Graveren RVS penning (nu: messing)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Graveren RVS penning (nu: messing)

Bericht door aw »

Ik moet een hondenpenning graveren. Nu heb ik al regelmatig in ABS etc. gegraveerd maar nog nooit in RVS.

Uiteraard zal het frezen veel oppervlakkiger zijn. Maar hoe oppervlakkig? En kan ik nog wat beginnen met een normaal 60 graden graveerfreesje - of moet ik met een diamantkrasfreesje bezig, wie heeft een tip?

Arthur
Laatst gewijzigd door aw op 22 nov 2010 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Graveren RVS penning

Bericht door Arie Kabaalstra »

één tip?.. meerdere Tips..

Tip 1.. als het niet echt noodzakelijk is.. graveer een Messing penning..
Tip2.. als het ECHT rvs moet zijn.. ja.. het kan met een gewone graveerbeitel van 60 graden, maar kies een laag toerental, en zet de voeding laag.. en SMEER de beitel.. RVS is nogal abrasief.. je gereedschap slijt als een dolle van RVS..

Gebruik die graveerbeitel daarna nooit meer voor kunststoffen.. dat gaat niet meer

dieper als 0.25 hoef je niet te frezen.. dan is de lijndikte ook 0.25.. en da's al goed te zien..
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Graveren RVS penning (nu: messing/alu oxideren)

Bericht door aw »

Ik neem het advies graag aan - en ga verder met messing en aluminium.

Bij beide materialen is het mogelijk het gegraveerde zwart te oxideren, mits er sprake is van gelakt messing of geanodiseerd aluminium om de niet te behandelen delen te beschermen. Maar de kant en klare messing penningen die ik kan krijgen zijn dat waarschijnlijk niet.

Zou ik de letters niet gewoon in kunnen kleuren met lak? Of zijn hier betere manieren voor?

En is het goedje dat voor de oxidatie zwarting zorgt (als je het wel chemisch doet) ook zelf te maken met huis tuin en keukenmiddeltjes?

Arthur
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Graveren RVS penning (nu: messing)

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een "likje"modelbouwverf, kun je de lettertjes makkelijk inkleuren,, gewoon volkwasten, en met een doekje de verf van het oppervlak wegvegen.. ( vergelijkbaar met het afslaan van een gravure of een ets )

als je een paar uurtjes wacht, kun je de verf van het oppervlak ook afschuren, en dan het oppervlak polijsten..

met Messing kun je nog een ander trucje uithalen.. Messing slaat heel snel donker uit als je het blootstelt aan ammonia dampen.. een potje Ammonia, penning erboven hangen.. paar uurtjes later is de hele penning donker.. en polijst je het oppervlak opnieuw.. klaar..

Afbeelding

Zoiets krijg je dan..
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Graveren RVS penning (nu: messing)

Bericht door Robo »

Dat is een leuk trucje Arie... Ga ik zeker eens proberen....

Verder heb ik inderdaad wel graveerwerk in messing en alu gedaan, maar nooit in Rvs dus kan daar niks over zeggen..
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie