G-code voor Toolradius offset?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes,

Is er een G-code voor 't ingeven van een "overmaat" op de radius van het geladen gereedschap?
op de Heidenhain kon je 't volgende uithalen:
TOOLCALL 6 Z DR 0.2
M6

er werd dan gerekend met een radius die 0.2 mm groter was, dus als Tool 6 een freesje van 4mm was, dan werden alle contouren met raduiscompensatie afgelopen met een offset van 2.2, in plaats van 2 mm, dit gebruikte ik om naar een exacte maat toe te werken.. immers, als een freesje geslepen is, dan is de diameter vaak kleiner.. dat werd weliswaar ingemeten, maar niet elk materiaal gedraagt zich hetzelfde, en als je op 0.01 mm zuiver moet werken, dan programmeer je niet meteen op die maat, dan ga je eerst voorbewerken..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Mcgyver »

Beste arie

Ik weet niet zeker of die offset met een G-code is op te lossen.

Het geintje wat ik met mn emcotje uithaal en met de bridgeport ez-trackjes op mn werk is dat ik de machine in de maling neem door te liegen over de diameter van de frees.

Hier thuis programmeer ik bijvoorbeeld als T1 een freesje van 4,2 om voor te frezen en frees ik het na met T2 die ik programmeer om na te frezen. Uiteraard bij een toolchange wissel ik de frees niet maar de machine denkt van wel en voila.. ik heb mn werkstukje. In het besuringssysteem van mijn emco pc-mill 50 als ik het "nieuwe" gereedschap aanroep zonder een M5 (spilstop) er bij te programmeren dan neemt hij gelijk aan dat het nieuwe gereedschap erin zit en hoef ik niet te wachten en op een knopje te drukken, hij gaat dan gelijk verder.

ALs ik in een luie bui ben en niet 2 keer het contour wil programmeren wil ik ook wel eens alleen het gereedschaps nummer of gereedschaps diameter aan passen in de tool offset als ik het contour zogenaamd met een "grotere" frees heb voor gefreesd.


Als je meerdere dezelfde producten maaktis de eerste optie waarschijnlijk makkelijker dan hoef je niet steeds de gegevens te veranderen.


Groetjes

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Mastermill
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 okt 2007 17:26
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Mastermill »

Hoi,

Zover ik weet is er geen g-code voor toolr offset... Dus gewoon in de gereedschap tabel aanpassen...

Succes!
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door bertus.nl »

hoi

in fanuc is het G10 L....R.....
of je geeft simpel een andere D waarde in !

G01 G41 D1 X...Y...F...
.....
....
.....
G0 G40 X....Y...
G01 G41 D2 X...Y...F...

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld

vr gr bertus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is een mogelijke optie, maar mog altijd niet meer dan een "workaround".. als ik over een tijdje mijn USBCNC vastgeknoopt heb aan de machine, ga ik ook een Tool-touchprobe maken om mijn gereedschapjes automatisch in te meten, en dan ook in de tabel op te slaan, maar dan kun je moeilijk de offset van Tool 2 voor je Tool 1 pakken, dan wordt het een grote puinbak..

aanpassen in de tooltable blijft dan de enige optie.. op de Heidenhain heb je daar gewoon een extra waarde voor, die je ook nog eens met een parameter kon beïnvloeden..en daar kon je heel leuk interactief mee programmeren..
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door bertus.nl »

Ja ik heb nu als voorbeeld D2 gegeven .

Maar zelf gebruik ik T01 > D01 >H01 (fanuc) als ik aan de machine programeer D1 is dan de gereedschapsradius,
maar als ik het cam doe dan gebruik ik T01>D101>H01 .
T02>D102>H02...enz

D101 is standaard 0


wat ik ook wel eens doe als ik heel erg lui ben, en het is maar een of 2 stuks dan wacht ik tot hij bijna klaar is en dan voer ik in de tooloffset de correctiewaarde in en druk weer op start :oops:


vr gr bertus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door audiomanics »

Is dit misschien wat je bedoeld? Of kun je er iets mee? Het lijkt me dat dit meer aan de gebruikte controller ligt..
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Arie Kabaalstra »

G40, 41 en 42 zijn de standaard codes voor elke machine die met G-codes werkt,

waar het mij om gaat: Is er een code waarmee ik de raduis van het tool kan beinvloeden ( software matig dan.) zodat ik met een overmaat kan bewerken, of in het geval van precisiewerk naar de maat kan toewerken door middel van het beinvloeden van de radius waar de besturing zijn offsets mee berekent.
Jerber
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2007 08:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Jerber »

Hoi Arie,

In mach3 kan dit wel, door bij G41/G42 in plaats van D(toolnumber) de parameter P(diameter tool) mee te geven.

Ik weet niet of dit bij andere controllers ook werkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13535
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G-code voor Toolradius offset?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja.. ik werk niet met Mach.. ga ik niet doen ook, die " gokkast " hoef ik niet op mijn PC.. 'k heb kortgeleden USBCNC aangeschaft..

We moeten maar zien of " vrind Eding " zo vriendelijk wil zijn om een dergelijke stunt in USBCNC in te bouwen.. ( gaat vast wel een keer gebeuren voor ik met pensioen ga denk ik :lol: )
tot die tijd editeer ik de tooltable wel.. er zit vooralsnog weinig anders op..
Plaats reactie