Freesmachine

Moderator: Moderators

Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Freesmachine

Bericht door Michel »

Wie o wie heeft ervaring met freesbanken van Herman buitelaar
Ik ben aan het kijken welke freesbank er voor mij in aanmerking kan komen.En ik moet zeggen dat deze bank van HBM er aantrekkelijk uitziet.zie.. http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2830
Nu weet ik wel, voor deze prijs is het nagenoeg onmogelijk om zo'n machine aan te bieden (nieuw althans) dus ben ik ook bang dat het te mooi is om waar te zijn.
Als je die machines van Quantum of Optimum neemt die zijn vele malen duurder, maar dan ben je ook zeker van een goede afwerking.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb een CX16 freesmachine gekocht van Buitelaar.
De specifieke afwerking is minder als andere machines.
Ik heb in de tandwielkast alle lagers moeten vervangen
er staat wel op P5 lagers maar dat is alleen de tekst en niet
de kwaliteit. Daarbij komt dat er gietzand was achtergebleven
in de tandwielkast met alle gevolgen vandien.
Ik denk dat de kwaliteit en prijs met elkaar overeenkomen.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door aanrip »

Vroeger :D werden banken van deze constructie in Taiwan gemaakt. En die waren behoorlijk goed. Ik heb zo'n ding een paar slagen groter in 3,5 kw formaat. Bevalt al 15 jaar uitstekend. Later :cry: verplaatste de productie naar het vasteland. Maar ja, het ijzer is daar wat minder, :evil: heel veel zaken moeten met de hand, de toeleveringsindustrie levert niet gecertificeerde lagers enz... :cry:
Ik zou als ik in je schoenen stond met 4300 op zak naar een gebruikte bank gaan kijken. Als je goed zoekt loop je wel tegen iets aan. :D
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freesmachine

Bericht door Mcgyver »

De machines van buitelaar komen allemaal uit china.

Voor een gemiddelde hobbyist zijn het hele leuke en betaalbare apparaten.

Veelal zijn het kopien van wat meer kwaliteits merken. Zoals van Huvema , emco en nog veel meer.

Het grote verschil is inderdaad de kwaliteit van de apparaten, het staal is van mindere (vaak zachtere) kwaliteit, en de afwerking als je ze nader bestudeerd laat nog wel eens wat te wensen over. en inderdaad de lagers kun je het beste maar gelijk vervangen voor skf lagertjes.

Kortom het is een leuk apparaat waar als je wat meer kwaliteit wilt hebben nog een hoop aan moet veranderen.

Ik zou zelf als ik zo'n machine zocht gaan marktplaatsen naar een oude goed verzorgde bridgeport of iets dergelijks. Dan heb je gelijk een beetje kwaliteit.


Ik hoop dat ik je keuze wat makkelijker heb gemaakt
Alhoewel je nu meer zal gaan twijfelen denk ik :lol:


Succes

mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jaren geleden heb ik bij Herman, een Contimac 8 gekocht, een kopie van een Emco 8, prima machine, gefabriceerd in Taiwan, over de goedkope machines zei hij eens tegen me: "da's niets voor jou, jij bent veel te precies"

alle waar is naar zijn geld.. de Contimac draaibank kostte me indertijd 2000 Gulden, en dat geld heeft ie meer dan waargemaakt, de "black and red machines die hij momenteel verkoopt, daar zou ik persoonlijk geen geld voor uitgeven, of ze moeten als basis gaan dienen voor een ombouwproject ( kogelomloopgeleidingen, en spindels, als daar ruimte voor is.. dan heb je voor dat geld een Frame, overbrenging, motor en spantafel, met spangereedschap/gereedschaphouder... vanuit dat licht bezien.. ja.. dan zou het voor mij wel een verantwoorde investering zijn.. :)

't ligt dus eigenlijk een beetje aan wat je wilt, en wat je kan.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door boutje »

Ik zou inderdaad voor dat geld ook kijken naar een tweede hands machine.
Zelfs bij machinehandelaren kan je voor dat geld een hele knappe kwalitiets machine kopen.
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door aramon »

Ik weet het, ik ben kleurenblind, maar de opspantafel lijkt mij (zeker gezien de spandoorns die er op staan) roestbruin van kleur.
Trouwens echt duur is het niet voor een machine met een dubbele spindel. En na een x aantal maanden een paar nieuwe lagers...
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Freesmachine

Bericht door Michel »

Ergens weet ik dat ook wel,wat jullie hierboven schrijven,alleen je hoopt voor weinig.. een perfecte freesbank op de kop te tikken .......wishful thinking van mijn kant uit,je hoopt dat je voor relatief weinig geld (3500,-- Euro vind ik nog altijd een boel geld,maar gerelateerd aan de A merken is het een koopje) een spiksplinternieuwe freesbank hebt.
Een tijd terug ben ik achter een draaibank aangegaan ,en ook kwam HBM
in beeld, ik raakte met iemand in geprek over die banken en ik werd er ook op gewezen dat die HBM banken met andere lagers zijn uitgevoerd, niet goed doorgehard bed,maatafwijkingen met slijpen van het bed,enz,enz.Natuurlijk zijn die draaibanken wel geschikt voor het gewone
hobbywerk.af en toe wat draai werk verrichten waar je niet al tehoge eisen aan stelt,maar wat Arie al schreef "alle waar naar zijn geld......
is absoluut waar...En aangezien ik eigenlijk het onderste uit de kan wil halen wat nauwkeurigheid betreft, lees ik uit jullie berichten dat je niet voor de HBM moet gaan,maar kijk voor een Goede tweedehands A merk.

