Cirkel wordt niet rond gefreest

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door diode »

Vandaag ben ik wat aan het frezen geweest in PVC, een cirkel van 565mm in diameter. Eerst maar wat technische gegevens:
- Chinese machine
- EdingCNC als besturing
- 2 motoren op y-as (8Nm)
- 1 motor op x-as (8Nm)
- Feed: 1700mm/min
- Toerental 7000RPM
- Snede diepte: 7mm
- Frees: 10mm tweesnijder

Als ik de cirkel nu op meet in X en in Y dan zijn deze beide 565mm. Meet ik echter schuin ( zeg maar van 0.0 naar 565.565) dan meet ik 567.5 en als ik meet van 0.565 naar 565.0 dan meet ik 562.5.
Als beide assen dus bewegen dan verschilt het dus bijna 2.5mm. Vreemde vind ik ook dat het over de ene zijde 2.5mm groter is en over de andere zijde 2.5mm kleiner.

De drives worden gevoed met 70VAC via een behoorlijke trafo. De voedingsspanning op de drives blijft ook netjes tijdens het frezen dus dat is het probleem niet.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door Sven »

Waarschijnlijk speling en/of gebrek aan stijfheid. Als je even het forum doorspit met de zoekfunctie vind je meer.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door diode »

De machine is behoorlijk solide opgebouwd dus de stijfheid lijkt me niet het probleem. Speling heb ik ook aan zitten denken, dat zou ik eventueel kunnen testen met een meetklok.
Meetklok tegen de spindel en dan met flink gewicht de as van zijn plek proberen te trekken. Dat kan ik gaan proberen.

Kan het ook nog iets met de look ahead feed van eding te maken hebben?

Edit: als ik bijna 2.5mm over/ondermaat heb, dan zou ik de spindel dus ook bijna 2.5mm opzij moeten kunnen trekken? Ik heb nog niets gemeten maar ik kan nu al wel zeggen dat dit me bij lange na niet gaat lukken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door DaBit »

Heb je ook al eens G61 mode (exact stop) geprobeerd ipv G64 (constant velocity)?
Lijkt me met een circel weinig uitmaken, maar nooit geschoten...

2,5mm is wel heel veel voor speling/verbuiging/etc. Daar geloof ik niet zo in.
Laatst gewijzigd door DaBit op 21 aug 2014 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door ruudpg »

Of dit te maken heeft met de zijdelingse kracht op de frees kan je natuurlijk ook eenvoudig uitproberen door met even een balpen aan je spindel te knopen en dan op papier diezelfde cirkel te tekenen, 2,5mm moet je ook op die manier gemakkelijk kunnen zien, je zou eerder denken aan omkeerspeling, of bijvoorbeeld de moer die de kogelomloop moet opsluiten in het vaste lagerblok die los is getrilt... (heb ik zelf ook al meegemaakt :oops: )
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door rkr »

heb even een tekening gemaakt met een cirkel met daarin een elips van jouw formaat, en het past wel, x en y gelijk maar diagonaal te groot/te klein

dus er vanuit gaande dat de cirkel op tekening ook echt rond is, dan zou je portaal nog scheef kunnen staan, dan zou je voor de grap eens een vierkant moeten frezen, en dan een vierkant onder 45 graden verdraaid, kijken wat voor maten dat geeft
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door diode »

Dat met die pen is niet zo'n gek idee, geeft inderdaad een indicatie of het aan krachten ligt of niet.
In de x en y as heb ik een tandheugel aandrijving en daar heb ik met een meetklok de omkeerspeling al uit gehaald. Dit was een paar honderdste meen ik.

@Dabit, nee dat heb ik nog niet geprobeerd, dat was wel wat ik bedoelde met look ahead feed maar dat heet dus anders. Ga ik ook nog even naar kijken.

@rkr. Als de portaal scheef zou staan dan zou je zeggen dat als ik een vierkant teken dat deze dus ook een soort van parallellogram moet worden? Ook nog iets om te controleren. Het blijft een Chinese machine dus het zou zo maar kunnen.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door H@ns »

Als ik het zo lees staan de X en Y as inderdaad niet haaks.

Vierkant teken / frezen, diagonalen meten zal duidelijkheid scheppen.

Als het goed is staat er in de Knowledge Base een exel bestand, om de correctie waarde te berekenen.

Deze ga ik de volgende week gebruiken om een 2,5 x 6 meter machine af te stellen. ;-)
Whiseman
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2013 17:14

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door Whiseman »

Ook altijd eens nagaan of de koppeling op je motor goed vastzit.
Heb al enkele malen gelezen dat mensen hier last van hadden, inclusief mezelf..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door diode »

Daarstraks wat dingen geprobeerd. G61 o G64 maakt geen verschil dus die kan van het lijstje.
Ik heb de portaal losgehaald en provisorisch recht getrokken, de afwijking is nu ongeveer 0.15mm op een cirkel van 300mm. Dit lijkt dus de veroorzaker van het probleem. Bij een cirkel van 145mm heb ik ongeveer 0.1mm afwijking. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit gemeten heb in een cirkel die ik in PE heb gefreesd (HDPE). Dit is vrij zacht dus niet ideaal als referentie materiaal.

Helaas heb ik niet zo veel meetgereedschap tot mijn beschikking dus ik ben benieuwd of iemand tips heeft om dit met beperkte meet instrumenten toch goed te krijgen. Ik heb een meetklok, 3D taster en een digitale schuifmaat, daarmee houdt het wel zo'n beetje op.

Ik zal ook eens kijken of ik het artikel waar Hans naar verwijst kan vinden.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door rkr »

je kunt 2 vierkanten frezen en op elkaar leggen, dan een vierkant 90 graden draaien, als ze echt vierkant zijn, dan blijven de zijdes gelijk
hoe groter de vierkanten hoe nauwkeuriger, alleen oppassen dat je niet teveel plaatmateriaal vernielt, voor dat geld had je ook een mooi meetinstrument kunnen kopen, ik zou alleen zo gouw niet weten waarmee je dit nauwkeurig kunt meten
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door janplastiek »

hier heeft Hans een exel blaadje met enkele invul velden en dan wordt de fout die je moet corigeren opgegeven http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9 ... ks+stellen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lookahead feed heeft op een cirkel totaal geen invloed.. Afbeelding Lookahead is alleen voor hoeken.. en die heeft een cirkel niet..
scheef portaal lijkt inderdaad de meest logische oorzaak..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Cirkel wordt niet rond gefreest

Bericht door diode »

Vanmorgen nog even wat gesleuteld en de afwijking lijkt er nu redelijk uit te zijn. Een cirkel met een radius van 150mm geeft me een afwijking van +/- 0.03mm. Dit is gemeten in kunststof dus super nauwkeurig meten valt niet mee.
Al met al ben ik voorlopig tevreden met dit resultaat, mocht ik het verder willen verbeteren dan weet ik in ieder geval waar ik het moet zoeken.

Mannen, bedankt voor de inzichten en adviezen!
Plaats reactie