Nieuwe Freesmachine

Moderator: Moderators

dedoo

Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Eerste post hier dus als eerste maar even voorstellen. Ik ben Danny Hengelbouwer van beroep en wil mijn werkzaamheden gaan uitbreiden met het maken van reels (molentjes) voor op mijn hengels. Ik maak mijn hengels van bamboe en heb hiervoor reeds een cnc machine gemaakt voor het uithollen van de strips. Dit was zo'n 4 jaar geleden en wil nu dus een bestaande machine om gaan bouwen tot een cnc machine.

Ondanks dat ik een heerlijk vrij beroep heb is mijn budget toch wel wat beperkt en vooral mijn ruimte dus ik kan geen grote machines plaatsen. Het moet allemaal op mijn zolder passen en dan ook nog ruimte overhouden om te kunnen werken hehe.

Dus na lang wikken en wegen deze machine LINK
Gekocht op marktplaats en ben nu bezig alle lagers te vervangen en de spindels en moeren om te zetten naar kogelomloop.

Nu mijn vragen: De jongen waar ik deze machine van kocht had zelf ook zo'n soortgelijke machine omgebouwd naar cnc en adviseerde mij de stappenmotoren zo zwaar als mogelijk te nemen. Hij adviseerde mij 2x 6Nm en 1x 12 Nm. Toen hij me dit vertelde verschhot ik een beetje van kleur aangezien ikzelf denk dat dit behoorlijk aan de zware kant is. 2Nm motoren moeten toch meer dan voldoende zijn of sla ik hier de plank mis?

Mijn andere vraag en die hoort misschien in een andere rubriek thuis maar kombineer hem toch maar hier. Welke controller gebruiken jullie of adviseren jullie mij? Mijn andere machine heb ik opgebouwd van een 3D step setje van NcStep. Voor mijn uithol machine voldoet dit eigenlijk best goed, ondanks dat ik af en toe wel gek wordt van het gegil van mijn motoren. Is er iets wat jullie mij kunnen aanbevelen wat voor de nieuwe toepassing goed zou werken.

Ik wil met Mach3 gaan werken.

Denk bij je advies ajb wel dat ik geen duizenden euro's in dit project kan stoppen.

Bedankt alvast !
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door Erik »

Danny,

Welkom op dit forum. Hier een fotootje van mijn omgebouwde machine;

17

Deze machine is uitgerust met 1Nm motoren, maar die zijn eigenlijk te licht Afbeelding voor het betere werk. Gevolg is dat er een 1:4 vertraging opgebouwd moest worden wat de maximale voedingssnelheid (ongeveer 100mm/min) te laag maakt. Andere software zou de maximale snelheid 1,5x hoger maken, KCam is geen fantastisch programma. Binnenkort word er USBCNC geinstalleerd. Ik ben niet van plan om 'm mechanisch nog te veranderen, voor hobbygebruik is het goed genoeg.

Doorrekenen met mijn 1Nm motoren en mijn 1:4 vertraging leert dat je toch minimaal 4Nm motoren nodig hebt om een snelheid van ongeveer 400mm/min te halen. Dit is gerekend met de standaard spindels, ik weet niet de spoed van jouw kogelomloopspindels. 6Nm motoren zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door Markus »

Ik had ooit een omgebouwde RF45 machine, die had kogelomloopspindels met een spoed van 5 mm en 2 moeren per as tegen elkaar voorgespannen.

Met motoren van 2.4 Nm Motoren haalde ik een Ijlgang van over de 8meter/minuut, en das best snel.

Een RF45 is groter en zwaarder dan die HBM BF 16 machine, dus ik vind dat je volkomen gelijk hebt, 2Nm moet prima zijn.

Wel is aan de raden een microstappen besturing te gebruiken, het geluid is prettiger en het koppel is sterker bij hogere toerentallen.
De 3D step is een goed ding maar kan helaas alleen vol en half steppen.

Greezt,

Markus
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Ha dedoo,

Ik weet een modelbouwer die een Optimum bf 20 heeft omgebouwd met 1.8 Nm motoren dit is voor zijn gebruik net een beetje weinig maar het gaat wel. De motoren zijn niet vertraagt maar direct gekoppeld. voor je speling en nauwkeurigheid is dat zo wie zo een betere optie. Een HBM BF 16 is nog weer een stukje kleiner en lichter, ik vermoed dat 1.8 Nm zeker voldoende zal zijn. Zeker als je je spindels vervangt door kogelomloop.
Hij freest daarmee maximaal 2.5m per minuut.

Het nadeel van micro steps is dat je maximale rpm van je stappenmotor omlaag gaat. Bij full of half step zijn je motoren het sterkst nadeel is het geluid en de grotere resolutie. Het voordeel bij micro steps is dat je resolutie kleiner wordt.

Je voeding is ook erig belangerijk anders kun je niet het maximale vermogen uit je steppers krijgen.

Gr. KvG
dedoo

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Bedankt voor jullie opmerkingen en tips!

Ik had al min of meer verwacht te horen dat de 3D step setjes wat verouderd zouden zijn en ben eigenlijk benieuwd waar jullie voor hebben gekozen of wat jullie zouden gebruiken.

Servo aansturing inmiddels al een beetje betaalbaar?
dedoo

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Ik zie nu pas goed wat voor machine je hebt gebruikt Erik. Is dat ook een BF 16 geweest?
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Het zou ook een BF 20 zonder verlengde tafel kunnen zijn met naar mijn idee te lichte steppers. Het verschil kun je op de foto niet echt zien die zie je pas goed als ze naast elkaar staan. Dan zie je dat de Bf 20 een behoorlijk stuk groter is dan de BF 16. De HBM BF 30 is nog een stuk groter en stabieler maar ook een stuk duurder. Momenteel is hij geloof ik ook niet leverbaar de boot van ''Sinterklaas'' komt geloof ik in januari aan met BF 30's

Maar je kan met de bovengenoemde steppers en opbouw wel ervaring opdoen met cnc frezen. Maar ik zou geloof ik voor een beetje zwaardere steppers gaan en ze ook op een andere manier bevestigen. Daarnaast zou ik een Contragewicht aan de Z-as bevestigen zodat je je spindel minder belast en een minder zware steppers voor de z-as nodig heb. Daarnaast zou ik de constructie niet zo open maken, je krijgt er altijd zooi tussen.

Bij onze duitse collega's http://www.cncecke.de zie je ook veel servomotoren toegepast. Servomotoren zijn nauwkeuriger omdat ze terugmelding hebben en ze zijn sterker bij hogere toerentallen. Het nadeel is dat ze behoorlijk duurder zijn, en ik weet niet welke servomotor je zou moeten kiezen om hetzelfde vermogen als een bepaalde stappenmotor te krijgen.

Als iemand nog een adres weet waar je voor een redelijke prijs servomotoren en encoders kunt krijgen dan hou ik me aanbevolen.

Ik vermoed alleen dat een HBM BF 16 dat niet waard is. De machine is toch niet stabiel genoeg om er zwaar mee te verspanen dus stappenmotoren zijn zo wie zo de goedkopere/meest aannemelijke optie.
Onder andere je z-as is niet stabiel genoeg. Bij het in elkaar zetten moet je alles eens naklokken je schrikt van hoeveel eraan mis is.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door Erik »

dedoo schreef:Ik zie nu pas goed wat voor machine je hebt gebruikt Erik. Is dat ook een BF 16 geweest?
Het kwartje valt :lol: Het is de Huvema HU16 Volgens mij verschilt 'ie alleen met de BF20 in de lengte van het freesbed en verplaatsing van de y-as

Bij Optimum zijn trouwens kant-en-klare setje te koop om op eenvoudige wijze de (stappen)motoren aan de machine te bouwen, niet goedkoop.

Zoals Klaas opmerkt krijgt de motor voor de z-as het zwaar te verduren. Een oplossing met een contragewicht is niet chique maar wellicht wel een optie. De bevestiging van de steppers heb ik heel bewust op deze manier gedaan a) om een vertraging te creeeren b) de machine verder in tact te laten, ombouwen naar het origineel is 100% mogelijk zonder tapgaten o.i.d. c) rotzooi bij deze open constructie heb ik geen last van. Klaas merkt ook op dat servomotoren waarschijnlijk overkill zijn, zwaar verspanen is inderdaad niet mogelijk met deze machine. Voor het lichte werk is de machine prima.

Servomotoren + toebehoren worden verkocht door Dhr. Leeuwinga, hier op het forum actief link naar de site
Gr.

Erik
dedoo

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Bedankt weer voor jullie input. Ik had Dhr. Leeuwinga al benaderd maar de goede man is op vakantie dus ik krijg terugkoppeling na 3 November.

Ik ga er niet echt zwaar mee verspanen en als dat wel nodig dan maar wat extra rondjes.

Ik ga maar eens rustig bouwen en eerst alles eens uittekenen voordat ik beslissingen ga maken.

Goed idee overigens een contra gewicht op de Z-as daar had ik nog niet aan gedacht
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door boutje »

Je ziet ook regelmatig een gewichtscompensatie van de z-as doormiddel van trekveren.

O.a. Emco maakt hier gebruik van.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door Erik »

dedoo schreef: Goed idee overigens een contra gewicht op de Z-as daar had ik nog niet aan gedacht
Kijk even goed op de foto, bij mij zit de z-asmotor gemonteerd op de boorkolomhandle (weet de juiste benaming niet). De slag die gemaakt word als de z-asmotor bovenop gemonteerd word heb je toch nooit nodig. Evenwel heb je een krachtige motor nodig omdat je tegen een veer in moet werken. Snelheid heb je op de z-as nauwelijks nodig. Ik heb geprobeerd die veer eruit te halen, maar dat lukte niet door de interne constructie. Je bent wel verlost van contragewichten en veerconstructies.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door boutje »

De kunst van een veer is te proberen dat de veer net niet het hele gewicht compenseert.
Dan heeft de z-as motor ook geen moeite om tegen de veer in te werken.
dedoo

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door dedoo »

Kijk even goed op de foto, bij mij zit de z-asmotor gemonteerd op de boorkolomhandle
Ja dat zag ik net en zat er net over na te denken. Veel meer heb ik niet nodig in de Z richting dus wilde inderdaad ook voor die optie gaan.

Ik heb net overigens deze link gekregen van een maatje van me
LINK

3 keer 500 oz/in servomotoren plus drivers voor 675 dollar.

Dat lees ik toch goed? ik ben niet zo'n rekenwonder maar 500 oz/in is toch iets meer dan 4Nm?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe Freesmachine

Bericht door Markus »

Dat lees ik toch goed? ik ben niet zo'n rekenwonder maar 500 oz/in is toch iets meer dan 4Nm?
Ik ook niet maar gelukkig zijn er verschillende online torque conversion paginas en die zeggen dat 500 Oz/inch iets van 3.53 Nm moet zijn.

Een ander punt wat ik me afvraag is wat nou als je veer of tegengewicht weglaat en gewoon een grotere motor neemt voor de Zas.

Immers een 3Nm motor dat een kogelomloopspindel met een spoed van 4mm aandrijft zal een lineaire kracht opleveren van 4712.38 Newton, en das dus 480 kilo hefkracht !! (als ik me niet verekend heb)

Efficientie van de kogelomloop effe niet meegerekend

Dan is zo'n veer of tegengewicht toch niet nodig ? of heb ik nou een rekenfout gemaakt ?


Greezt,

Markus
Plaats reactie