Snijsnelheden.

Moderator: Moderators

joep41

Re: Snijsnelheden.

Bericht door joep41 »

stel je hebt een lijst met de snijgegevens. je hebt een v van 200 meter, pak je telmachine, toets in 200 dan 000 ( 200000) dan deel je door pi en door de frees, dan heb je je toeren. dit getal laat je staan vermenigvuldig met aantal tanden en aanzet per tand dan heb je de voeding, simpel ;-)
(vb v=250 aluminium d frees 16 3 snijder 0,25 mm/tand) 250000:16:3,14 = 4975 toeren.
4975*3*0.25=3730 voeding

zijn trouwens wel waarde`s voor een speciale aluminium ruwfrees, klinkt hoog klopt wel ;-) wij doen meestal 1 op 1 bij deze frezen 4000 omw en voeding ook op 4000, en dan 8 mm diepte aanzet werkt perfect.

hebben laatst trouwens een nieuwe frees met coating getest, je kent ze wel die vertegenwoordigers ;-) wij al lachen kan nooit, maar he de frees houd het ;-)
frezen met een semi finish frees, dus voor en nawerken met een frees, werkt niet als je op 0.05 moet werken maar wel bij +/- 0.1 frees rond 16 zonder koeling 8 mm diep in een keer toerental van 7000 en voeding van 1100 voor en nawerken en oppervlak ziet er nog netjes uit ook nog, frezen er al 3,5 uur mee nu, werkelijke freestijd.
geprobeerd in staal c45, nu nog eens gaan proberen op gereedschapsstaal, maar eerlijk is eerlijk aan de frees zelf is op beetje verkleuring na niets te zien, geen stukjes er uit, geen tekenen van slijtage....... snap er niets van, en zijn nog niet duur ook nog niet, dacht dat deze frees rond de 40 euro kost!

* Modedit Volgende keer graag je caps-lock uit - resueningeering
Arie Kabaalstra schreef:voor het berekenen van toerentallen aan de hand van een gegeven snijsnelheid en een bekende Diameter, heb ik een Ezelsbruggetje

Stel: je hebt een frees van 31.4 mm dan is de diameter dus 10 pi

Snijsnelheid = pi *diameter * toerental, waaruit volgt:

Toerental = Snijsnelheid/ pi * diameter Frees

in formule:

n=v/pi*d

als we hier een diameter van 31.4 mm invullen, en een snijsnelheid van 70 m/min, dan krijgen we:

n=70/pi*d

omdat d= 10pi, staat er dus :
n=70/pi*10pi, hier kunnen we pi wegstrepen, dus staat er :
n=70/0,1, hetgeen we kunnen herleiden tot :
n=70*10 oftwel n=10v, echter dit geldt alleen voor freesdiameter 10pi

als we 10pi voor het gemak afronden naar 32 of 30 kun je heel makkelijk terugrekenen naar andere diameters..

Frees 8, v=70 meter?.. 8=32/4, dus n=70*10*4=2800 toeren..

hebben we een frees van 10 mm, dan geldt: ( dan rekenen we even met 30) 10 = 30/3, dus n =70*10*3=2100 toeren..

ik geef toe... 't is een behoorlijk wiskundig verhaal geworden, maar nu weten jullie ook hoe ik aan dit foefje kom..

bij frees 10pi is het toerental dus 10 keer de snijsnelheid, je deelt dan 10pi door je freesdiameter, en met die uitkomst vermenigvuldig je dan nog eens de uitkomst van het sommetje n(d=10pi)=10V
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

@ Joep, zet je Capslock in't vervolg even uit.. 't staat zo schreeuwerig..

wat ik me afvraag.. waarom is bijna iedereen met een calculator in de weer?.. 't foefje wat ik eerder aanhaalde : n=10V*(31.4/D) is algemeen gebruikt en aanvaard in de werktuigbouwkunde...

ik gebruik voor het berekenen van de voeding eigenlijk ook nooit een calculator.. meestal bereken ik de voeding aan de hand van het toerental en het aantal tanden..
'k hoop nog eens ergens zo'n rekenlineaaltje op de kop te kunnen tikken.. anders ga ik eens een poging wagen om er zelf één te construeren.. neem ik er wel een stapeltje mee naar de volgende CNC-meeting.. :)
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door floriske.nl »

Hallo,

Ik ben echt 100% noob als het gaat om frezen, maar heb sinds kort voor wat eenvoudig hobbymatig gebruik een simpele kolomboor/freesmachine aangeschaft (geen CNC machine, maar ik wist niet waar ik anders terecht kon).

