Inwendige spie baan 6mm steken.

Moderator: Moderators

Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Doggieman »

Hallo allemaal,

I wil in een stalen poelie een inwendige spiebaan steken met mijn frees machine. Gewoon een HSS toolbit van 6 mm breed slijpen en vast zetten in mijn frees kop. Motor uit, werkstuk op de kruistafel vastzetten en dan steken met de hand bediening van de spindel.
Ik heb dit wel eens zien doen op een grote kolom boormachine, en volgens mij moet dit ook mogelijk zijn op een frees machine. Het zal waarschijnlijk niet echt goed zijn voor de machine, maar het is maar voor een eenmalig iets. Waarschijnlijk ga ik het eerst eens proberen op een kolomboormachine.
Mijn vraag is nu hoe zo'n beitel uit HSS geslepen moet worden. Wat voor hoeken en misschien voor mij wel het belangrijkste.....een plaatje of tekening van zo'n beitel! Ik heb veel gezocht, maar kan zo iets niet vinden. Wel bouw tekeningen voor een spiebaan steek apparaat voor op een draaibank, maar daar stond niet in beschreven hoe je het beiteltje slijpt (helaas)

Wie kan mij dit beschrijven of weet een link naar een site waar dit beschreven staat.

Alvast hartelijk dank voor jullie reakties
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door tuurbo »

Hoi

Dit kan zeer zeker wel! heb het zelf meermaals gedaan.
Ook bij series,gewoon in een CNC draai of freesbank.
Heb het toegepast bij messing,automatenstaal en 42croommobydeen.
Ik heb gewoon zelf een snelstalen beitel geslepen,van de juiste breedte.
Geen hardmetaal! de snijsnelheid is immers belachlijk laag,je teekt met max.voeding,
of met max. handvoeding.
Slijp de beitel gewoon positief,alle hoeken.
En pak per keer omlaag niet te veel zeg 0.03 bij staal tot 0.1mm bij messing.
Zelfs bij croom42 kon ik 200 produkten zo maken zonder slijpen.

Succes!
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Doggieman »

Hallo Tuurbo,

Hartelijk dank voor je snelle reactie! Maar dan heb ik nog 1 vraag. Ik ben nog niet zo ervaren met het slijpen van HSS beitels. Heb wel eens een draaibeitel geslepen uit een HSS toolbit en deze werkte prima, maar ik moet je bekennen dat ik niet weet wat "slijp alle hoeken positief" nu precies inhoud ;-) Heb je misschien niet een fotootje of tekening van zo'n beitel? Zou je me heel erg mee helpen. Een plaatje zegt mij altijd meer dan 1000 worden.

Maar in iedergeval heel erg bedankt voor je reactie.

Groeten,

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door tuurbo »

Ik heb helaas geen tekening...maar het zou hetzelfde moeten zijn als een schaafbeitel...
Het doet tenslotte hetzelfde!
Spaanhoek positief,zeg 10 graden,wighoek een graadje of 70
en beide zijkanten een graadje of 3.
Het is geen exacte wetenschap,ik sleep zoiets gewoon op een een slijpmachientje met de hand.
Als het niet werkt,gewoon nog een keertje slijpen,en weer proberen.
Zet wel je spindel vast! laat het niet verdraaien.
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Doggieman »

Oke....ik denk dat ik me eerst maar eens moet gaan inlezen over hoeken en wat de benamingen zijn. Ik ben namelijk geen draaier of frezer. Ik doe dit af en toe eens als ik een bepaald onderdeel moet maken voor mijn Lister diesel motoren.
Ik weet echt niets van geometrie van beitels e.d.
Maar met je laatste beschrijving kan ik in ieder geval verder zoeken en zelf iets slijpen. Dank voor je tijd en moeite!

M. vr. gr.

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

je moet het zien als met een houtbeitel, alleen heeft een metaalbeitel een veel stompere snijhoek.
een keep steken in hout of staal, maakt eigenlijk geen verschil, je "schaaft" als het ware steeds een "velletje" materiaal weg..

mogelijk kun je een toolbit van de goede afmeting gebruiken, die hebben meestal al een schuine kant aan de kop zodat je em eigenlijk zo't materiaal in kan jagen...

5-10° zal als spaanhoek wel voldoen, de "achterkant"van je beitel kun je gewoon vlak houden, zo dient ie als geleiding.. door de spaanhoek wil de beitel toch je materiaal wel in..

druppie olie erop voor de smering, en dan moet het wel gaan..
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Doggieman »

Hallo Arie,

Dank voor je reactie! Met je omschrijving van een hout beitel kan ik wel wat. Nu kan ik me een voorstelling maken van hoe zo'n schaafbeitel er uit zou moeten zien. Ik heb ff gauw gekeken of ik nog een nieuw stuk HSS tool bit had liggen en dat was zo. Daar zit inderdaad al een schuine kant aan. Helaas is dit een stuk van 10mmx10mmx100mm maar ik zoek wel ff een stuk van 6mm vierkant. Anders slijp ik dit stuk wel op maat.

Moet ik voor de zekerheid nog wel de 5 graden speling slijpen aan de zijkanten zoals voorgesteld in de vorige reactie, of bedoelde je het letterlijk dat je zo'n tool bit meteen kan gebruiken als er maar een schuine kant (spaanhoek) aan zit?

Lijkt me wel lekker stevig als er verder niets geslepen hoef te worden (en lekker makkelijk) :lol:

Heel erg bedankt voor je reactie hoor. Ga het volgende week meteen ff proberen als de poelie klaar is! Het is me nu een stuk duidelijker.

M. vr. gr.

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

een beetje vrijloop aan de zijkanten lijkt me wel nuttig.. 1° moet voldoende zijn..m de achterkant mag volgens mij wel vlak blijven voor de geleiding..

mocht je nou vaker spiebanen moeten steken, dan is een set brootsmessen wel makkelijk, maar da's wel even een investering
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Doggieman »

Hallo Arie,

Ik zal er wat vrijloop inslijpen aan de zijkanten. Is niet zo moeilijk lijkt me. En inderdaad.....ik heb op E-bay al even gekeken voor een "broach set" zoals de Engelsen het noemen, maar de prijs is voor mij gewoon te hoog. Ik doe dit te weinig om de investering verantwoord te noemen :lol:

Niet lachen, maar ik had zelfs al zitten denken aan een 3 hoekige vijl in een decoupeerzaag te zetten en zo de spiebaan te vijlen hahaha.

Bedankt voor je input, en ik laat het wel even weten hoe het gegaan is. Zal wel ff duren want moet volgende week eerst een week weg voor mijn werk.

M. vr. gr.

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Doggieman schreef:
Niet lachen, maar ik had zelfs al zitten denken aan een 3 hoekige vijl in een decoupeerzaag te zetten en zo de spiebaan te vijlen hahaha.

M. vr. gr.

Marcel.
daar lach ik niet om.. daar heb ik respect voor.. wat je dan namelijk doet is het opnieuw uitvinden van de vijlmachine... vroeger een belangrijk gereedschap voor de gereedschapmaker, voordat de Draadvonkmachine zijn intrede deed..
ASW
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2013 02:19

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door ASW »

Heel oud topic maar zit met het zelfde probleem.
Heb al een paar keer beiteltje geslepen maar lukt niet.
iemand en tekening ? maak een denkfout met slijpen of zo. snap het niet meer
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door lelieveld »

Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door ludo »

ik zou eerst het asgat opvullen met een gepast stukje rond en dan een gat boren waar de spiebaan moet komen,je moet dan niet zoveel materiaal meer wegsteken.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inwendige spie baan 6mm steken.

Bericht door lelieveld »

Goeie Opmerking Ludo ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie