voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door keesijp60 »

Ik wilde toch eens reageren op mensen die motorolie gebruiken, dit wegens de toevoegingen, die zijn voor de machine dan wel niet erg, maar wel voor je handen en andere lichaamsdelen, deze toevoegingen gaan door je huid, en het is bijzonder giftig.

Met draaien en weer schoonmaken komt het altijd wel aan je handen en of kleding.

Leibaanolie is wat dit betreft vele malen veiliger waarscvhijnlijk, vooral synthetische olie is gevaarlijk wat toevoegingen betreft, organische olie maakt dan wel weer een mess van de bank.

vrg kees
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door bartL »

Hmmm... kom je nu mee.🤔 Ik ben nogal eens met motor- en tandwielkastenolie in de weer, al dan niet in afgewerkte (zwarte) vorm. Maar eens een beetje op gaan letten dan :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door DaBit »

Wat ik er ooit over gevonden heb is dat schone motorolie, en dan zeker de (PAO-gebaseerde) synthetische, wel meevalt kwa schadelijkheid. Tenminste, zolang je het niet opdrinkt. De barriere van je huid werkt goed tegen dat spul, maar die zit niet in je slokdarm.
Er is voor zover ik weet ook geen bewijs dat automonteurs uit de tijd dat handschoenen nog geen gemeengoed waren eerder kanker of andere aan olie gerelateerde kwaaljes krijgen dan boekhouders.

Afgewerkte olie uit een motorblok is wel schadelijk. Vooral vanwege de resten brandstof en verbrandingsproducten die erin zitten. Afgewerkte olie uit een tandwielkast, mjah, goeie vraag. Dat lijkt me dan wel weer meevallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door hfjbuis »

Ik ben vorig jaar van schone goede 5W30 motorolie (opel) overgestapt naar leibaan olie (HBM), gewoon om eens te proberen. Dat is zeer goed bevallen, de draaibanken lopen echt soepeler. Daarnaast hoort deze olie een lagere statische viscositeit te hebben waardoor het positioneren van kleinere stapjes beter zou moeten gaan.
Ik heb ook de freesmachine en verdeeltafel uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met leibaanolie gesmeerd. Ik kan het aanbevelen.

Ik gebruik ook geen handschoenen en kom daardoor regelmatig in contact met (schone) leibaanolie, motor olie, tap olie, boor olie (20%), ketting olie, etc. Ik hoop zo toch de 99 te halen. Als je er de hele dag mee in aanraking komt, zijn handschoenen natuurlijk wel op z'n plaats.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 09 okt 2021 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door DaBit »

Tsja. Als je je haar in model wil brengen werkt suikerwater ook, maar iets wat speciaal voor dat doel gemaakt is zoals haarlak werkt beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 09 okt 2021 09:05 Tsja. Als je je haar in model wil brengen werkt suikerwater ook, maar iets wat speciaal voor dat doel gemaakt is zoals haarlak werkt beter.
Ik heb zomaar het vermoeden dat niet iedereen het daar mee eens is. :lol: (alleen voor het stukje "in model", weer er uit is natuurlijk een ander verhaal) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door DaBit »

Ik heb bij mijn oudste zoon al een keer epoxy voorgesteld, op de langere duur veel goedkoper dan een halve bus haarlak per dag. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 09 okt 2021 11:59 Ik heb bij mijn oudste zoon al een keer epoxy voorgesteld, op de langere duur veel goedkoper dan een halve bus haarlak per dag. :mrgreen:
porem.jpg
Afbeelding

Serieus..

Maar inderdaad.. datgene dat speciaal bedoeld is voor een bepaalde toepassing, voldoet doorgaans het beste..

Zit je zonder leibaan olie, dan is alle olie beter dan geen olie.. al is het Olijfolie..(zij het dan voor korte duur.. want Olijfolie, heeft net als lijnolie de neiging tot vernetten of polymeriseren.. 't verhard.. )
Motorolie voldoet, 't is goedkoop, overal verkrijgbaar, en het verouderd niet..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie

Bericht door serum »

Dacht dat er echt andere dopes inzitten, bij een leibaan heb je een factor slipstick op lage snelheid, waar bij automotoren weer andere uitdagingen zijn. Werkt het? Ja, vast. Ik gebruik liever lijbaanolie. Destijds van een medegebruiker hier op het forum een paar 1,5 literflessen overgenomen (SHELL als ik mij niet vergis). Het is niet dat ik er liters per jaar van verbruik. Die paar euro maakt dan niet zoveel uit naar mijn mening.
Plaats reactie