Welke aanpak is de beste?

Moderator: Moderators

twootje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2011 11:05

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door twootje »

Las ergens dat iemand zijn nat/droogzuiger water voert bij het zagen/boren/schuren. Dat zou dan het fijne stof er uit halen. Iemand hier ervaring mee? Wat zijn de bezwaren?
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door AnkoD »

http://www.modelbouwforum.nl/forums/cnc ... ost2469327

Stofzuiger die door 2 watertanks heen zuigt... makkelijke oplossing. ;-)
twootje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2011 11:05

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door twootje »

Nog beter! wat een superoplossing, Waarom zou je dan nog met gaas gaan filteren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

modelbouwforum schreef:Ook voor het afzuigen van houtstof werkt dit prima. Vergeet niet dan binnen een week de tank weer leeg te maken en te verschonen , want het hout gaat rotten in het water. En dat stinkt!
En dat doet gewoon stilstaand kraanwater ook al zonder houtstof. Zonder toevoegingen krijg je van die slijmerige aanslag en zwarte puntjes aan de wanden van je tank. Bahbah. Is dus alleen een handige oplossing als je een kraan en afvoer in de buurt hebt. Vullen voordat je begint, daarna meteen leeg laten lopen. Of een tegenstroom-ding (lucht onder->boven, water boven->onder) maken van 200mm PVC-pijp en van bovenaf bewateren.

Voor de hobby vind ik het allemaal wat overkill. Stofzuigerzak in de Karcher heeft het de hele MDF-frees-exercitie volgehouden, en stiekum zijn het aardig wat kubieke centimeters MDF die ik weggefreesd heb. Nu zijn die zakken best prijzig, dus zo'n cycloonding of JP Thien geval heeft nog wel zin om de levensduur op te rekken maar heel hoog op de prioriteitenlijst staat het niet. Ik ben er redelijk zeker van dat het dan goed genoeg is. En zo niet dan laat je de stofzuigerzak gewoon weg en leg je de blaaskant van het ding met een slang naar buiten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door AnkoD »

Ik heb t nog simpeler.... zelf cycloon gebouwd van n vuilnisbak van de blokker.... 2 stukken pcv pijp en n extra stofzuiger slang, en klaar.. (zoon jp thien geval dus)
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door keesk »

Ik heb wel eens iets gehoord over elektrostatische filters, weet iemand daar iets van?
Misschien een leuk volgend project voor Dabit als de Kress regeling klaar is?

KeesK
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Oh ja, elektrostatisch werkt ook wel. Moet je alleen groot maken zodat de luchtsnelheid niet zo hoog is.

Da's overigens elektronisch niet zo ingewikkeld hoor:
Afbeelding

Los bouwen en ingieten.
In plaats van 'needle' pak je dan kippengaas wat je alternerend tussen geaarde elektrisch geleidende platen plaatst (dus plaat, gaas, plaat, gaas, plaat, etc.), klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door Swake »

Hier staat een StarMix http://www.starmix.nl/ met instelbare snelheid die constant de filters afklopt. Zo geraken die filters niet verstopt.
De filters zijn van de 'M' klasse. Dat is eigenlijk het minimum om een beetje gezond met hout te kunnen werken. Die dingen filteren 99,99% van het stof, met andere woorden ook al vliegt er nog heel wat door het filter het aandeel kankerverwekkend ligt toch al veel lager. Upgraden naar H klasse filters (99,995% asbest) is er over naar mijn gevoel tenzij je dag in dag uit MDF freest.

Deze stofzuiger staat ook aangesloten op een Sorotec Cycloon. Werkt prima. Die cycloon wordt hier voornamelijk gebruikt om het grotere stof voor te filteren zodat er nog maar zeer weinig stof in de stofzuiger terecht komt. De zak van de stofzuiger gaat nu maanden mee en de luchtstroom blijft lekker groot. Aanzuigslangen zijn trouwens allemaal 50mm diameter wat ook een pak helpt.