Ik ben echter compleet in de war wat betreft het berekenen van de toerentallen.

Als ik bijvoorbeeld de volgende formule:

n=v/pi*d

Loslaat op een frees met een diameter van 4mm en een snijsnelheid?? van 125 (deze waarde heb ik ergens gevonden voor HSS in aluminium) dan krijg je het volgende:

n=125000/3,14*4

n= +/-9945 rpm

Nu heeft mijn machine een maximum toerental van 3300rpm,

Wil dit dan zeggen dat ik met mijn machine geen aluminium kan frezen met een HSS frees van 4mm? of moet ik gewoon het toerental op 3300 instellen?

sorry voor de misschien ietwat noob vraag, maar ik kwam/kom er gewoon niet uit omdat dit volledig nieuwe materie voor me is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je hebt de Formule in elk geval juist geintepreteerd, n=v/Pi*d, iets anders valt er niet uit op te maken.. en als je 125 m/min zou moeten snijden, dan kom je inderdaad uit op dat toerental..

zelfs als ik mijn "vertrouwde ezelsbruggetje" erop loslaat : 125 m/min @ D=32= 1250 rpm => 32/8 =4, 1250 * 8= 10000, zit ik er bij benadering 55 toeren boven.. 55 toeren.. da's 5.5 %...

gezien het feit dat jouw machine maar 1/3 van dit toerental haalt, weet je zeker dat je frees het wel even zal volhouden.. alleen doe je er met gelijke voeding wel 3 keer zo lang over... ;-)

met een lager toerental gaat meestal wel.. je moet alleen je voeding er een beetje op aanpassen..
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door floriske.nl »

Arie Kabaalstra schreef:Je hebt de Formule in elk geval juist geintepreteerd, n=v/Pi*d, iets anders valt er niet uit op te maken.. en als je 125 m/min zou moeten snijden, dan kom je inderdaad uit op dat toerental..

zelfs als ik mijn "vertrouwde ezelsbruggetje" erop loslaat : 125 m/min @ D=32= 1250 rpm => 32/8 =4, 1250 * 8= 10000, zit ik er bij benadering 55 toeren boven.. 55 toeren.. da's 5.5 %...

gezien het feit dat jouw machine maar 1/3 van dit toerental haalt, weet je zeker dat je frees het wel even zal volhouden.. alleen doe je er met gelijke voeding wel 3 keer zo lang over... ;-)

met een lager toerental gaat meestal wel.. je moet alleen je voeding er een beetje op aanpassen..
Als ik je goed begrijp komt het er eigenlijk op neer dat het zeker moet lukken, maar dat het wat langer zal duren omdat ik mijn materiaal wat langzamer aan moet voeren (neem aan dat je dit met "Voeding" bedoelt).

Zeg ik het goed als 1/3 van het uitgerekende toerental dus ook 3x zo lang frezen en een 1/3 van de in de formule gebruikte snijsnelheid betekend? In dit geval circa 40 dus?

En dat deze snijsnelheid dus eigenlijk niet meer is dan de (ideale) toevoersnelheid van je materiaal en dat in mijn geval het lagere toerental resulteert in een lagere snijsnelheid en dus, als ik goed rondgelezen heb, een iets minder schoon resultaat?
Of blijft het resultaat even mooi als de verhoudingen tussen snijsnelheid en toerental maar kloppen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je machine niet meer dan 3300 toeren kan lopen, dan heeft een Freesje van 4 mm bij "volgas" een snijsnelheid van
V= Pi*D*n
V=Pi*0.004(m)*3300=41.5m/min

je voeding zul je dus ook terug moeten brengen met eenzelfde factor, om de voeding per tand gelijk te houden..

't mooiste resultaat krijg je uiteraard door eerst voor te frezen, en een paar tienden te laten staan, en dan vervolgens met een fijne voeding de laatste paar tienden weg te schillen.

in de praktijk als gereedschapmaker hield ik er de volgende strategie op na: met een ruwfrees voorsnijden op 1 mm, dan met een goede scherpe frees 0.8 eraf, nameten, eventueel corrigeren en de laatste 0.2 eraf, meestal zat ik dan binnen 0.05 mm op maat.. bij gangbare toleranties van +/- 0.1.. ruimte zat....
Plaats reactie