakijken en schoonmaken is vaak voldoende om probleem te verhelpen
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Is gelukt kon de sensor niet helemaal losschroeven maar ik heb wd 40 in het gaatje gespoten en met lucht doorgeblazen en het werkt weer, allen bedanktcncjohn schreef: ↑13 apr 2025 10:34 Het zeker wel gebruikelijk om bij zulke machines luchtdruk bewaking te hebben
Succes
-
Dat zie ik meer als een diagnostische methode dan als een oplossing.
Demonteren, schoonmaken en weer monteren zoals cncjohn screef is al een stuk beter.
Als je echt betrouwbaarheid wilt, dan zou ik de hele sensor eerder vervangen.
Maar het is je eigen machine natuurlijk. met een beetje mazzel kan hij het weer een aantal jaar uithouden met een beetje WD40.
dat klopt helemaal, er zal ook een nieuwe censor op komen, maar de monteur kon ik er niet direct bij krijgen en nu kon ik in ieder geval doordraaien.