POM frezen; advies

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Soms heb je dat wel eens ooit, dat planningen krapper gemaakt worden. Ik heb wat eerder een onderdeeltje nodig dan dat de officiele proto's arriveren.
Volgens mij kan ik 't zelf maken op een paar onbelangrijke details na dus dat ga ik ook doen. Dan heb ik het het snelste en spelen op kosten van de baas is ook niet verkeerd :)

Het gaat om dit dingetje:

Afbeelding

Ik zou 't graag 'first time right' willen hebben of eventueel 'second time right', en ik heb dat 3D frezen vanuit een STL nog nooit gedaan, dus ik vraag even advies.

Als materiaal heb ik een paar blokken POM, om het op te spannen en precies van onder/boven te kunnen frezen maak ik wel een houdertje uit MDF met een paar paspennen erin. Paar gaten in het blok POM boren, en ik zou het probleemloos moeten kunnen positioneren.
Als freesje wilde ik eigenlijk voor zowel ruwfrezen als afwerken een lange 6mm tweesnijder met 2mm radius aan de punt ('bullnose' heet dat geloof ik) gebruiken.

Goed, de frees laat ik 48mm onder de Kress-spantang uitsteken; dan kan ik net de diepste punten bereiken zonder dat de spantang aanloopt. Da's dus nogal een eind.

Ik had het volgende in gedachten:

- Toerental 7000rpm
- Voeding 450mm/min (horizontaal).
- tegenlopend frezen
- dieptestappen bij ruwfrezen: 3mm.
- 0,5mm laten staan tijdens het ruwfrezen.
- Nafrezen meelopend ivm buiging frees.
- Straal perslucht voor koeling en verwijderen spanen.

Klopt dat een beetje, of zouden jullie andere parameters kiezen?
Zou ik nog iets met vloeistof moeten doen voor smering/koeling, of het gewoon bij enkel perslucht houden?
Doe je dat nafrezen met een hoger toerental/voeding omdat de spaantjes dunner zijn, of hou je dat gewoon hetzelfde?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door michel pet »

het ruw frees werk iets minder diep lijkt me beter ok het duurt wat langer maar aan gezien je een lange frees gebruikt lijk me dat beter.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: POM frezen; advies

Bericht door Mcgyver »

Ik zou meelopend frezen :lol: ziet er net wat mooier uit..

en een ander tipje... POM is een extrusie materiaal.. en kan als je er heel veel in moet frezen een beetje naar binnen trekken..


Dus frees hem eerst aan beide zijden voor en laat iets van o,5 tot 1mm staan en dan elke zijde 3d na frezen..


7000 toeren bij 450mm kan best, je kan zelfs nog iets sneller frezen denk ik zo..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Ik heb vooral op de X-as nogal wat speling op de spindel zitten, dus vandaar dat ik tegenlopend voor het grote hapwerk me beter leek. Nafrezen heb ik niet zoveel last van die speling; dat kan wel in smalle baantjes en dan wint de frictie van de geleidingen het wel van de freeskracht. Kogelomloopjes komen eraan maar zijn er nog niet, dus ik moet nog even rekening houden met eigenaardigheden van de machine.

Eerst beide zijden voorfrezen en dan nafrezen is een goeie tip, waarvoor dank.

@Michel: welke laagdikte zou jij aanhouden?

@McGyver:
Wat zou jij als basis voor voeding/toerental aanhouden? Ik heb het niet nagemeten, maar ik schat dat ik een kilo of 2-3 aan POM weg mag frezen. Da's niet weinig. Nu sta ik niet op stuksloon, maar onnodig lang laten duren is ook zoiets. Uiteraard kan ik feedrate en toerental tijdens het afwerken van het programma bijstellen, maar ik ken dat: 'jaaa, zo gaat het ook nog goed.' 5 minuten later: 'oeps, toch niet'.

Grotere frees in de hoofdspindel (max 3000rpm, maar daar wil je 'm niet uren op laten draaien) voor het ruwfrezen en dan een kleinere in de Kress kan ook, maar doe ik liever niet omdat ik dan tussentijds het spul moet gaan verschuiven en overnieuw uitklokken anders red ik het niet met het bereik. Kost ook een hoop tijd en de kans dat het een keer misgaat met overnieuw opspannen is aanwezig; dan kan ik het ruwfrezen net zo goed met een 6mm freesje doen en het bij de Kress houden.

6mm bullnose-freesje is trouwens wel een VHM-frees; niet mijn voorkeur vanwege de lage mishandeling-tolerantie. Maar die was voorradig en HSS niet. Nouja, VHM is ook iets stijver dus opzich niet ongunstig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: POM frezen; advies

Bericht door Mcgyver »

je kan niet HEEL veel verzieken.. met 7000 toeren kan je makkelijk 500 a 600mm /min lopen afhankelijk van de snede diepte..



Gewoon bij de eerste aanzet effe kijken of je mooie spaantjes krijgt.

ga je te snel breken er stukken uit en gaat het erg stinken.. het materiaal gaat dan smelten en krijg je een irriterende geur die je ogen doet prikkelen net als een ui hahah

mooie spaantjes en weinig geur geven aan dat je goed aan het verspanen bent.. voorzichtig beginnen en de voeding langzaam opvoeren en kijken wat er gebeurt..


bij voorfrezen kan je mooi zien wat er gebeurt
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Ik moet even wachten op een update van het model, maar gisteravond lag-ie dan toch in de mailbox. Gauw DeskProto opgestart, want die heeft een 'machine both sides, manual flip' optie en naar de machine gerend.

Nou, dat gaat allemaal niet van een leien dakje. Het was ook maar meteen een test van de vernieuwde motortjes op de machine, en dat ging allemaal niet soepel. Realtime-API errors op de PC waarna de frees de verkeerde kant op vliegt (en Murphy schrijft voor dat dat de meest ongunstige kant is...). Na een uurtje of 2 draaien stappenmotoren die blijven hangen. Frees die lostrekt uit de spantang, knap zegt, en maar met veel moeite uit het plastic te verwijderen is, etc.

Nouja, ik bekijk het maar positief: ik word steeds vlotter in het nauwkeurig opzoeken van een referentiepunt en herstarten van het programma op de juiste plek :roll:

Aan de software/G-code kant was het ook niet allemaal optimaal. De toolpaden uit Deskproto zijn tenenkrommend; die frees legt 2-3x zoveel afstand af als wat nodig zou zijn en ik snap ook echt niet waarom het spul bijvoorbeeld voor het laagje op Z=-45mm ruwfrezen helemaal vanaf Z=3mm omlaag moet met de plunge-feedrate (en ja, 'skip horizontal and vertical ambient' stond aan). Da's 48mm lucht frezen met een gezapige voeding.

Kwa voeding/toerental/laagdikte: daar was ik zoals gewoonlijk veel te voorzichtig mee. Iets rond de 8000rpm met een voeding van 900mm/min levert mooie spaantjes op, een constante snerp van de frees, een glad oppervlak en geen tekenen van smelten. Laagdikte had ik op 2,5mm staan, maar dat mag rustig het dubbele wezen, ook met zo'n lange 6mm frees. Feedrate en toerental kon ik gedurende afwerken programma nog wel bijstellen, laagdikte helaas niet.

Ruwfrezen met die 6mm frees was overigens een slechte keus. Schiet werkelijk waar voor geen meter op. Dat mag echt wel met een dikkere frees. Achteraf was stoppen, terug naar de CAM-software en weer overnieuw beginnen een stuk sneller geweest.

Paar plaatjes:

Opspanplaatje met paspennetjes:

Afbeelding

'Blokje' plastic:

Afbeelding

Na ruwfrezen 1 kant + de eerste 10mm hoogte nafrezen:

Afbeelding

Na die 10mm was het alweer royaal bedtijd geweest, dus de frees op een handige locatie geparkeerd en vanavond verder.