Wat die draaibank betreft ben ik uiteindelijk op een Emco Maximat V10P terecht gekomen. Die heeft uiteindelijk net zoveel gekost als een zeerkomplete bank van HBM,maar hij is nog altijd spatzuiver en nagenoeg spelingsvrij....Uiteindelijk is het nog de bedoeling om hier een cncbank van te maken...maar daar over in de toekomst meer....... :D :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Emco maximat 10?.. jee.. half nederland heeft op een Emco leren draaien.. de ander helft op een Weiler..:)

op de LTS hadden we Weilers, op de MTS Emco..

't lastige is dat je aan de buitenkant niet kan zien hoe de materiaalkwaliteit is, mijn "kopie-Emco-8" is na 11 jaar nog altijd spatzuiver ( 't was al een 2de hands ) en dan bedoel ik ook spatzuiver.. binnendraaiwerk 100 mm diep, binnen 0.01 mm zuiver

Voor mijn Freesbank heb ik een radicale, maar dure beslissing genomen.. ZELF bouwen.. maar da's voor weinigen weggelegd..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door ludo »

ik sta een beetje versteld van 100mm diep binnen 0.01 mm.Over welke diameter gaat dat.Hoe krijg je dat voor elkaar?Ik ben al heel tevreden als ik binnen 0.04 kan draaien.
Op 0.01 dan heb ik geluk gehad.Ik dacht dat 0.01 meer iets was voor slijpmachines.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door boutje »

Als je een beetje goede machine hebt waar je goed mee overweg kan moet 0,01mm geen probleem zijn.

Slijpmachines kunnen nog nauwkeuriger.

Even ter zijde :
Er zijn al cnc draaibanken die binnen 0,002 mm kunnen draaien op een lengte van 300 mm.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door ludo »

Ik heb eigenlijk nog nooit op een proffesionele draaibank gewerkt (zou misschien wel een openbaring zijn) en ik veronderstel dat je voor nauwkeurigheid toch een hoge prijs zal moeten betalen.Zelf heb ik 15 jaar geleden een vrij zware draaibank (1250kg)made in China gekocht (kon in Belgie nergens een degelijke Europese vinden,allemaal waren ze rotversleten en dan nog ongelooflijk duur)Specificaties en uitzicht van de Chinees zagen er goed uit,gezien ik geen ervaring had met draaibanken heb ik deze maar gekocht, zal dan toch niet zo nauwkeurig zijn.Ik heb in het begin wel de nonius van de dwarslede moeten veranderen,klopte niets van.Maar verder heb ik nog nooit problemen gehad en al heel veel plezier van gehad als hobby.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

ludo schreef:ik sta een beetje versteld van 100mm diep binnen 0.01 mm.Over welke diameter gaat dat.Hoe krijg je dat voor elkaar?Ik ben al heel tevreden als ik binnen 0.04 kan draaien.
Op 0.01 dan heb ik geluk gehad.Ik dacht dat 0.01 meer iets was voor slijpmachines.

dat was een buis van rond 40, krimppassing.. ik ben gereedschapmaker, en een Emco ( of een goede kloon) is stijf genoeg, dus als je alles netjes afstelt, dan is ie zo zuiver.., kan er niet minder van maken.. voorgedraaid met sneden van 0.5, en nagedraaid met een snede van 0.2 mm op de automatische voeding allemaal, met 0.1 mm/omw.

dat mijn draaibank op een stevige metalen basis geschroefd staat helpt hier ook aan mee.. elke machine buigt...
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Freesmachine

Bericht door Michel »

Het is absoluut van (levens)belang om je frees/draaibank
op een stevige ondergrond te plaatsen en met een machinewaterpas ,waterpas te stellen.
Hoe stevig een frame er ook uitziet deze zal altijd iets torderen,dit kan inderdaad het verschil uitmaken of je op 100mm 0.01mm nauwkeurig kan draaien.
Bij diverse machines op het werk waarbij assen tot op 0.005mm parallel
afgesteld moeten zijn,is dit waterpas stellen absoluut noodzakelijk,anders zal je deze tolerantie niet halen.
Het zelfde zal je ook waarnemen als je draai/freesbank niet waterpas staat,dan krijg je afwijkingen die niet wenselijk zijn.

Het is echter wel een tijdrovend werkje maar je haalt meer (of minder het is maar net hoe je het bekijkt)uit je machine..............
Laatst gewijzigd door Michel op 17 jul 2007 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie