FSWizard advies

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

DaBit schreef: 31 okt 2019 18:18 ..Volgens mij is het vanaf waar de frees nog ondersteund word door de houder tot aan het puntje, oftewel met 30mm snijlengte is 30mm het minimum en die 32mm nog niet zo gek.
Dat begrijp ik uit zijn tekst ook ja.
Misschien die FSWizard anders eens op 'high performance endmill' zetten.
Dat scheelt al wat. Wat ik me verder afvraag is of ik de "Width Of Cut" te conservatief heb ingesteld. Ik vul daar altijd de volle breedte van mn frees in, maar als ik naar de settings van een "2D Adaptive" path kijk in Fusion, zie ik dat de "optimal load" wat (als ik het goed begrijp) de maximale stepover betekent, op 1.6mm staat. Als ik WOC 1.6mm in FSWizard invul kom ik heel erg in de buurt van de instellingen die ik zelf heb gevogeld. Waar ik een beetje huiverig voor ben is als ik weer een "klassieke" 2D Pocket gebruik. Dan zie (en hoor ik) de frees na de spiraal ramp in eerste instantie volle bak door het materiaal gaan voordat ie met stepovers begint.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 okt 2019 13:08 Is mij niet helemaal duidelijk welk deel van de frees stick out heet, met een flute lenght van 30 zou ik denken 32 is maar 2mm langer dan de snijlengte. Dus korter kan eigenlijk niet.
Als snijlengte 30 + stickout 32 betekend dat er met een uitsteeklengte van 62 gerekend wordt.
In de desktop versie is de tool-stick out de flute length + het stukje schacht wat noguit de houder steekt, dus het zou 32mm in totaal zijn, niet 62mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: FSWizard advies

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 31 okt 2019 12:17 Wat me opvalt is dat jij ook een 'tool stick out' van 32mm invult in FSWizard. Hoe ver je een frees uit laat steken is van groot belang, zeker met die dunne freesjes. Ga ik van 15mm uitsteeklengte naar 30mm, dan is de stijfheid van de frees een factor 8 (!!!) minder. FSWizard houd daar rekening mee.
Dabit; even houtje-touwtje denkend zou ik verwachten dat de een 2 x hogere stick-out een 4x mindere stijfheid geeft. Factor 2 i.v.m. het dubbele koppel en een factor 2 vanwege de dubbele afstand waarover de frees buigt. Kun je me uitleggen waarom het 8x is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FSWizard advies

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 01 nov 2019 07:17
DaBit schreef: 31 okt 2019 12:17 Wat me opvalt is dat jij ook een 'tool stick out' van 32mm invult in FSWizard. Hoe ver je een frees uit laat steken is van groot belang, zeker met die dunne freesjes. Ga ik van 15mm uitsteeklengte naar 30mm, dan is de stijfheid van de frees een factor 8 (!!!) minder. FSWizard houd daar rekening mee.
Dabit; even houtje-touwtje denkend zou ik verwachten dat de een 2 x hogere stick-out een 4x mindere stijfheid geeft. Factor 2 i.v.m. het dubbele koppel en een factor 2 vanwege de dubbele afstand waarover de frees buigt. Kun je me uitleggen waarom het 8x is?
Dat is nu typisch zo'n dingetje wat bij mij nooit binnengekomen is op school. :oops:
Maar we hebben het over een volume wat 2 x zo lang is, de inhoud gaat tot de 3e macht en dan kom ik op 8. Zou dat er wat mee te maken hebben ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FSWizard advies

Bericht door DaBit »

Ik heb dit soort dingen nooit geleerd op school....

Maar gelukkig hebben we internet, en zijn de formules voor de buiging van balken makkelijk te vinden. Beetje natuurkunde op z'n middelbare-schools: zoek de meest waarschijnlijke formule op in je BINAS boekje, vul 'm in, en tadaa, weer een voldoende.
In het gevalletje frees komt het scenario 'eenzijdig ondersteunde balk met een belasting op het eind' aardig in de richting.
De formule voor de doorbuiging is dan:

Afbeelding

Waarbij:
W= belasting
l=lengte
E= elasticiteit
I=traagheidsmoment.

Bron

Je ziet dat de lengte tot de derde macht in de formule staat, dus een verdubbeling van de lengte laat de balk 8x zo ver doorbuigen bij gelijke belasting.

Toch heel handig om dit soort dingen goed te onthouden, want het heeft ongelofelijk veel invloed als je de frees maar lekker lui ver uit laat steken of 'mwoah, 20cm brughoogte of 30cm brughoogte bij mijn zelfbouwfrees, wat maakt het uit, is maar 10cm extra profiel' denkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: FSWizard advies

Bericht door Kars-cnc »

Inderdaad, het staat er duidelijk: l^3

Om even te Googlen was natuurlijk een goede tip :mrgreen:, er is veel info op dit gebied beschikbaar. Ik ga op een rustig moment er nog eens beter naar kijken. Je hebt er zoveel meer aan als je je er ook iets bij voor kunt stellen vind ik en dat lukt me nog even niet zo snel. In ieder geval bedankt!
chaosmoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2019 17:00

Re: FSWizard advies

Bericht door chaosmoon »

Nu ik rekening houd met verschillende stepover waardes (ipv altijd 100% diameter van mn frees) lijken de adviezen van FSWizard beter te kloppen. Met een chineze 4mm bijna rechte 2 snijder van 22mm zit ik nu (600x400x25mm plaat) met 3mm DOC en 1.6 WOC op 2250 mm/min @ 21250 toeren in perspex te werken met adaptive toolpaths om de belasting constant te houden. 2D contour erachter om een beetje glad te strijken. Best goed resultaat. Ik ruik de perspex wel, maar alles mooi transparant.

Dank voor het meedenken!
Plaats reactie