Ziet er tot nu toe wel mooi uit. POM-oppervlak is heel mooi aaibaar glad en spiegelend zonder onregelmatigheden. Da's toch een verbetering van de machine tov de 'oude' situatie.
Ik heb wel een stuk in het 'grote vak' waar ik door machineproblemen te diepe happen uit het POM heb genomen (vandaar dat ik ook weet dat de laagdikte best hoger kan). Eens kijken of ik wat kan foezelen met frezen vanaf de andere kant (iets hoger laten beginnen), en anders word het maar een gat. Waarschijnlijk ben ik de enige die daar wakker van ligt. Tijd om er nog eentje te maken heb ik niet meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed bezig :!: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door Sven »

Leuk om verslag van te lezen, gaat zo door! :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door Damic »

Blokje zegt ie dan :o ziet er goed uit, je zal nog mogen doen voor je baas :p
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Ahaaaaaaah! Dat is helemaal geen verdieping voor een dichting, op die foto met gefreesd POM. Neenee, als je 'waterline' kiest als finishmethode (in mijn geval wel handig ivm de verticale wanden), dan doet-ie netjes wat je vraagt. Je moet dan 'horizontal surface fill' ook aanzetten.

Nouja, ik ken het truukje inmiddels van halverwege stoppen, nieuw programma laden, en weer op het goeie punt herstarten. We zitten alweer op de 22mm diepte voor finish.

Dat word de onderkant alleen ruwfrezen schat ik zo, want 't is een langdurig grapje dat STLletje-frezen.
Wat ook nog zoiets is: lange 10mm tweesnijder is op voorraad, maar die past alleen in de spindel die max 2800rpm doet. Schiet ik dus maar weinig mee op tov een 6mm tweesnijder op hogere toeren en voeding. De moeite niet om te wisselen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Nou, niet helemaal gelukt :|
Maarja, ik had al zo'n vermoeden toen ik eraan begon. Daarom had ik ook 3 blokken POM en 2 freesjes.

Paar plaatjes:

Na het nafrezen. Mjammie!

Afbeelding

Zo af en toe toch maar even de stofzuiger leeggooien....

Afbeelding

Achterkant ruwfrezen. Dit keer wat minder lief: 6mm frees, 4mm stappen, 5mm diep, 1000mm/min, ca. 10000rpm.
Ging heel lekker tot het ding lostrok van de opspanplaat. Mooi gat erin :evil:
En dit keer zat-ie niet eens alleen vast met dubbelzijdig plakband, maar ook met kikkertjes.

Afbeelding

Paspennetjes zijn gewoon afgebroken.
Afbeelding

Nouja, ik kreeg het spul niet meer lekker op z'n plek gehouden. Dus maar voortijdig gestopt met de achterkant frezen en alleen de noodzakelijke dingen met handmatig joggen gedaan.

Afbeelding

Voorkant met gaten erin:

Afbeelding

Blijft balen, maar opzich stoort het de functie niet (komen 2 batterijpacks in).
Helaas geen tijd meer om er nog eentje te maken.

Magoed, ik weet weer van een hoop zaken hoe het niet moet. Daar ging het me ook wel een beetje om.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door Damic »

Die stofzuiger zit toch te vol????
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM frezen; advies

Bericht door DaBit »

Kun je wel stellen ja dat-ie te vol zit. De zuigkracht verdwijnt ook redelijk plotseling.
Maar d'r komt zeker tijdens het ruwfrezen ook zo'n fors volume aan spanen van die frees af, manman. 1cc aan materiaal is een hele hoop cc aan spanen. Dan is-ie rap vol hoor.

Batterijtjes passen trouwens niet lekker in het vakje. Die hebben wat, euh, overtuigingskracht nodig.
Model is zowiezo wat te krap kwa toleranties vind ik, maar volgens mij blijft er bij dat laagjes-frezen ook iets overtollig materiaal staan. Is maar een paar tiende hooguit, maar da's in dit geval teveel.

Je zou zeggen: 'loop nog even een keertje met de frees langs de binnencontouren op 0,25mm overmaat ofzo'. Word alleen nog een leuk geintje om het ding nauwkeurig op te spannen en uit te klokken. Ik had het kunnen weten dat er aan een prototype nog wel eens een kleinigheidje gewijzigd zou moeten worden.
Volgende keer boor ik op een paar plekken kleine putjes of gaatjes die ik als richtpunt kan gebruiken. Een putje van 0,5mm diameter en diepte valt amper op, zit niemand in de weg, maar bij nabewerken is het een geweldig hulpmiddel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: POM frezen; advies

Bericht door Swets »

doe ik ook altijd, maar meestal ergens in de rand, buiten me werk.... ook als ik iets aan 2 kanten wil frezen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie