nevelsmering

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

Hoi V.I.P.
zo heb je genoeg druk en een mooie straal
dat is leuk met zo,n ruitensproeier pomp
Maar ik heb geen betegelde betonvloer met schrobputje, en ook geen komplete bak onder de freesmachine staan om het terug te kunnen winnen en op nieuw te kunnen gebruiken
Dus dat is net NIET de bedoeling
Hij moet nevelen dus heel fijne druppeltjes met lucht erbij
er vind dan daardoor meer verdamping plaats en koeling met minder koelvloeistof
1 liter op 4 uur
Dat is dus de bedoeling ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door rkr »

mijn compressor was een gamma/praxis 25L compressor denk een EINHELL en dat was echt een helse machine dus na 10 minuten de motor/compressor van de tank afgehaald, koelkast motor erop en ik had een prachtige airbrush compressor, met voldoende groot drukvat, pressostaat en veiligheidsventiel en dit alles voor 100 euro denk ik


een simpele airbrush zoals arie al zei kan er prima continu op draaien, als je dan de verfpot vervangt door een slangetje recht omhoog, en daar een fles aan monteerd ( ondersteboven ) dan ben je toch klaar ( misschien nog een kraantje ertussen )
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

een simpele airbrush zoals arie al zei kan er prima continu op draaien, als je dan de verfpot vervangt door een slangetje recht omhoog, en daar een fles aan monteerd ( ondersteboven ) dan ben je toch klaar ( misschien nog een kraantje ertussen )
Kijkt U eens bij het 1ste bericht in deze topic ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door andrefc101 »

Didado schreef:ik heb ook een Kool Mist maar wat heb je gedaan om hem op 1 bar te draaien? Hij heeft bij mij 6 bar nodig om de vloeistof omhoog te trekken uit het reservoir en dan kan ik hem naar 4 laten zakken maar lager en het houdt op. Wat is het geheim?

David
David, het geheim zit hem in de wet van de communicerende vaten, oftewel, je reservoir hoger plaatsen dat de nevelunit.
Heb ik ook gedaan, werkt perfect. Je moet alleen na het werk je nevelmondje dichtschroeven, anders loopt het reservoir leeg.

André
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door Arie Kabaalstra »

( schiet me ineens een geintje te binnen.. )
Vraag eens na bij een Brommerhandel.. een Vacuumgestuurde benzinekraan.. had ik ook op mijn Kawasaki, en mijn vaders Kymco heeft er ook een..

op het moment dat je motor loopt, en er dus een vacuum heerst in het inlaattraject.. staat de kraan open.. stopt je motor.. staat je kraan dicht..

vertaal dat naar de CNC machine.. als je de Compressor op de Coolant uitgang knoopt.. als er lucht is.. is er smering.. en dan kun je de tank aan het plafond hangen.. geen probleem..

zo maar een ideetje natuurlijk.. en mogelijk ga ik zelf ook nog eens zo'n systeem op mijn machine bouwen.. laat het tankje met de dop uit de bovenkant van de omkasting steken.. kan ik em zo vullen.. :)
zolang ik geen lucht trek.. trek ik ook geen koelsap.. :)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

goeie tip Arie
Ook met de de coolant in/uitschakelen kan je ook een afsluitklepje tussen je aanzuigbuis bekrachtigen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

Helaas met deze gast compressor gaat het niet
levert vlot 3 bar als je hem afsluit
4592
Maar hij levert gewoon geen volume genoeg bij 1,5 bar om de koel vloeistof aan te zuigen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je 't reservoir op gelijke hoogte,of iets hoger zet, dan hoeft ie niets aan te zuigen Bert..

Ik heb een Airbrush met onderbeker, en daar moet de verf van 5Cm lager omhoog komen.. zeker als het flesje bijna leeg is.. en ik spuit mijn verf regelmatig op drukken minder dan 1 Bar..

eigenlijk, als je het systeem helemaal "waterdicht" wilt hebben.. zet je de tank hoog neer, en zorg je ervoor met een regelkraantje dat de hoeveelheid vloeistof afgesteld wordt.., dit in combinatie met een vacuum-kraantje op de tank.. maakt dat je een goed werkend systeem moet kunnen bouwen.. zelfs al heb je maar 1.5 Bar..

Mijn Airbrush heeft een Nozzle van 0.7 mm, en daar komt een golf vloeistof uit als je'm vol opentrekt op meer dan 1 bar.. daar kun je mee douchen!
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

Arie ik ben niet eigenwijs dus ik probeer het opnieuw
ik had het reservoir zelfs boven het spuitmondje alleen de slang liep niet precies strak
Je hoort er van ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door didado »

Volgens mij is er meer voor nodig om de Kool Mist aan de praat te krijgen bij lage druk dan alleen het reservoir boven het apparaat te plaatsen. De minimum druk die Kool Mist voorstelt is 4 bar. Sowieso Bert kan het zijn dat een rubbertje niet helemaal goed zit. Toen ik hem net had kreeg ik hem zelfs op 8 niet aan de praat. Moest dat ding toen uit elkaar halen. Op hun site zeggen ze er onder Trouble Shooting ook iets over.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door lelieveld »

Hoi David en Arie
Er is niks mis met de Kool mistvan mij gelukkig ;-)
Met 1.5 bar op de drukmeter in bedrijf werkt hij prima en zuigt hij de vloeistof ca 60 cm omhoog
Met de gast compressor komt de druk niet hoger als 0.2 bar
Alles vol open of wat dichter het maakt niets uit ,
Hij is niet instaat daar mee de vloeistof uit de maatbeker te zuigen.
De vloeistof welke nog in de aanzuigslang zat komt er dan een beetje uit gesputterd en stopt dan weer bij een luchtbelletje

Als je daar onder wilt douchen Arie zie ik je antwoord voorlopig niet op dit forum :mrgreen:

Zie de test opstelling
De aanzuigleiding is transparant , de perslucht zwart gaat links in de drukregelaar en komt rechts er uit
De Koolmist hangt achter onder de Kress
4593
Een testje gedaan met een venturi op de compressor
Je hebt wel behoorlijk veel lucht nodig
De snelheid waar mee de lucht over de venturi schiet veroorzaakt de onderdruk
Die snelheid krijg je alleen als je ook wat druk kan maken bij een aanzienlijke hoeveelheid lucht
Dat kan deze gast compressor net niet genoeg maken
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo te zien is dat een membraancompressortje.. ik heb ooit zo'n ding gehad voor het airbrushen.. en nee.. dat ding ging de volgende dag retour naar de winkel, waarna ik huiswaarts keerde met een zuigercompressor.. die hebben gewoon een hogere opbrengst..

als ik nu aan het airbrushen ben met een druk onder de 2 bar, slaat de compressor regelmatig uit.. omdat ie de hoeveelheid lucht makkelijk kan bijhouden..
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: nevelsmering

Bericht door tantan »

Plaats reactie