Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1064
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door ruudpg »

Ik moet wat latjes eiken onder een afwijkende hoek zagen en heb hier op de portaalfrees dus een opstelling voor gemaakt door de machineklem schuin op te stellen. Nu heb ik alleen het probleem dat het hout tegen verbranden aan zit omdat ik maar wat aan het proberen ben.

Wat zou een goed toerental/voeding zijn hiervoor?

Ik heb een zaagblad van Ø60mm, fijn vertand en laat het op dit moment zo rond de 7800tpm draaien, 2mm diep per gang met een snelheid van 300mm/minuut.

Zou heel graag weten wat jullie ervaring hiermee is....
assink
Berichten: 2217
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door assink »

Denk dat je het eens moet proberen met zo'n proxxon zaagblad met het toerental wat deze mag maken.
Zo'n normale "zaagfrees" lijkt me niet geschikt voor hout en zal vol lopen.
Dus een zaagblad met HM punten.

Dit bijvoorbeeld:
https://www.ecotools.nl/precisie-zaagblad-89mm-x-10mm

Maar proxxon heeft ze nog kleiner van 50mm doorsnede.
Caesar
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door Caesar »

Toerental omlaag, voeding omhoog.

Ik heb meranti gefreest met een standaard carbide frees voor aluminium, 10mm diameter op 9000 toeren en feed van ik meen 3000mm/min. Wat de chipload daarvan is, mag je zelf uitrekenen ;).

Bij hout is je voeding van de frees vaak de limiterende factor, en dus moet je toerental omlaag. Het stigma hoge toeren voor hout is een beetje misleidend vind ik. Ik heb na proberen en het bekijken van de spanen en mijn type freesje dat slechts 9000 toeren meer dan zat is. Op die manier zit er genoeg massa in de spanen om de warmte af te voeren en je krijgt minder onnodige wrijving.


laat maar, het gaat over zagen, niet over frezen! Geen ervaring mee, maar als hout/materiaal verbrand, is je toerental te hoog en je voeding te laag over het algemeen. Stukje experimenteren zou je een goede leidraad moeten geven.

Maar 300mm/min is ook wel langzaam niet? Als je met de hand zou cirkelzagen, dan doe je dat toch ook niet met een voeding van 300mm/min? Toch eerder richting 2000mm/min?

Diepte is afhankelijk van het vermogen van je zaag; dieper/minder diep heeft geen invloed op wel/niet verbranden. Eerst goede balans toerental en voeding vinden, en dan pas diepte aanpassen. Als je hoort dat toerental inzakt tijdens zagen, dan moet je iets minder diep gaan. Als je zaag geen kick geeft tijdens zagen, dan kun je gerust iets dieper gaan.
XL500SZ
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door XL500SZ »

Wel eens met schijffrezen in de portaalfrees gewerkt.
Wel een beetje spannend, maar ging prima.
Was een stack van ~15mm hoog. dunste schijffrees was 2mm dik.

Die zijn misschien wat beter geschikt om te gebruiken ipv een zaagblad.
Diameter van die freesjes was rond de 5cm, opname 8mm. Zelf een freesasje gemaakt van 12,7 naar 8mm omdat ik die as niet te dun wilde hebben.
schijffrees.JPG
https://www.ecotools.nl/hm-schijffrees-2-mm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 6165
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door benkr »

IK heb vorig jaar een hele boel Laminaat gezaagd met een zgn. invalzaag. Daar had ik speciaal fijn vertande zaagbladen voor gekocht, dat was dus een grote misrekening, alleen maar rook en nauwelijks zaagsnede, toen een hele grof zaagblad er op gezet, dat zaagde als een tierelier.
Het zaagblad met de kleine vertanding liep dus inderdaad helemaal vol en van zagen kwam dan niets meer, de grove zaag had daar geen last van.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1064
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door ruudpg »

Even nog ter info, ik heb dit soort zaagjes Afbeelding

Net even op youtube gekeken, zie ik dat ze met deze zaagjes Aluminium zagen met 500 tpm. dat is heel wat anders dan de bijna 8000 die ik heb gebruikt.... zaag diepte is maximaal 2 tot 4 maal de zaagdikte, volgens mij is die ik gebruikt heb 1,2mm dik dus 2mm zaagdiepte was ook wel erg behoudend.
assink
Berichten: 2217
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door assink »

Zulke zaagjes kunnen geen houtspanen aan lijkt me, is nauwelijks ruimte voor spanen.
Zou het met een echt zaagblad voor hout proberen.
benkr
Donateur
Berichten: 6165
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door benkr »

Met een beetje grof rekenwerk kun je uitrekenen wanneer de ruimte tussen de tanden vol zit, dan moet die tand zijn werk gedaan hebben, probeer je er nog meer in te proppen dan krijg je alleen maar rook, want het past gewoon niet.
Dus de snelheid waarmee je door het materiaal gaat, de feedrate is een gegeven, de diepte per pass is er eentje en de omtreksnelheid van de zaag is er eentje. Als je grof bepaalt hoeveel materiaal je in de ruimte tussen 2 tanden kwijt kunt, kun je de rest uitrekenen.
keesfrees
Berichten: 2576
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Zaagfrees, maar welk toerental/voeding

Bericht door keesfrees »

Ben je al uit ?
Wat je wil doen kan (blijkbaar) niet met een frees ?
Die schijffreesjes ( of groefzaagje zoals ik ze noem ) met 2 tanden gebruikt ik al jaren in de bovenfrees en werken uitstekend maar zijn maar D40 , heb je daar genoeg aan ?

Qua toerental <-> voeding, daar heb ik nooit problemen mee, misschien is een metaal man wat te voorzichtig. Met een beetje experimenteren moet het lukken.
Plaats reactie