brugen frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
r2d2
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2010 23:56
Locatie: veendam

brugen frezen

Bericht door r2d2 »

Ik ben bezig om uit hout (3mm) modelvliegtuigen te frezen de uitgefreesde werkstukken blijven in de platen zitten door stukjes wat niet wordt uitgefreesd, men noemt dat bridges of te wel bruggen.
Het is de bedoeling om die bruggen met een mesje door te snijden en dan het werkstuk er uit te pakken, maar
3mm tripex snij je niet zo makkelijk.
Kan ik de plaatsen van de bruggen ook infrezen tot 2mm ? zodat ik dan makkelijker de rest met een hobbymes kan uitsnijden ik werk met winpc-nc en quickcad ik heb de tekeningen dus in dxf
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: brugen frezen

Bericht door Mcgyver »

Je hebt eigenlijk zelf al het antwoord gegeven...

Tuurlijk kan dat.. .gewoon een kwestie van programmeren...

Als je machine nauwkeurig genoeg is en je tafel vlak genoeg kan je zelfs een paar tienden laten staan. hoef je nog minder weg te snijden...
Wel zorgen dat je materiaal goed is opgespannen.... degelijke vacuumtafel bijvoorbeeld...

Ik zou zeggen gewoon even proberen... kan je zelf de conclusie trekken of dit voldoet voor jou
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: bruggen frezen

Bericht door Jan Plugge »

Met CamBam Plus kan je heel simpel tabs (bruggen) toevoegen. Breedte en diepte van de tabs instellen, aantal opgeven. Eventueel de tabs naar behoefte langs de contouren verschuiven. Het kan allemaal. Werkt fantastisch.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: brugen frezen

Bericht door Piet Versleijen »

Ik gebruik Cut2D als postprocessor, en daarmee kun je op elke willekeurige plek in een contour een tab plaatsen.
Lengte en hoogte van de tab zijn instelbaar.
USB-CNC heeft ook die mogelijkheid ook maar mijn ervaring daarmee is van een oudere versie.
De positie van een tab was bij USB-CNC niet vrij te bepalen, op elk recht stuk van voldoende lengte werd vlgs mij een tab geplaatst.
Hoe dat USB-CNC in de huidige versie er mee omgaat weet ik niet.


grts

Piet
r2d2
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2010 23:56
Locatie: veendam

Re: brugen frezen

Bericht door r2d2 »

Okee maar het kan dus ook in winpc-nc en is er een eenvoudige uitleg van ?
usb-cnc en zovoort heb ik niet alleen winpc-nc, dat moet toch voldoende zijn ?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: brugen frezen

Bericht door Lude »

Als de optie niet in je cam software zit dan moet je een beetje improviseren:

contouren opdelen in lijnstukken zodat 3mm dikke bruggen ontstaan, vervolgens de overgeslagen stukken dunner maken met een aparte routine.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: brugen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je vanuit een DXF je G-Code kan maken, dan kopieer je de hele tekening.. maak een nieuwe layer aan, zet een offset op de contour van iets meer dan freesdikte, en tekent hier de tabs in..dan knip je de rest eruit, zodat je deelcontourtjes tussen de tabs overhoudt..

Die frees je door en door..

vervolgens zet je de oorspronkelijke tekening weer aan, en freest daarvan de contour.. maar dan niet dieper dan plaatdikte minus 1 mm ..

is dat nou zo moeilijk om even uit de vlooien?.. ;-)

CamBam kost overigens ook de wereld niet.. en daarmee klaar je dit klusje in een oogwenk.. als je er geen geld aan wilt uitgeven.. dan moet je wat extra tekenwerk doen.. isse siempel..
r2d2
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2010 23:56
Locatie: veendam

Re: brugen frezen

Bericht door r2d2 »

Daar gaat het ook niet om, ookal heeft de CNC mij een rib uit het lijf gekost.
Ik heb bij deze cnc dus winpc-nc en corel, ook heb ik cambam even gedownload
(test versie)
nu zet deze de dxf om in een nc als ik nu deze wil laden in winpc-nc herkent hij de file niet.
Ik denk dat corel en/of winpc-nc niet het geweldigste is maar wat moet ik dan wel kopen ?
ik heb geen zin en geld om 10 pakketten te kopen, autocad heb ik wel ( zelfs origineel )
en dat autocad ben ik mezelf aan het leren ( met boeken )
ik heb nu iets geprobeerd te frezen maar een rondje freest hij in wel 100x een stukje van 1 milimeter
dat moet toch ook in één keer kunnen. zo duurt het wel heeeeeeel erg lang.
trouwens sorry als ik domme dingen vraag, ik ben echt een beginneling, maar wil dit wel heel graag leren
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: brugen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Q-Cad is een mooi, en betaalbaar Cad Pakket, maar als je al AutoKlad hebt, dan hoef je dat niet eens te downloaden..

AutoCad is niet zo heel moeilijk om te leren.. de basisbediening is al 25 jaar ongewijzigd.. je kunt zelfs de nieuwste versie instellen alsof je nog met Acad 8 aan het werken bent.. ( 22 jaar geleden.. )

Teken je zelf in AutoCad, of pas je alleen dingetjes aan in je DXF bestandjes?..

CamBam is niet het meest eenvoudige pakket om mee te werken, maar als je weet wat je waar en hoe moet instellen, dan is het een "eitje"
r2d2
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2010 23:56
Locatie: veendam

Re: brugen frezen

Bericht door r2d2 »

Ik teken zelf in autocad, als je steeds autoklad bijft schrijven schrijf ik het per ongeluk ook nog :lol: maar okee
ik teken zelf ik autocad en natuurlijk pas ik ook bestaande tekeningen aan, nu ben ik een bestaande brandstof modelbouw vliegtuig ( dxf ) aan het aanpassen voor een elektro vliegtuig.
Met autocad redt ik het wel maar dan.............. help
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: brugen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan... ehh.. welke band zong dat ook al weer?. ."Hang on, help is on its way" ?..

enniewee.. dan type je in Houtoklad "DXFOUT", en geef je'm een bestandsnaampje..

als je CamBam gebruikt, dan zou ik zeggen.. Loop eens door de Tutorials die ik heb geschreven, loop je dan ergens vast, vraag het dan even in dat topic..
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: brugen frezen

Bericht door aw »

Geef anders je woonplaats aan, er zijn beslist meer modelbouwers op dit forum - waaronder ikzelf.
Ik gebruik CamBam voor de freesvoorbereiding, of je daarna nu Mach3, TurboCNC of PCNC gebruikt maakt niet uit.

Arthur
r2d2
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2010 23:56
Locatie: veendam

Re: brugen frezen

Bericht door r2d2 »

Ik woon in Veendam, ik zal het even bij mijn gegevens zetten
Plaats reactie