Glad afwerken aluminium

Moderator: Moderators

Danny Bimmel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2011 14:45
Locatie: IJsselstein

Glad afwerken aluminium

Bericht door Danny Bimmel »

Hallo Allemaal,

Aangezien dit mijn eerste berichtje is op dit forum gelijk maar even een korte inleiding ;-). Als hobby bouw ik al ruim 10 jaar varende scheepsmodellen van sleepboten en heb in die tijd mijn machinepark aardig uitgebreid. Nadat ik het nodige CNC-freeswerk had gezien en al diverse onderdelen voor mijn modellen had laten frezen heb ik afgelopen zomer de knoop doorgehakt en een CNC-freesmachine aageschaft. Dit is een High-Z S-720 van de Duitse firma CNC-Step met een Kress 1050 FME-1 freesmotor geworden.

In de beginperiode heb ik natuurlijk de nodige freesjes naar de eeuwige jachtvelden geholpen, maar zo langzamerhand begin ik de machine door te krijgen en heb ik diverse succesvolle freesprojectjes in polystyreen, plexiglas, rubber, messing en aluminium achter mijn naam staan. Om dat allemaal voor elkaar te krijgen heb ik met enige regelmaat als gast dit forum bezocht waar de oplossingen voor mijn problemen vaak al behandeld waren. Nu heb ik echter een "probleem" waarvoor ik de oplossing niet heb kunnen vinden.....

Afbeelding

Ik wilde bovenstaand onderdeel frezen uit aluminium en heb daarom eerst een proefstukje uit 9mm dik plexiglas gefreesd. Het onderdeel is in AutoCAD getekend, met VCarve Pro omgezet naar een freesbestand en uiteindelijk met WINPC-NC gefreesd. Hiervoor heb ik een 6mm 2-snijder gebruikt om de grote vlakken weg te frezen en een 2mm 2-snijder voor de kleine vlakken. Op zich was ik erg tevreden met het resultaat dus ben ik verder gegaan met een stuk 9mm dik aluminium.

Afbeelding

Ook hier heb ik weer de grote vlakken weggefreesd met een 6mm frees, maar in plaats van de 2-snijder die ik bij plexiglas gebruikte heb ik een 1-snijder speciaal voor aluminium bij Damen CNC besteld en gebruikt. Nadat die zijn werk gedaan had kon de 2mm 2-snijder het werk afmaken.

Afbeelding

De 6mm 1-snijder heeft met een spindeltoerental van 16.000rpm, een voeding van 900mm/min in stapjes van 0,5mm diepte zijn werk gedaan en de 2mm 2-snijder met een spindeltoerental van 24.000rpm, een voeding van 480mm/min en stapjes van 0,2mm diepte. Tijdens het frezen is het geheel gekoeld/gesmeerd met Fenella.

Ook nu ben ik helemaal niet ontevreden over het resultaat, alles is keurig netjes aan de maat maar........

Afbeelding

Als ik de zijkant van het materiaal bekijk ziet het er erg "ruw" uit en zo voelt het ook aan (let even niet op de onderste rand, die is later afgedraaid om de "tabs" te verwijderen). Naar mijn idee moet dat veel beter/mooier kunnen dus voelen jullie mijn vraag waarschijnlijk al aankomen....... wat doe ik fout?!

Groetjes, Danny.
Fotograferend lid Vaargroep MailLine.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door xp7amrkr »

Heb je de randen nog nagelopen op een lager toerental en een lagere feedrate?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Floppy »

Heb je dit meelopend of tegenlopend gefreesd? Ook de stijfheid van je machine kan een rol spelen.
Danny Bimmel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2011 14:45
Locatie: IJsselstein

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Danny Bimmel »

Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties :mrgreen:.

@xp7amrkr, ik heb alles in één keer gefreesd en dus niet nagelopen met lager toerental en feedrate. Zou dat de truc zijn?

@Floppy, alles is meelopend gefreesd.

Groetjes, Danny.
Fotograferend lid Vaargroep MailLine.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Floppy »

Volgens deze websitehttp://www.wisent.nl/info/freestips/index.htmlzou een eensnijder bij hoge toerentallen enig onbalans hebben en zou je met een 2 snijder een betere afwerking krijgen. Met een eensnijder heb je natuurlijk wel weer een betere spaanafvoer.
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Dwarsligger »

Onbalans van een 1snijder zou het probleem niet zijn, spaanafvoer al helemaal niet met gehobby (of zet je 0,2mm per omwenteling om op 10mm in 1 keer met een 8mm frees?)
En zelfs dat doe ik met een 3-snijder zonder ellende.

Ga eerst voorfrezen, en de snedediepte kan veel dieper zijn, als het vermogen van de kress dit tenminste aan kan.
2 of 3mm het liefst.
0,2mm toeslag om later na te frezen.

En toch, er zeker van zijn dat je meelopend freest, tegenlopend frezen is namelijk echt funest voor je oppervlakte kwaliteit. De binnenkanten van je product zien er namelijk minder slecht uit.

Stijfheid/ trillings dempend heid van je machine is een ding waar je zeker rekening mee moet houden. Ik vrees dat die bij High Z machines zwaar tegenvalt. (met die aluminium zijplaatjes toch?)

In iedergeval zal het al wat schelen als je nafreest met een 0,2 of 0,1 zelfs toeslag.
En dan wel in 1 keer de hele diepte.
en 'n toerental kiezen waarbij de frees het minst resoneert, ik denk dat daar een hoop ellende mee vermeden kan worden.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Wolf »

Nafrezen met een driesnijder ipv een tweesnijder. Een tweesnijder stuitert meer langs de rand.
Ervanuitgaande dat de machine niet stabiel is zou ik tweetiende laten staan en dan met een beetje olie achtig iets de rand insmeren en dan nafrezen.
Danny Bimmel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2011 14:45
Locatie: IJsselstein

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Danny Bimmel »

Hoi Allemaal,

Wederom bedankt voor de reacties :mrgreen:.
Floppy schreef:Volgens deze website http://www.wisent.nl/info/freestips/index.html zou een eensnijder bij hoge toerentallen enig onbalans hebben en zou je met een 2 snijder een betere afwerking krijgen. Met een eensnijder heb je natuurlijk wel weer een betere spaanafvoer.


Voor de sleuf in het midden en de vijf gaten heb ik een tweesnijder gebruikt, hoewel dat er iets beter uitziet is ook dit ruw. Het probleem lijkt dus ergens anders te zitten.
Dwarsligger schreef:Onbalans van een 1snijder zou het probleem niet zijn, spaanafvoer al helemaal niet met gehobby (of zet je 0,2mm per omwenteling om op 10mm in 1 keer met een 8mm frees?)
Nee, de 6mm 1-snijder duikt per keer 0,5mm het materiaal in en de 2mm 2-snijder duikt per keer 0,2mm het materiaal in (Pass Depth zoals het in VCarve Pro genoemd wordt).
xp7amrkr schreef:Heb je de randen nog nagelopen op een lager toerental en een lagere feedrate?
Dwarsligger schreef:Ga eerst voorfrezen, en de snedediepte kan veel dieper zijn, als het vermogen van de kress dit tenminste aan kan.
2 of 3mm het liefst.
0,2mm toeslag om later na te frezen.
Een grotere snedediepte wil ik zeker proberen, tot dusver was het waarschijnlijk "koudwatervrees". Ze hebben me eens verteld dat je zonder problemen de helft van de freesdiameter in zou moeten kunnen steken, maar tot op heden heb ik dat nog niet echt aangedurfd bij metalen.

Als ik het dus goed begrijp is (meelopend) nafrezen waarschijnlijk de oplossing voor mijn probleem. Ik neem aan dat het nafrezen gewoon met dezelfde frees kan gebeuren, maar waar moet ik aan denken als ik het spindeltoerental en de voeding omlaag breng? is dat de helft van de waarden die ik gebruik bij het voorfrezen? een kwart? driekwart?
Dwarsligger schreef:En toch, er zeker van zijn dat je meelopend freest, tegenlopend frezen is namelijk echt funest voor je oppervlakte kwaliteit. De binnenkanten van je product zien er namelijk minder slecht uit.
Voor de zekerheid heb ik mijn freesbestand nog even nagekeken en je hebt inderdaad gelijk, de binnenzijde is meelopend gefreesd terwijl de buitenzijde gek genoeg tegenlopend is gefreesd....... :oops:
Dwarsligger schreef:Stijfheid/ trillings dempend heid van je machine is een ding waar je zeker rekening mee moet houden. Ik vrees dat die bij High Z machines zwaar tegenvalt. (met die aluminium zijplaatjes toch?)
Aan beide zijden zitten voor de spindels inderdaad aluminium plaatjes. In de machine zelf heb ik een 38mm dikke MDF bodemplaat liggen die daar ligt klemmend inligt. Als ik het goed begrijp zal ik dus toch naar een T-groefplaat moeten die echt vast in de machine ligt als ik meer van zulke werkstukken wil maken?
Wolf schreef:Nafrezen met een driesnijder ipv een tweesnijder. Een tweesnijder stuitert meer langs de rand.
Ervanuitgaande dat de machine niet stabiel is zou ik tweetiende laten staan en dan met een beetje olie achtig iets de rand insmeren en dan nafrezen.
Tot op heben zijn het Duitse Sorotec en sinds kort ook DamenCNC hofleveranciers van mijn freesjes en ik zou dus eigenlijk aan deze ofdeze freesjes moeten gaan denken?

Groetjes, Danny.
Fotograferend lid Vaargroep MailLine.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door xp7amrkr »

Ik gebruik deze van Sorotec, doen het prachtig! Ik gebruik 200m/min snij snelheid en een 0,03mm voorzet per tand. Met een 3mm frees resulteert dit in 24000tpm, 1440mm/min voeding en een 1,5mm snede diepte. Laat een ruwe rand achter, ik laat 0.1mm staan en loop hem in stappen van 4mm na met 12000tpm en 500mm/min voeding.
Leeuwinga
Berichten: 2980
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt je werkstuk ook even glasparel (laten) stralen.
Geeft een mooie strakke afwerking
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door audiomanics »

Leeuwinga schreef:glasparelstralen.
Geeft inderdaad een hele fraaie afwerking waarbij kleine oneffenheden verdwijnen als sneeuw voor de zon, MAAR het glimt niet en het is extra gevoelig voor vuil (wat je er dan niet even afveegt)
Zelfs als het geanodiseerd wordt blijft het vuil erg makkelijk vast houden..
(ik twijfel of je met een Kress wel een echt glimmend snijkantje kunt halen in Alu... Met een Kress is het mij ook nog niet 100% gelukt..Met een andere spindel wel..)

En volgens mij werkt het ook in je voordeel als je tijdens het frezen de spaantjes keurig wegblaast... Je hebt zo'n "mister/spraynozzle" hangen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door michelpet »

wat voor alu is het is het soms zacht en taai?
dit heb ik ook met bouw markt alu[troep]
let niet op mijn taal ben woord blind.
Leeuwinga
Berichten: 2980
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door Leeuwinga »

Als het dan glad moet... fijn schuurpapiertje en daarna poetsen/ cq polijsten
met POL. Glimt dan " als een keutel in de maneschijn "
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Glad afwerken aluminium

Bericht door snader »

en met het nafrezen smeren met petroleum
Plaats reactie