Snijsnelheden.

Moderator: Moderators

Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Snijsnelheden.

Bericht door Doggieman »

Heren,

Na mijn eerste experimenten met mijn freesmachine heb ik weer een vraag. Weet iemand waar ik een betrouwbare (zover als dat mogelijk is dan) snij snelheden tabel kan vinden voor HSS frezen? Het liefst 1 die voor 2, 3 en meer snijders geschikt is.

Het probleem is dat ik er wel meerdere gevonden heb, maar die allemaal van elkaar verschillen.

Ik heb bijvoorbeeld een HSS 14mm vingerfrees met 2 snijvlakken. Deze wordt gebruikt met een snijdiepte van ongeveer 1mm in staal. Hoeveel toeren mag/ moet dat ding nu draaien met en zonder koeling? Ik heb van arie begrepen dat 70 m/min wel het maximum is in staal voor HSS frezen.

In de diverse tabellen die ik gevonden heb variëren de toerentallen nogal.

M. vr. gr.

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door audiomanics »

Vroeger,( toen ik klein was ;-) ) had ik al eens een programmatje geschreven.. Menigmaal gevraagd om terugkoppeling over snijsnelheden etc. Ik heb er ook een tabel voor gebruikt die algemeen gezien werd als een goede richtlijn.
MillcalcV1.0 dus...
Als er iemand ergens nog wat ruimte op zijn domeintje over heeft wil ik het daar wel parkeren voor het downloaden en misschien aan te passen.
Het berekent in iedergeval de voersnelhed en toerental voor HSS en carbide etc. tevens een schatting van het vereiste vermogen, zodat je kunt zien of je spindel dat wel aan kan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Doggieman »

Hallo audio manics,

Zou je mij dat progje misschien willen sturen als bijlage via een mailtje? Ik heb helaas geen domein, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Alvast hartelijk dank!

M. vr. gr.

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Erik »

audiomanics schreef: Als er iemand ergens nog wat ruimte op zijn domeintje over heeft wil
Kees,

Op die domeinruimte zit je nu te lezen :P Als je een nieuw bericht/antwoord typt vind je onderaan een knopje "Add an Attachment"
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door audiomanics »

Ok effe proberen...
een .exe-file wordt niet geaccepteerd. Daarom heb ik het hernoemd naar .txt.(een van de weinige extensies die toegestaan zijn)... zelf te hernoemen naar .exe dus..

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor het berekenen van toerentallen aan de hand van een gegeven snijsnelheid en een bekende Diameter, heb ik een Ezelsbruggetje

Stel: je hebt een frees van 31.4 mm dan is de diameter dus 10 pi

Snijsnelheid = pi *diameter * toerental, waaruit volgt:

Toerental = Snijsnelheid/ pi * diameter Frees

in formule:

n=v/pi*d

als we hier een diameter van 31.4 mm invullen, en een snijsnelheid van 70 m/min, dan krijgen we:

n=70/pi*d

omdat d= 10pi, staat er dus :
n=70/pi*10pi, hier kunnen we pi wegstrepen, dus staat er :
n=70/0,1, hetgeen we kunnen herleiden tot :
n=70*10 oftwel n=10v, echter dit geldt alleen voor freesdiameter 10pi

als we 10pi voor het gemak afronden naar 32 of 30 kun je heel makkelijk terugrekenen naar andere diameters..

Frees 8, v=70 meter?.. 8=32/4, dus n=70*10*4=2800 toeren..

hebben we een frees van 10 mm, dan geldt: ( dan rekenen we even met 30) 10 = 30/3, dus n =70*10*3=2100 toeren..

ik geef toe... 't is een behoorlijk wiskundig verhaal geworden, maar nu weten jullie ook hoe ik aan dit foefje kom..

bij frees 10pi is het toerental dus 10 keer de snijsnelheid, je deelt dan 10pi door je freesdiameter, en met die uitkomst vermenigvuldig je dan nog eens de uitkomst van het sommetje n(d=10pi)=10V
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door audiomanics »

Arie, zou jij eens je licht willen werpen op dat millcalc proggie van me.. Voor staal komt het exact overeen met wat je schrijft.
Misschien kun je nog wat input leveren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als 't voor staal exact overeenkomt, dan komt het voor alles overeen.. :D

't belangrijkste is dat je weet, of een goede tabel hebt voor welke snijsnelheden je toepast in welk materiaal.

jaren ervaring " Nestelt" die waarden in je hoofd, 70m voor HSS gereedschap in staal, 35 m voor RVS, met VHM gereedschap, 200m in staal, 90m in gereedschapstaal, RVS?.. niet doen met VHM, alu tot 1100 m

momenteel zit op op mijn werk, ik zal vanmiddag jouw programmaatje even downloaden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb het even bekeken, niet om je programmeerkunsten af te kraken, maar ik snap er niets van... voor mij veeeeel te veel toeters en bellen..

ik heb zelf eens een applicatie geschreven op mijn Psion, "P5imill", dat werkte met Dialoogjes, te selecteren :Freesdiameter, en Materiaal, met een pull-down, in de aanhangende database stonden de snijsnelheden voor de gekozen materialen ( HSS, VHM, of WPL), daarna, diameter, en te verspanen materiaal, eveneens met een pulldown, dat was met die stylus makkelijk te doen..

de gegevens kwamen er bijna als vanzelf uitrollen..

later kreeg ik een rekenlineaaltje van de vertegenwoordiger... da's veel handiger.. je schuift diameter tegenover snijsnelheid, en je leest toerental af.. dan draai je em om, zet toerental tegenover aantal tanden, en leest voeding af bij voeding per tand...


't lastige van rekenprogrammaatjes en rekenmachines is dat je op een gegeven moment niet meer kan hoofdrekenen..

doordat ik altijd met ezelsbruggen en rekenlineaaltjes werkte was ik veel sneller dan de collegae met de Casio.. freesje 8 VHM 4 snijder, in gereedschapstaal?.. 90 meter, dus 3600 toeren.. voeding?../ nah.. laten we zeggen 0.025 per tand?.. das 0.1 per omwenteling.. dus 360 mm
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:ik heb het even bekeken, niet om je programmeerkunsten af te kraken, maar ik snap er niets van... voor mij veeeeel te veel toeters en bellen..
Huh? je zult voor het toerental toch minimaal het materiaal, het type frees (Hss of carbide) en de freesdiameter moeten ingeven.
Wil je de voersnelheid berekenen dan komt daar toch minimaal bij wat het aantal tanden is, of je koelt of niet..
En als je wil weten of je freesje het wel aankan komt daar ook nog de steekdiepte bij... meer wordt er ook niet gevraagd..
met de schuifregelaartjes onder de presets kun je het nog een beetje naar eigen wens aanpassen, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Dus veeeeel te veel toeters en bellen?? enfin.. take it or leave it.. het is gratis dus.. Maar ik zou het wel leuk vinden om met input van anderen het programma beter te maken...(het is nog steeds versie 1.0....)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Mcgyver »

Wat arie is vergeten te vertellen dat de snijsnelheden voor bepaalde materialen vaak al in tabellen is weergegeven.

Op de mts waar ik op school gezeten heb (christiaan huijgens) hingen er overal tabelletjes waar de benodigde gegevens instonden. Dit zijn de gegevens die arie uit zijn hoofd weet en dus zijn ezels bruggetje kan toe passen.
Als het goed is waren er tabelletjes waarbij je zowel de gegevens kon uithalen voor zowel draaien als frezen, ik geloof (want het is erg lang geleden) het toerental uitgezet tegen de snij snelheid en dan kon je met verschillende kleuren verschillende materialen uitzoeken.

als je bijvoorbeeld de snijsnelheid weet voor het materiaal dan kunt je het formuletje invullen en dan rolt het toerental er vanzelf uit

v (snijsnelheid)= pi * D. n(toerental)/1000 (om de eenheden weer gelijk te krijgen)

of n= v*1000/pi8D


Kortom in de tabellen boeken zijn de benodigde gegevens te vinden om het formuletje in te vullen.

Is voor mij erg lang geleden dit hahah dus is wel graven in mn geheugen.

Ik werk tegenwoordig alleen maar met Kunststoffen. Daarbij zet ik mn machine eigenlijk altijd op volle toeren op mn werk en weet nu uit ervaring wat wel goed gaat en wat niet. uitrekenen doe ik praktisch nooit.
Als ik ooit eens staal frees moet ik gewoon zorgen dat mn spaantjes niet verkleuren. mn gevoel helpt daar altijd wel bij.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

klopt... er zijn aller hande tabellen en rekenlineaals en schijven.. ik had bij mijn vorige werkgever een hele collectie.. had er eigenlijk een mee moeten nemen..

t uitrekenen zal voor de meesten geen problemen opleveren.. als je de formules en ezelsbruggetjes kent, dan is het uitrekenen een eitje..

't grootste probleem is: welke snijsnelheid voor welke Gereedschap/werkstof combinatie?.. uit mijn hoofd weet ik : VHM gereedschap: 200-300m/min in staal, 90m/min in gereedschapstaal, 70m/min in PM staal (poedermetallurgisch), 900-1100m/min in Alu, 20m/min in RVS

met wisselplaten: alles hetzelfde, behalve RVS : 35m/min.

HSS(gecoat) 70m/min in staal, 30m/min in gereedschapstaal, 20 m/min in RVS, 600m/min in Alu..

maar.. eer je dat in je kop hebt... en dat is dan alleen voor Fette Frezen, en Sandvik of Kennametal wisselplaten.. wat de andere fabrikanten opgeven?.. geen idee..

Lager is altijd beter.. in termen van standtijd.. een stabiele machine kan heel wat krachten aan.. ik heb op een 11Kw CNC freesbank een wisselplaatfrees van 50 mm, 13 mm diep laten lopen over de volle diameter, in zachtgegloeid C45, met 0.02mm/tand.. liep geweldig. je hoorde alleen de spanen vallen.. (snijsnelheid op 120 meter gezet.. )

met draaiwerk ging ik zelfs terug naar 80 m voor binnendraaiwerk.. nooit een piepende beitel.. maar wel 0.2-0.3mm per omwenteling voeden.. en droog verspanen..
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door bertus.nl »

Ik gebruik dit vaak !!!!

http://www.wnt.com/service_download_NLD_HTML.htm

Kun je apart data downloaden over bv :boren frezen enz....

kun je de voeding ook bij zoeken werkt perfect.

De snijsnelheid VC in m/min ,en FZ in voeding per tand (bij boren is dat per omw.)

Bij het gereedschap staat een beknopte uitleg, maar achterin de bestanden staat de hele mikmak.

Daarna is het een kwestie van de Vc X 1000 /3.14/diameter gereedschap

BV een boortje bij de gamma zwart hss mag +/- 30 m/min in staal


word dan:30000 / 3.14 / 8=1194 omw/min

1194X (aantal tanden) 1 X (Fz) 0.1=119 mm/min


vr gr bertus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijsnelheden.

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat ik me nu begin af te vragen.. kent nou niemand meer die snijsnelheid tabellen die op oude draaibanken zaten?.. op school werden we er meteen de eerste les mee vertrouwd gemaakt.. ik zal eens kijken of ik er een kan vinden in mijn tabellenboeken.. ( heb er plenty.. ik verzamel technische boeken.. :) )

Afbeelding

Ja!.. Gevonden.. links de snijsnelheid.. onder de diameter.. en waar de lijnen elkaar kruisen heb je't toerental.. eitje.. ik ken deze tabellen al 24 jaar, en ze zijn nog altijd even handig..
Plaats reactie