Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Bericht door Alk »

Er is al veel over voedingen en toerentalen geschreven op dit forum, maar ben ook sinds kort weer cnc aan het frezen na lang als cnc draaier te hebben gewerkt.
Dus ben mij wat aan opfrissen, en vandaar dus de vraag hoe bepaal je de snede diepte?
Ik ben op dit moment staal aan het contourfrezen met een 16mm frees met 2 wisselplaatjes erin.
Heb hem dik voorbewerkt om zoveel mogelijk materiaal te verwijderen, de frees haalt er max 2mm in de omtrek van af.
Zijn hier formules voor? of schrijft de fabrikant hier iets van voor of is het bv 1/3 van de plaathoogte ofzo.
Heb geen loadmeter op de machine, dus doe het nu een beetje op gehoor.
Vraag 2 is moet je een frees met hardmetalenwisselplaten koelen of niet in staal (st37)? las dat dit eigenlijk niet nodig is omdat de plaat hoge temperaturen aankan.
Uiteraard ervan uitgaande dat de snijsnelheden goed zijn! word bijvoorbeeld de oppervlakte minder mooi of slijt de plaat sneller?
Gaat om platen van Sandvik, weet het type niet maar plaat is 9.5mm hoog 3.5mm dik breedte weet ik zo niet.
Alvast bedankt voor de reactie's
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Bericht door tuonov4 »

Bij Sanvik staan de snijgegevens meestal op het doosje van de wisselplaten
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Bericht door andrefc101 »

Je hebt natuurlijk voor de volle 9.5 mm hoogte betaald, dus is het afhankelijk van je machine. Met adaptive clearing durf ik in dat S37 makkelijk 9mm te gebruiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 12 apr 2021 17:33 Je hebt natuurlijk voor de volle 9.5 mm hoogte betaald, dus is het afhankelijk van je machine. Met adaptive clearing durf ik in dat S37 makkelijk 9mm te gebruiken.
DIe "vuistregel" hanteerde ik ook meestal.. maar het vermogen en de stabiliteit van je machine moeten daar wel tegen opgewassen zijn..
op een EMCO Compact 5 CNC draaibankje, kun je beitelhouders met CCMT 06 plaatjes gebruiken, maar No way dat je die ooit 6, of zelfs maar 3 mm diep in staal jaagt..

Staal 37, C45.. 't kan met hardemetalen wisselplaten zonder uitzondering droog.. heb een jaar gewerkt met een machine met een lege koeltank, omdat we een jaar op een tijdelijke locatie stonden.. ik had geen zin om die machine te vullen, en een jaar later 't kreng weer leeg te maken..
moest alleen bij tappen met de hand even een druppie olie in de gaatjes pompen.. als dat nou alles is?..

de oude vuistregel D diep en ¼ D uit de flank gaat nog altijd op.. net als ¼D diep op volle diameter, met korte frezen.. Voedingen, snijsnelheden.. spaandiktes.. 't is allemaal terug te vinden in tabellen.. neem je snijsnelheid gerust een beetje lager.. dan gaan ze veel langer mee.. tenzij je fors productie moet draaien.. dan wordt het een ander verhaal.. alleen.. hou dan ook de tijd die je nodig hebt om de wisselplaten te wisselen in de gaten.. dat gaat snel oplopen..
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Hoe bepaal je de snede diepte? koeling of geen koeling?

Bericht door Alk »

Werk met een oude Maho MH500W waar ik onder andere cyclussen kan frezen, adaptive clearing kan deze machine niet tenzij het vanuit cam geprogrammeerd is met een dripfeet die ik wel al heb liggen.
Ben natuurlijk ook nog eens beperkt door mijn toerentaal die vrij laag ligt volgens mij iets boven de 3000rpm.
Dus 4mm snede diepte met de volle diameter van de frees moet kunnen dus! ga het morgen eens proberen met de juiste snijsnelheden omgerekend naar de maximale toerental van de machine.
Ga het ook droog proberen, had niet zoveel platen over vandaar dat ik het niet aan durfde zonder koeling.
Heb een nieuw doosje besteld inmiddels maar wou de klus afmaken.
Snijsnelheden die op het doosje staan: VC 220 FZ:0.12 gemiddelde waardes.
Kom ik op een toerental 4377 en voeding van 1050mm/min voor een frees van Ø16mm met 2 wisselplaten.
Om onze oude maho gingen we met een mantelkop van rond 80 met sekr platen 1op1 toerental en voeding op 1000 maar dat waren ook dikkere platen.
Deze platen zijn maar 3.5mm dik dus vandaar dat ik een beetje twijfelde aan de snede diepte.
Plaats reactie