Voor het rondvliegend stof is de beste oplossing nog altijd om er voor te zorgen van er geen te hebben. Daarna is er maar één oplossing en dat is een luchtfilter. Een redelijke grote bak aan het plafond met een sterke ventilator erin dat de lucht door een filter trekt. Ik ga nu zo eentje of twee bouwen op de basis van het buitenste gedeelte van een split airco.
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door skillalot »

Geloof me, neem een dust deputy en je bent van alle zorgen af.
Net even in mijn stofzuiger gekeken, er zit een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein laagje fijn stof tegen de wand van de stofzuiger, als je er met je vinger overheen gaat geeft t af. Maar voor de rest is hij mooi leeg, en heb hem denk ik al een jaar niet open gehad...
Ik durf wel te zeggen dat ruim meer dan 99% aan de onderkant de cycloon uitgaat.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door PaulBng »

Cycloon van een Ikea prullenbak. Nog steeds met de eerste stofzuigerzak bezig....
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Ik heb voor de gein eens naar zo'n Dust Deputy gekeken. Eerste reactie: 'VIJFENZEVENTIG euro voor een stukkie conisch plastic????'. Okee, dan moet er wel iets heel bijzonders aan zijn. Maar dat vind ik dan eigenlijk ook weer niet; 't lijkt een conisch stuk plastic te wezen met 2 slangaansluitingen en een flens aan de onderkant. Zit er nog meer in zo'n ding eigenlijk? Dat een conisch stuk plastic ietsjes beter werkt dan een recht stuk plastic geloof ik overigens ook wel, al wil 'theoretisch werkt het beter' nog niet zeggen dat 't in de praktijk ook verschil maakt.

Volgende vraag die bij me opkomt: 'waarom doen die nat/droog-zuiger-fabrikanten het dan niet als 't zo simpel is?'. Blijkt dat er in die Karcher van me (zo'n WD3.200 ofzoiets uit de aanbiedingsfolder ooit) wel iets dergelijks zit; de zuigleiding komt in een hoek uit en kan dus een cycloon genereren in theorie. Vervolgens slaan ze de plank mis, want het hele idee achter zo'n cycloon is dat de lucht door het midden naar boven gezogen word. Dat gaat niet met een cartridgefilter; daar komt de lucht vanaf de zijkant in en de onderkant is dicht. Aha.

Ik zie nog wel mogelijkheden om dat ontwerp wat te verbeteren. Lijkt me een handigere oplossing dan een of andere losse ton erlangs; dan kan die stofzuiger gewoon nog vrolijk de schuur rond rollen.

Magoed, zoals eerder vermeld is dat stap 2. Ervoor zorgen dat de rotzooi beperkt blijft tot de kruistafel is 1.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door robertus »

Ja zo een dust deputy is behoorlijk prijzig.
Het lijkt mij ook gewoon een stuk conisch plastic.
7178

Mischien is er van een verkeerspion en wat mdf iets soortgelijks te maken.

Pion kost weinig

http://www.draaijers.nl/product_info.ph ... s62sgq1uo6
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Hoorntje is de meetkamer in geweest. Meetresultaten kloppen heel aardig met de berekeningen. Zowel de cutoff-frequentie als de frequentie waarbij de hoorn de drivers goed begint te belasten liggen beiden een tikje hoger dan berekend (gemeten 470Hz / 750Hz), maar we hebben het dan over enkele tientallen Hertzen.
Vanaf de 750Hz doet het spul meer dan 118dB/W en bij 400Hz altijd nog een dikke 105dB/W, gemeten op iets meer dan 1 meter afstand.

Een ingekochte hoorn doet het beneden de 2kHz een 2-5dB beter, maar die heeft dan ook in alle dimensies ongeveer 2x zoveel ruimte nodig. Zou me ernstig tegenvallen als die niet beter was ;)
Boven de 2kHz wint mijn hoorn het met 2-4dB, maar die begint dan wat meer gebundeld te stralen dus da's ook al geen verrassing.

Al met al ben ik zeer tevree. Blijft toch leuk. Eerst wat leuks en aparts verzinnen, vervolgens jezelf vierkante oogjes rekenen achter de computer, daarna de klauwtjes viesmaken in het knutselhok, en dan doet 't ook nog eens wat je ervan verwacht. Dan heb je als techneut een goeie dag :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

robertus schreef:Ja zo een dust deputy is behoorlijk prijzig.
Het lijkt mij ook gewoon een stuk conisch plastic.
Ergens heeft Swets toch ooit zo'n ding met oude pet-flessen (de conische hals) gemaakt?

Denk trouwens dat als de diameter te groot is, dat het lichte stof minder goed werkt, snelheid in de tornado is natuurlijk wat de truuc die het em doet. En die deputy is wel behoorlijk slank, dus een pittige snelheid in de draaikolk.

Oh-ja, gefeliciteerd met je testresultaten, altijd mooi om resultaat en bevestiging te zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie