Compressiefrees en vacuumtafel

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4170
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Compressiefrees en vacuumtafel

Bericht door Sven » 11 mei 2019 09:29

Op dit moment gebruik ik down cut freesjes om materiaal extra aan te drukken tijdens het frezen.
Ik frees relatief kleine multiplex platen, zeg 450x550 mm die soms niet helemaal vlak zijn.

Een down cut freesje maakt soms net het verschil of ik een plaat wel of niet kan bewerken.

Kan ik in zo'n situatie net zo makkelijk een compressiefreesje gebruiken?

Wat zijn jullie ervaringen met compressiefreesjes?
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2283
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: Compressiefrees en vacuumtafel

Bericht door serum » 11 mei 2019 13:48

Ik gebruik nagenoeg niets anders. Heb ze in verschillende maten en verschillende snijhoogten en upcuts en hoeken laten slijpen met verschillende coatings, ik ben er zeer goed over te spreken. Zeker icm een vacuumtafel. Zo gebruik ik bv een 52mm lange downcutter met chipbreaker voor massief en loop dit ma met een 52mm lange compressiefrees.

De exemplaren op alie werken, maar hebben een lage standtijd. 1 plaat spaanplaat en ik verving ze, omdat ze anders de melaminelaag beschadigden. Nu laat ik ze in hrc60 slijpen en doe ik er heel veel meer mee.

Bij nesten gebruik je een relatief hoge voeding, zodat je echt chips maakt ipv stof. Voor mdf bv 0,5 a 0,6mm voorzet per tand (bij een 10 en 12mm frees) voor een 6mm exemplaar iets gereserveerder.., Had recent bv in mdf kleine lettertjes in 18mm mdf gefreesd in 1x, de vacuümtafel heeft nauwelijks grip op de kleine letters, maar ze liggen stabiel door de achtergebleven gecomprimeerde chips.

Heb nu een aantal 8mm 3 snijders laten slijpen met spaanbrekers en een 5 graden negatief spiraal met een dlc coating.die Naco coating van armana is klinklare onzin, ziet er fancy uit, maar niets meer dan dat.

Doe je het in 2x, loop je het risico dat de sleuf die je freest onvoldoende gevuld wordt met chips.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4170
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Compressiefrees en vacuumtafel

Bericht door Sven » 11 mei 2019 16:28

Hoe gaat het met gaatjes?

Ik moet 8 mm gaatjes doen, en ik gebruik daar 3 mm freesjes voor, dat gaat prima.

En het induiken, hoe doe je dat?
Ik ga over 50 mm 5 mm de diepte in.

Dat vasthouden van kleine dingen met ingedrukt zaagsel (eh, freessel??) dat heb ik ook, maar ik moet ook langs de rand schoon frezen en daar begonnen de problemen dan het vaakst. toen ik nog gewone freesjes gebruikte.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Plaats reactie