Nieuwe Freesmachine

Moderator: Moderators

dedoo

Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Eerste post hier dus als eerste maar even voorstellen. Ik ben Danny Hengelbouwer van beroep en wil mijn werkzaamheden gaan uitbreiden met het maken van reels (molentjes) voor op mijn hengels. Ik maak mijn hengels van bamboe en heb hiervoor reeds een cnc machine gemaakt voor het uithollen van de strips. Dit was zo'n 4 jaar geleden en wil nu dus een bestaande machine om gaan bouwen tot een cnc machine.

Ondanks dat ik een heerlijk vrij beroep heb is mijn budget toch wel wat beperkt en vooral mijn ruimte dus ik kan geen grote machines plaatsen. Het moet allemaal op mijn zolder passen en dan ook nog ruimte overhouden om te kunnen werken hehe.

Dus na lang wikken en wegen deze machine LINK
Gekocht op marktplaats en ben nu bezig alle lagers te vervangen en de spindels en moeren om te zetten naar kogelomloop.

Nu mijn vragen: De jongen waar ik deze machine van kocht had zelf ook zo'n soortgelijke machine omgebouwd naar cnc en adviseerde mij de stappenmotoren zo zwaar als mogelijk te nemen. Hij adviseerde mij 2x 6Nm en 1x 12 Nm. Toen hij me dit vertelde verschhot ik een beetje van kleur aangezien ikzelf denk dat dit behoorlijk aan de zware kant is. 2Nm motoren moeten toch meer dan voldoende zijn of sla ik hier de plank mis?

Mijn andere vraag en die hoort misschien in een andere rubriek thuis maar kombineer hem toch maar hier. Welke controller gebruiken jullie of adviseren jullie mij? Mijn andere machine heb ik opgebouwd van een 3D step setje van NcStep. Voor mijn uithol machine voldoet dit eigenlijk best goed, ondanks dat ik af en toe wel gek wordt van het gegil van mijn motoren. Is er iets wat jullie mij kunnen aanbevelen wat voor de nieuwe toepassing goed zou werken.

Ik wil met Mach3 gaan werken.

Denk bij je advies ajb wel dat ik geen duizenden euro's in dit project kan stoppen.

Bedankt alvast !
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04