Heidenhain

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alex

Heidenhain

Bericht door Alex »

Wij willen schroefdraad frezen op een boorpatroon.
In onze 426 zit hier wel een cycles in maar die kunnen we niet gebruiken ,
omdat de schroefdraad frees te weinig ruimte heeft om draaiend uit het gat te lopen.
Dit willen we nu dus met een m19 georienteerde spilstop gaan doen.

Maar nu lopen we tegen het probleem dat we met 2 CC punten zitten.
De 1e voor de steekcirkel ,en de 2e voor het schroefdraad frezen.

Nu kun je parametrisch je actuele positie in je programma laten weergeven.

Voorbeeld :

CC X=Q1 Y=Q2 , waar dan FN:Q1=Q109

Hoe moet ik die waarde van Q109 ingeven , want :

Q109=0 (X-as)
Q109=1 (Y-as)
Q109=2 (Z-as)


Het = teken kan je niet invoeren , weet iemand een oplossing ?

Bvd

Groet Alex
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar moet wel een oplossing voor te vinden zijn.. ik heb in de tijd dat ik met een TNC 410 werkte soortgelijke grappen uitgehaald,

Die besturing had namelijk geen " helix-kamer cyclus " , en dat was nou net een functie die ik veel nodig had.

wat ik gedaan heb : voor je cyclecall 12 (pgmcall) lees je de actuele CC coordinaten uit, en schrijft die weg naar een vrije parameter , dan lees je de actuele positie uit, en zet die parameters als CC, dan kun je eenvoudigweg je cyclus aflopen ( CP IPA(aantal gangen8360) IZ-(aantal gangen gedeeld door spoed).
Dan je M19, spilorientatie, stukje in vrijloop verplaatsen en dan terugtrekken.. verplaatsen naar 't CC van je cyclus, de oude CC weer instellen, en verplaatsen naar het volgende gat.. en daar het kunstje herhalen...

Let wel.. de 410 kon niet meer dan 5400 graden helixen.. ik onderving dit door het aantal gangen draad af te ronden op integers( zo stop je altijd op dezelfde hoek, en dus weet je ook waar de punt van je gereedschap staat als je M19 hebt uitgevoerd, dan is het een kwestie van een L IX-(ik noem maar wat, 3 mm ofzo) RO FMAX, gevolgd door een L Z(veiligheidsafstand ( daar is ook een parameter voor *(ik gebruikte in mijn zelfgeschreven cycli dezelfde parameters als in de machine cycli, zodat ik een vergelijkbare cyclus kon programmeren om de parameters goed in te stellen ) )))

Mocht je er niet uitkomen, geef nog maar een gil... 'k heb de gekste dingen uitgevreten met een Heidenhain.. " Heidi" was mijn beste vriendinnetje in de werkplaats... :).. 'k mis haar.... :(

Afbeelding
Alex

Re: Heidenhain

Bericht door Alex »

TOOLCALL 10 Z S400
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L Z+5 R0 FMAX
CALL LBL 1
L Z+200 R0 FMAX M30
LBL1
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
CC X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L IX+0,8 RO FMAX
LBL2
C IPA 360 IZ-3.285 R0 F100
CALL LBL 2 14/14
M19
L IX-0,8 R0 FMAX
L Z+5 R0 FMAX
LBL0
LBL 3
CC X0 Y0
C IPA 7,5 R0 FMAX
LBL0


Tot zover kom ik (effe snel uit het hoofd)

Hoe nu verder ?

Trouwens bedankt voor je snelle reaktie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kom er later vandaag even op terug.. ik zit momenteel op mijn werk.. 't eerste epistel heb ik even getikt in mijn lunchpauze..

ik heb de bewerking an sich in een anderprogramma geschreven.. zo kun je em naar believen oproepen in allerhande programma's.. met cycle 12 ( pgm call ) kun je dit trucje uithalen.. zet alleen geen M2 in je onderprogramma :) )
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door ingoo »

Hoi

mischien zou je er zo iets van kunnen maken.

tool call
cc x0 y0
lblcall 1
....
.....
.....
M30

lbl1
rot 0
lblcall2
lbl10
irot 30
lblcall2
lblcall10 rep 4
rot 0
lbl0

lbl2
lp pr100 pa0 R0 fmax
cc ix0 iy0
hier het stukje helix frezen
cc x0 y0
lbl0

De waarden heb ik zomaar iets voor ingevuld.
Helaas kan ik het hier thuis niet uitproberen, dus ben ik niet 100% zeker dat het werkt.

Je kunt ook met LP of CP de frees naar de gaten positioneren in plaats
van rotatie te gebruiken.

Als hij dan op die plaats staat maak je daar het cc punt van door
te zeggen CC= IX0 IY0

Zo kun je overal waar je je gereedschap heenstuurt een cc punt maken.
Na de tijd, net zoals onder in lbl2, het cc punt weer "resetten".


Gr. Ingo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

Das's ook een mogelijkheidje.. maar met rotatie gaat niet altijd alles op..

Ik ben nog even druk aan het typen... Geduld!.. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. ik ga er even voor zitten.. :)

Mijn werkwijze was als volgt.. als je de manuals er bijpakt, dan zie je dat cycli met nummers hoger dan 200 de Q-parameters zichtbaar hebben in de dialoog.. Daar KUN je gebruik van maken als je een cyclus schrijft die dezelfde parameters gebruikt, maar zich op een andere manier gedraagt

34 CYCL DEF 212 POCKET FINISHING
Q200=2 ;SET-UP CLEARANCE
Q201=-20 ;DEPTH
Q206=150 ;FEED RATE FOR PLUNGING
Q202=5 ;PLUNGING DEPTH
Q207=500 ;FEED RATE FOR MILLING
Q203=+0 ;SURFACE COORDINATE
Q204=50 ;2. SET-UP CLEARANCE
Q216=+50 ;CENTER IN 1ST AXIS
Q217=+50 ;CENTER IN 2ND AXIS
Q218=80 ;1ST SIDE LENGTH
Q219=60 ;2ND SIDE LENGTH
Q220=5 ;CORNER RADIUS
Q221=0 ;ALLOWANCE

e bovenstaande Cyclus gebruikte ik bijvoorbeeld voor een zelfgeschreven cyclus "pocketing met Ramp infeed".. gebruikte dezelfde parameters, alleen in plaats van verticaal in te voeren liep de frees in 2 bewegingen in de lange as van de pocket naar het volgende niveau.

als je eerst deze cyclus programmeert, en dan met Cycle 12 een zelfgeschreven cyclus oproept terwijl die van dezelfde parameters gebruik maakt, dan hoef je ze niet handmatig te programmeren..

om maar even een voorbeeldje te geven..

je kont ook een sub-programma ( ik noem em voor't gemak maar even "TAPPEN.H"), op te roepen met : Cycle 12

55 CYCL DEF 12.0 PGM CALL
56 CYCL DEF 12.1 PGM TAPPEN.H
57 L X+20 Y+50 FMAX M99

schrijven, en daarin gewoon een paar regels met Parameters inzetten, die je voor het gebruik programmeert, en dan dit progje aanroepen vanuit een programma met de posities..

Bij elke M99 wordt dan TAPPEN.H aangeroepen als Cyclus.. ( zet dus nooit een M2 aan het einde van je onderprogramma, anders keert ie niet terug naar het main programma..

Dit even als inleiding programmeren met Sub-programma's en Cyclus 12

Nu voor't echie..

Ik bouwde mijn subprogramma's altijd stukje bij beetje op, te beginnen met : de hoofdbewerking.. .

Wat jij wilt is het helicoidaal verspanen met een draadsnijfrees ( been there, done that.. geeft goede resultaten ;-) )

't "probleem is echter dat "Heidi" niet meer dan 15 rondjes kan helixen, dus moet je alles met meer dan 15 windingen op een andere manier doen.. Hoe?.. Simpel.. je bewerkingsregel wordt:

CP IPA 360 IZ-Q250 RR FQ207,
Q250 =Spoed
Q207 =Voeding ( algemeen gebruikte parameter in Heidi's eigen cycli ( zie ook voorbeeld boven (Cycle 212 )

dit zet je in een LABEL, en die laat je met een IF-THEN Argument aflopen tot aan de voorwaarde voor diepte of aantal windingen is voldaan.. zo kun je dieptes ook ingeven ( daarom werkte ik vaak met een paar Parameters die je in een hoofdprogramma ingeeft( al dan niet met een Cyclus puur voor het invullen van de benodigde parameters), zo kun je meerdere vormen schroefdraad maken ( verschillende dieptes, spoeden, diameters ) in één main-programma), werk je uitsluitend met één type schroefdraad, en één diepte/spoed combinatie, dan kun je deze parameters kwijt in het TAPPEN.H programma

Maar goed.. we hadden nog het probleem met de CC's.. om te beginnen zou ik het persoonlijk zo aanpakken: ( even ervanuitgaande dat X0 Y0 't middelpunt van je gatencirkel is.. )

PGM MAIN.H
TOOLCALL 10 S400
M6
CYCL DEF 12.0 PGM CALL
CYCL DEF 12.1 PGM TAPPEN.H
L X0 Y0 Z 20 RO F MAX
CC
FN18: SYSREAD Q20 = ID270 NR3 IDX1
FN18: SYSREAD Q21 = ID270 NR3 IDX2
LP PA 30 PR 100 RO FMAX M99
LP IPA 60 PR 100 RO FMAX M99
LP IPA 60 PR 100 RO FMAX M99
LP IPA 60 PR 100 RO FMAX M99
LP IPA 60 PR 100 RO FMAX M99
LP IPA 60 PR 100 RO FMAX M99
L Z20 RO FMAX M5
LZ0 RO FMAX M91
M2

Dit programma beweegt naar 6 posities op een gatencirkel, en roept daar programma TAPPEN.H op..

aan het begin van TAPPEN.H moet dan staan:
FN18: SYSREAD Q30 = ID270 NR1 IDX1
FN18: SYSREAD Q31 = ID270 NR1 IDX2
gevolgd door:
CC XQ30 YQ31.

daarachter komt dan een label dat je Helixen herhaalt tot de diepte bereikt is.., aangevuld met de verplaatsing in vrijloop en terugtrekken naar veiligheidsafstand..
en als laatste een reset van het cirkelmiddelpunt met
CC XQ20 YQ21

Dan springt je subprogramma terug naar main, en gaat ie verder met het volgende gat.. (als je in dat main programma de radius ook nog eens in een parameter giet, dan kun je heel makkelijk de steekcirkel aanpassen..

hoe meer parameters,hoe flexibeler het programma, hoe meer je moet onthouden.. :)

't voorbeeldje met de kogel in de kubus is ook helemaal parametrisch..ik kon met dat programma alle contouren in het platte vlak van een radius voorzien.. parameters in het hoofdprogramma invullen ( ik had achter elke parameter een opmerking staan waar die parameter voor diende ), de contour stond in een onderprogramma waar de diepte en radiusoffset werden gecorrigeerd aan de hand van parameters vanuit het main program..

als je er niet uitkomt.. dan hoor ik het wel.. :D

Succes...!... en onthoud.. alles wat je in ee wiskundige formule kan gooien, kun je frezen.. 'k heb op een open dag eens een plaatje met golven geprogrammeerd met 2 Sinus functies, 1 voor de X-Z richting en één voor de Y richting, die tevens ook nog eens opschoof met een vectorfunctie.. wiskunde is zoooo kicke.. :mrgreen:
Alex

Re: Heidenhain

Bericht door Alex »

Bedankt allemaal voor jullie reaktie's ik gaat er mee stoeien , en laat het lullie weten wanneer het lukt of niet lukt. :)



Groeten
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door bertus.nl »

Geplaatst: 25 okt 2007 12:54 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

TOOLCALL 10 Z S400
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L Z+5 R0 FMAX
CALL LBL 1
L Z+200 R0 FMAX M30
LBL1
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
CC X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L IX+0,8 RO FMAX
LBL2
C IPA 360 IZ-3.285 R0 F100
CALL LBL 2 14/14
M19
L IX-0,8 R0 FMAX
L Z+5 R0 FMAX
LBL0
LBL 3
CC X0 Y0
C IPA 7,5 R0 FMAX
LBL0


Tot zover kom ik (effe snel uit het hoofd)

Hoe nu verder ?


---------------------------------------------------------------------reactie onder

ik zie in reacties allemaal hele moeilijke oplossingen maar volgens mij is het niet zo moeilijk

alleen het instellen van de draadfrees in de houder vraagt wat aandacht ,
vooral met mas bt (die houder kan er namelijk op 2 manieren in )
ALS JE OP JE MACHINE M19 INTYPT GAAT HIJ IN EEN BEPAALDE STAND STAAN , ZET JE GEREEDSCHAP (IK NEEM AAN EEN EENSNIJDER cam type)
dan parrallel aan de X-as .


eerst maak je een progje 1.h

0 begin pgm 1mm
1 TOOLCALL 1 Z S1000
2 CYCL DEF 7.0 NULPUNT
3 CYCL DEF 7.1 X+0.000
4 CYCL DEF 7.2 Y+0.000
5 CYCL DEF 7.2 Z+0.000
6L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
7L Z+5 R F M
8 CALL PGM 2 (OPROEP PROG 2 BOREN
9 TOOL CALL 2 Z S3000
10L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
11L Z+5 R F M
12 CALL PGM 3 (OPROEP PROG 3 DRAADFREZEN)
13 L Z0 R F15998 M91 (TERUG REF PUNT Z)
14 L Y0 R F M91 (TERUG REF PUNT Y)
15 M30


(SOORT SUB PROG !! LET OP M99)
0 BEGIN PGM 2 MM (INCREMENTEEL GATEN PATROON VOOR 4 GATEN)
LBL 1
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L Z-50 R F200 M
L Z+5 R FMAX
CYCL DEF 10 ROTATION
CYCL DEF 10.1 IR90 (ZO FF NIET ZEKER OP VOORVOEGSEL R)
LBL 0
CALL LBL 1 REP 3/3
CYCL DEF 10 ROTATION (TERUGZETTEN ROTATIE)
CYCL DEF 10.1 R0 (ZO FF NIET ZEKER OP VOORVOEGSEL R)
M99


(SOORT SUB PROG !! LET OP M99)
0 BEGIN PRM 3MM (PROGJE VOOR DRAADFREZEN)
LBL 1
L X+234,4 Y+35,23 R0 FMAX
L Z+5 R F M
L IX+30 R F M
CC IX-30 IY+0 (INCR POS HART GAT)
CP IPA 5040 IZ-3.285 R0 F100 (LET OP !!!! POLAIR CP IPA 5040 =14X360)
M19
L IX+(BENODIGDE VRIJLOOP
L Z+5 R FMAX M
CYCL DEF 10 ROTATION
CYCL DEF 10.1 IR90 (ZO FF NIET ZEKER OP VOORVOEGSEL R)
LBL 0
CALL LBL 1 REP 3/3
CYCL DEF 10 ROTATION(TERUGZETTEN ROTATIE)
CYCL DEF 10.1 R0 (ZO FF NIET ZEKER OP VOORVOEGSEL R)
M99

PAS WEL OP ALS JE BOVEN BEGINT EN MEE LOPEND FREEST KRIJG JE LINKSE DRAAD !!!!
BEGIN JE ONDERIN MET EEN KAM TYPE MOET JE OOK CIRCULIAR 1/4 INLOPEN met 1/4 Spoed ANDERS KRIJG JE EEN RECHT STUK IN JE DRAAD!!!!!!!

OM EEN KORT VERHAAL LANG TE MAKEN, MAAK VAN DE HELIX EEN POLAIRE (CP IPA) EN MAAK IN 1 REGEL MEERDERE GANGEN

Op de site van dormer kun je de selector downloaden die een prachtig progje schrijft (wat je kan plakken knippen)met radius compensatie inloop uit loop tegen en meelopend de hele rambam

ik hoop dat er geen foutjes inzitten heb wienig info stuur me een tek en ik wil er wel ff naar kijken of progje schrijfen cad/cam


vr gr bertus.nl

p.s wat ik heb getyped kan mischien wel beter maar zo doe ik het :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat Helix verhaal, daar waren we het allemaal al over eens.. 't beste is om de draad op te delen in cirkels van 360° teneinde hele windingen te krijgen vanwege de stand van het gereedschap..

Spilorientatie M19 zet het tool in de stand voor het wisselen ( tenminste, op m'n Bridgeport met TNC410.. met M20 kun je em geloof ik in elke willekeurige hoek zetten.. 'k had daar ook een progje voor automatisch gaten meten, en hoeken verrekenen, om snel onderdelen uit te lijnen.. dat wil zeggen het assenkruis te roteren naar de ligging van het werkstuk..

3 programma's?.. lijkt me "beetje veel", rotatie is hier eerder geopperd, maar als je niet roteerd, blijf je ook een beetje zien waar je tool is, en naartoegaat.. de coordinaten op je scherm komen nog een beetje overeen met waar je tool uithangt..

ik programmeer doorgaans met veel parameters.. tuurlijk, je kunt er een paar vast zetten, en gewoon de waarden in de regels zetten, maar door alles met Parameters te doen, ben je veel flexibeler..

Bottomline is en blijft,

je moet naar willekeurige posities kunnen lopen, en daar een schroefdraadje frezen, of dit nu in een rechtlijnig of cirkelvormig patroon is.. overal waar je middels M99 Cyclus 12 aanroept, daar gaat ie draadje frezen.. ( tuurlijk, als je eerst nog gaten moet boren.. dan gooi je de posities in een label, dan programmeer je eerst boren, call LBL1, dan programmeer je draadfrezen ( Cyclus 12 ) en dan loop je zo LBL1 in..
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door bertus.nl »

als je trouwens een binnendraad freesd met een frees die zo groot is dat hij eigelijk niet eens draaiend het gat kan verlaten, vooral bij een spoed van meer als 3mm.
krijg je geen goede draad ,door voor- en nasnijden van het gereedschap
krijg je profiel afwijking , draad wordt te breed.
wat resulteerd in afkeur :?
zelf prevereer ik roltappen boven alles.
1e veel sterkere door koud vervormde draad.
2e maat voering perfect!!
3e 40000+ gaten per tap
4e geen spanen
5e minder breuk dus afkeur!!!!!
6e 1 type tap voor blinde en doorlopende gaten

enige nadeel neem meer vermogen

vr gr bertus.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

bertus.nl schreef:als je trouwens een binnendraad freesd met een frees die zo groot is dat hij eigelijk niet eens draaiend het gat kan verlaten, vooral bij een spoed van meer als 3mm.
krijg je geen goede draad ,door voor- en nasnijden van het gereedschap
krijg je profiel afwijking , draad wordt te breed.
wat resulteerd in afkeur :?

vr gr bertus.nl
die snap ik even niet.. zo'n gereedschap zal iets meer vrijloop moeten hebben, maar bij voldoende vrijloop kun je ook je spoedhoek halen.. 't profiel zal hier wel op aangepast moeten worden.. details..

Roltappen.. ja.. mooi.. maar dan moet je die wel hebben natuurlijk.. en met één freesgereedschap kun je verschillende draden maken.. bovendien was het FREZEN van draad de insteek van dit topic..
Plaats reactie