Frezen van Carbon

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Frezen van Carbon

Bericht door Robo »

Ik moet het een en ander frezen in Carbon 1,5 en 1mm dik...
Nu heb ik dit nog niet eerder gedaan, en het materiaal is niet van mij, dus dacht laat ik even een berichtje maken..

Kernwoorden tot nu toe van het forum :

- VHM / Carbide en uiteraard scherp gereedschap.
- Niet te hoog toerental ivm mogelijk smelten.

Verder nog ervaringsdeskundigen? kleinste freesje word 2mm door 1,5mm carbon. (1 of 2 snijder)

Nu heb ik wel ervaring met printplaat, wat een epoxy is, met een koperlaagje, kan ik dit als een gelijke zien?
Daar zou ik als voorzet direct door het materiaal heen gaan, kress op standje 5 ofzo, en met 1000mm/min door heen gaan.

Alvast bedankt mannen... (Of hebben we ook al dames?)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Arie Kabaalstra »

't verschil met een stuk printplaat zit em in 2 Dingen..
1: het ontbreken van het koperlaagje
2: de gebruikte vezels

in Printplaat zit GLASvezel, en geen KOOL vezel.. waarom er geen koolvezel printplaten gemaakt worden?. welnu.. dat is een tamelijk zinloze operatie.. Koolvezel geleid namelijk.. en best wel behoorlijk zelfs.. :)

Daarom is Carbon plaat NIET verkoperd.. de vezel is wat sterker dan Glasvezel.. dus alles wat voor het frezen in PCB geldt, geldt iets zwaarder voor Carbon

Smelten zal het niet eerder verbranden.. Carbon wordt ook doorgaans gelamineerd met Epoxy Hars
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Damocles »

Hou er ook rekening mee dat het stof welk door de frees zou kunnen gemaakt worden echt niet gezond is. Liefst zet je een goede flood cooling op de frees. Ik vermoed dat je die niet hebt probeer dan op zen minst een afzuiging te hebben en draag een stof masker. De verhakte vezeltjes worden allemaal microscopisch kleine naaldjes welke je niet in je longen wil hebben, en ook niet in je machine.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door wetronic »

neem dan wel een speciaale mondkap een bouwkap houdt het nog niet tegen..

carbon absoluut niet wegblazen!
beste is om met water of iets dergelijks te werken en goed nat te houden.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Robo »

Bedankt heren....

Kortom het frezen van carbon is niet heel erg veel schokkender als voorgaande printplaat bewerkingen.
Ik vroeg mij af of het enige speciale behandeling nodig had, maar het valt dus mee...

Ik heb inderdaad geen mogelijkheid tot flood-cooling, maar ik zal zeker afzuiging, mondkap, en een kleine hoeveelheid vocht gebruiken ! Bedankt voor die tips...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Sven »

Ik vermoed dat carbon/epoxy een stuk makkelijker freest dan glas/epoxy. Ik frees glas/polyester en dat is niet echt fijn.

Ik heb nog geen koolstof gefreesd maar wel veel glas en koolstof gezaagd (beide met de hand).

Koolstof zaagt zo veel makkelijker dan glas dat ik verwacht dat koolstof veel fijner freest dan glas.

Ik denk dat de brosheid van glas hier de grote oorzaak van is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Damocles »

De reden waarom koolstofvezels (eigenlijk grafiet vezels) redelijk makkelijk te bewerken zijn,
is omdat de atoomstructuur er uit ziet als allemaal lagen honingraat boven elkaar.
De vezels zijn zo gemaakt dat de "vlakken honingraat" in de lengterichting van de vezel liggen omdat die het sterkste zijn. Die honingraat achtige structuur zijn allemaal covalente (= sterke) bindingen van C atomen. De bindingen tussen die lagen zijn veel zwakker (Van Der Waals krachten).
Hierdoor kunnen de lagen makkelijk van elkaar afschuiven waardoor het relatief makkelijk te bewerken is.

Bij glas heb je zo geen vlakken die kunnen afschuiven, dat ziet er zo een beetje in alle richtingen hetzelfde uit.

http://www.phys.uu.nl/~barkema/figures/silica.gif De structuur van glas.
http://sci.waikato.ac.nz/farm/images/graphite.jpg De structuur van grafiet.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
heimhelicopters
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2011 12:55

Re: Frezen van Carbon

Bericht door heimhelicopters »

ik heb al wel het een en ander uit carbonplaat gefreesd.
Ik heb er een speciale frees voor. Zo een b.v. http://www.step-four.at/hp2/index.php?action=809
Wel veel toeren hiermee. Ik dacht 40000 , maar mijn machine stelt het zelf in als ik de bewuste frees/materiaal combinatie kies.
Ik zuig het stof af , het zware stof blijft liggen het fijn stof wordt weggezogen en ik trek dat door een vat met water heen . De stof zuiger staat op zijn zachtste snelheid, want dat borrelt hard genoeg.

Afbeelding

Ik heb er nu trouwens nog een overloopvat tussen de stofzuiger en het grote vat geplaatst, want ik had de eerste keer de stofzuiger nog behoorlijk nat.

succes,
steven
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:waarom er geen koolvezel printplaten gemaakt worden?.
Eenvoudig om de volgende reden: heb je wel eens een strengetje van dat carbon tussen de pennen van je multimeter gehouden??
Ik maak er audio-kabels mee.. slechts 30 Ohm per meter per streng (een trosje van 100 is een luidsprekerkabel bijv.. errug High-End).... Daar wil je natuurlijk geen printplaat mee maken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef:waarom er geen koolvezel printplaten gemaakt worden?. welnu.. dat is een tamelijk zinloze operatie.. Koolvezel geleid namelijk.. en best wel behoorlijk zelfs.. :)
Zoals ik dus al opmerkte.. Dat de weerstand zo laag is wist ik niet, weer wat geleerd..
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Dwarsligger »

Misschien off-topic, maar zeker verwant.

Ik heb vanwege m'n werk onlangs een stukje carbonfiber laten waterstraal-snijden, maar dat ging nog niet zo makkelijk.
Het delamineerde nogal.
Carbon was van de conrad (carbonwinkel.nl eerst geprobeerd, die leverden een stukje glasvezel, helaas)
maar ook veel beter carbon van een bedrijf die er race-delen voor auto's mee maakt delamineerde evenzeer.

Iemand ervaring of een goed idee om dit te voorkomen?
Zelf dacht ik om het spul tussen twee platen aluminium in te klemmen/ plakken met dubbelzijdig tape (van dat dunne)
Haast zonde van het aluminium, maar helaas buigt dat teveel voor deze toepassing.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Roy 1.6 »

Misschien lasersnijden? Dan blaas je het materiaal niet weg met de druk van de waterstraal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lasersnijden ?.. dan verbrand je de Hars aan de randen.. lijkt me geen goede optie.. los van de dampen die vrijkomen met het snijden dmv Laser..

Ik denk dat Frezen de beste optie is, na het op maat lamineren van Carbon.. dat is nog altijd de beste methode.. alleen.. 't is zo'n geklieder met die harsen enzo.. :lol:
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Lude »

Dwarsligger schreef:Misschien off-topic, maar zeker verwant.
Ik heb vanwege m'n werk onlangs een stukje carbonfiber laten waterstraal-snijden, maar dat ging nog niet zo makkelijk.
Het delamineerde nogal.
Is hout geen optie? Met mijn boeren verstand denk ik dat het juist een probleem is doordat het carbon van onderaf niet ondersteund wordt, en dus ruimte heeft om af te bladderen. Als je het b.v op een plaat hout plakt en dan snijdt; wellicht gaat dat beter.
Plaats reactie