Staal frezen met HF spindelmotor

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 12 sep 2021 10:13 Ik hoor het al, jij hebt nog niet genoeg staal op je freesmachine weggeknauwd :mrgreen:
Zo weinig mogelijk maar soms ontkom ik er niet aan ;-)
en het is handig om een naai-naald klaar te hebben liggen zodat je 's avonds of de volgende dag de overgebleven rotzakken uit je huid kunt pulken.
Stereomicroscoop, vaste hand, micropincet, ethanol+betadine en een steriele scalpel om de bovenhuid iets in te snijden om bij de onderhuidse splinters te komen zijn bij mij onmisbaar.
Helaas itt aluminium weten de metalen splinters zich een weg door mijn werkhandschoenen te vinden.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door chimaerion »

Gisteren met de OSPF gehard staal (HRC60, een precisie freesklem) gefreesd en dat ging goed moet ik zeggen.
Ik had op 24000 RPM de spindle draaien en per 0.2 mm afname en 0.1 mm gedaan. Feedrate was manueel met handwheel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door serum »

Ik heb een tijdje terug ook een geharde freesklem gefreesd met een 2.2kw motor en een 10mm = 3 snijder. Ging met 12m/min voeding en op 18000rpm in axiale beweging. Heel goed ging het niet.

is een gat van een mm of 2 geworden voordat de vfd tripte over het overschot aan gevraagde vermogen, de krater in mijn zelfgeloof was nog ietsje dieper dan die 2mm. Vanaf dat moment modeleer ik de opspanning/machineklem er ook bij in Fusion en let ik erop dat de lead en en lead out van Fusion van 2mm niet resulteert en een slinger van een mm of 30 buiten zijn oorspronkelijke werkgebied.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb gezien dat als je verwachtte stand tijd niet meer dan 2 gaten is, je met een gewone HSS boor (ø10) nog best ver komt, met ijlgang in een machine klem. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door DaBit »

serum schreef: 12 sep 2021 11:47 Ik heb een tijdje terug ook een geharde freesklem gefreesd met een 2.2kw motor en een 10mm = 3 snijder. Ging met 12m/min voeding en op 18000rpm in axiale beweging. Heel goed ging het niet.
Klinkt niet onbekend. De bekken van mijn machineklem hebben ook een paar, euh, 'gebruikssporen' :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door bartL »

serum schreef: 12 sep 2021 11:47 Ik heb een tijdje terug ook een geharde freesklem gefreesd met een 2.2kw motor en een 10mm = 3 snijder. Ging met 12m/min voeding en op 18000rpm in axiale beweging. Heel goed ging het niet.

is een gat van een mm of 2 geworden voordat de vfd tripte over het overschot aan gevraagde vermogen
En je freesje zei geen krak?
serum schreef: 12 sep 2021 11:47de krater in mijn zelfgeloof was nog ietsje dieper dan die 2mm.
In tegenstelling tot je klem hersteld dit vanzelf weer, tenzij je er een gewoonte van maakt natuurlijk :lol:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door chimaerion »

Hier een videootje van het hard milling van de geharde machineklem.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 12 sep 2021 09:38 Misschien een indicatie dat het tijd is voor een behuizing om je machine :mrgreen: Zo'n spaan in je nek is een kind reminder dat je altijd een brilletje op moet.
het is mij, bij mijn eerste werkgever gebeurd achter de draaibank, dat een spaan, zo'n kort "veertje" precies bovenop mijn veiligheidsbril landde, daar vastsmolt en mijn wenkbrauw wegfikte..


Nou heb ik geen HF Spilmotor, maar zo'n Suhner is ook niet bepaald laagtoerig (3500-32000 RPM), staal?.. geen probleem.. 100-160 m/min afhankelijk van het soort staal.. 'k heb er ook gehard staal mee staan frezen.. 58 HRc.. geen probleem..
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Staal frezen met HF spindelmotor

Bericht door FreesKever »

Ik heb een goede kwaliteit EREM zijknip tang.
Zo'n hele kleine voor electronica en koperdraadjes.

Die is helemaal geweldig om hardnekkige splinters te verwijderen.
Daarmee kun je net door de buitenste huidlaag heen knippen totdat je de splinter vast hebt, en hem er dan uit trekken.

Ik doe geen moeite om hier steriel te werken.
Ten eerste is de splinter zelf niet steriel, en ten tweede, ik knip alleen door de buitenste eelt laag heen. Daar zit geen gevoel of bloed in.
Het enige wat je voelt is dat de splinter zelf beweegt.
Plaats reactie